Még mindig a Manchester United a legértékesebb futballmárka

fbl Horizontal
Manchester United's Belgian midfielder Marouane Fellaini celebrates with teammates after scoring their late second goal during the English Premier League football match between Manchester United and Arsenal at Old Trafford in Manchester, north west England, on April 29, 2018. Manchester United won the game 2-1. / AFP PHOTO / Paul ELLIS / RESTRICTED TO EDITORIAL USE. No use with unauthorized audio, video, data, fixture lists, club/league logos or 'live' services. Online in-match use limited to 75 images, no video emulation. No use in betting, games or single club/league/player publications. /
Vágólapra másolva!
Annak ellenére, hogy a Manchester United az eredményeit illetően csak árnyéka a 2013 előtti önmagának, a befektetők és szponzorok körében még mindig népszerű, és továbbra is világ legértékesebb futballmárkája, míg a márkaerőt tekintve a harmadik helyen állt a Barcelona-Real Madrid kettős mögött.

A Brand Finance nevű amerikai cég az elmúlt évekhez hasonlóan idén is elkészítette a vezető európai klubokat gazdasági erősorrendbe állító tanulmányát. Az alapvetéseket illetően nincs sok meglepetés a végeredményt illetően: a Premier League valósággal letarolja az európai focit,

az első tízben hat, míg a top 50-ben pedig 18 csapat képviseli az angol élvonalat,

köztük olyan "kiscsapatok" is, mint a Burnley, a Crystal Palace, vagy a liga két újonca, a Brighton és a Huddersfield Town, vagy a kieső Swansea.

A legértékesebb márkák listáját az elmúlt évekhez hasonlóan a Manchester United vezeti, amelyik 9%-kal tudta növelni az értékét, így most 1,895 milliárd dollárt ér. Mindezt úgy, hogy a klub 2013 óta nem nyert bajnokságot, a BL-ben pedig a 2014-es negyeddöntőt tudja legjobb eredményként felmutatni, igaz, egy Európa-liga-trófea bekerült a vitrinbe.

Nagy pénz, kis foci Forrás: AFP/Paul Ellis

A MU és a PL gazdasági erejét egyértelműen a mesés tévés szerződések (három év alatt több mint ötmilliárd fontot osztanak szét a csapatok között), valamint a stadionok remek kihasználtsága alapozzák meg, azonban a tanulmány felhívja a figyelmet, hogy óriási a szakadék a top hat és a többi klub között, és van olyan csapat, ahol

a gazdasági eredmény 90%-a jön a tévés jogdíjból, ami korántsem tekinthető egészséges aránynak.

Ahogy a MU-nál nem befolyásolják az eredmények a gazdasági teljesítményt, úgy más csapatoknál nagyon is mérhető a siker. Az újabban szebbik arcát mutató Liverpool a kilencedikről a hatodik helyre kapaszkodott fel, nem kevesebb mint 33 százalékkal növelve a márka értékét. Ugyanígy a bajnoki címet besöprő Manchester City is harmincszázalékos erősödést mutathat fel.

A United mögött, de tetemes, mintegy 300 millió dolláros hátránnyal következik a két spanyol óriás, a Real Madrid és az FC Barcelona. A tanulmány szerint mindkét klub értékét a folyamatosan felmutatott hazai és nemzetközi sikerek húzzák fel, ugyanakkor felhívják a figyelmet, hogy

nagyon résen kell lenniük, ha eljön a legnagyobb sztárok, Cristiano Ronaldo és Lionel Messi karrierjének alkonya.

A katalán és a spanyol gigász egy másik listát viszont ural, azt, amelyik a márkák erejét mutatja, itt csak harmadik a MU. A Barca és a Real ereje nem a spenótban, hanem az El Clásicóban rejlik, ami világszerte a legnagyobb érdeklődéssel kísért futballmeccs.

El Clásico: ez kell a népnek Forrás: NurPhoto/Urbanandsport/NurPhoto/Joan Valls/Urbanandsport

A Barcelona előkelő helyét nem kis részben köszönheti a japán Rakutennel kötött, évi 65 millió, illetve a Nike-val kötött évi 155 millió dollárt fialó szerződésnek. A Realnak pedig ott vannak a sorra nyert BL-címek, valamint a világ legértékesebb sportolója, Cristiano Ronaldo, akinek 300 millió követője van a közösségi oldalakon.

Negyedik helyen mindkét listán a Bayern München áll. A bajor klub egyrészt saját magának - sorozatban behúzott hatodik bajnoki címének -, valamint a Bundesliga általánosan jó pozitív megítélésének köszönheti. És az sem mellékes, hogy a helyszínen a német bajnokság meccseit nézik a legtöbben, 44 500-an. A Bayern pedig azzal is kivívja a riválisok tiszteletét, hogy

343 millió dolláros nyereségénél egyetlen klub sem tud jobbat felmutatni.

Viszont a Bundesligában is óriási szakadék tátong, csakhogy itt nem két csoport, hanem a Bayern és a többiek között: az 1,4 milliárd dollár értékű "record siegert", az 587 milliót érő Borussia Dortmund követi.

Viszont a legnagyobbat ugró klub is a német bajnokságból érkezik: a Gulácsi Pétert (az edzői stábban pedig Lőw Zsoltot) foglalkoztató RB Leipzig a leggyorsabban növekvő márka, 140 százalékkal, 348 millióra nőtt a lipcsei bikák értéke, és a 45.-ről a 16. helyre jöttek föl.

Szárnyalnak a lipcseiek Forrás: dpa Picture-Alliance/AFP/Jan Woitas

A sikerben a főszponzor, Red Bull támogatása mellett nem kis szerepük van a jó eredményeknek, például az idei szezonban a BL-szereplésnek és továbbjutásnak.

Egyre fontosabbnak tűnik a kínai bajnokság, és ugyanez igaz a kínai szurkolókra és befektetőkre. Utóbbiak pénzelik a két nagy milánói csapatot, az Intert és az AC Milant, a szurkolók között pedig - egészen váratlanul - a Guangzou Evergrande a legnépszerűbb csapat, megelőzve a Barcát és a Realt.