Társoldalunk:

Még mindig a Manchester United a legértékesebb futballmárka

2018.05.11. 11:21

Annak ellenére, hogy a Manchester United az eredményeit illetően csak árnyéka a 2013 előtti önmagának, a befektetők és szponzorok körében még mindig népszerű, és továbbra is világ legértékesebb futballmárkája, míg a márkaerőt tekintve a harmadik helyen állt a Barcelona-Real Madrid kettős mögött.

A Brand Finance nevű amerikai cég az elmúlt évekhez hasonlóan idén is elkészítette a vezető európai klubokat gazdasági erősorrendbe állító tanulmányát. Az alapvetéseket illetően nincs sok meglepetés a végeredményt illetően: a Premier League valósággal letarolja az európai focit, az első tízben hat, míg a top 50-ben pedig 18 csapat képviseli az angol élvonalat, köztük olyan "kiscsapatok" is, mint a Burnley, a Crystal Palace, vagy a liga két újonca, a Brighton és a Huddersfield Town, vagy a kieső Swansea.

A legértékesebb márkák listáját az elmúlt évekhez hasonlóan a Manchester United vezeti, amelyik 9%-kal tudta növelni az értékét, így most 1,895 milliárd dollárt ér. Mindezt úgy, hogy a klub 2013 óta nem nyert bajnokságot, a BL-ben pedig a 2014-es negyeddöntőt tudja legjobb eredményként felmutatni, igaz, egy Európa-liga-trófea bekerült a vitrinbe. 

Nagy pénz, kis fociForrás: AFP/Paul Ellis

A MU és a PL gazdasági erejét egyértelműen a mesés tévés szerződések (három év alatt több mint ötmilliárd fontot osztanak szét a csapatok között), valamint a stadionok remek kihasználtsága alapozzák meg, azonban a tanulmány felhívja a figyelmet, hogy óriási a szakadék a top hat és a többi klub között, és van olyan csapat, ahol a gazdasági eredmény 90%-a jön a tévés jogdíjból, ami korántsem tekinthető egészséges aránynak.

Ahogy a MU-nál nem befolyásolják az eredmények a gazdasági teljesítményt, úgy más csapatoknál nagyon is mérhető a siker. Az újabban szebbik arcát mutató Liverpool a kilencedikről a hatodik helyre kapaszkodott fel, nem kevesebb mint 33 százalékkal növelve a márka értékét. Ugyanígy a bajnoki címet besöprő Manchester City is harmincszázalékos erősödést mutathat fel.

A United mögött, de tetemes, mintegy 300 millió dolláros hátránnyal következik a két spanyol óriás, a Real Madrid és az FC Barcelona. A tanulmány szerint mindkét klub értékét a folyamatosan felmutatott hazai és nemzetközi sikerek húzzák fel, ugyanakkor felhívják a figyelmet, hogy nagyon résen kell lenniük, ha eljön a legnagyobb sztárok, Cristiano Ronaldo és Lionel Messi karrierjének alkonya.

A katalán és a spanyol gigász egy másik listát viszont ural, azt, amelyik a márkák erejét mutatja, itt csak harmadik a MU. A Barca és a Real ereje nem a spenótban, hanem az El Clásicóban rejlik, ami világszerte a legnagyobb érdeklődéssel kísért futballmeccs.

El Clásico: ez kell a népnekForrás: NurPhoto/Urbanandsport/NurPhoto/Joan Valls/Urbanandsport

A Barcelona előkelő helyét nem kis részben köszönheti a japán Rakutennel kötött, évi 65 millió, illetve a Nike-val kötött évi 155 millió dollárt fialó szerződésnek. A Realnak pedig ott vannak a sorra nyert BL-címek, valamint a világ legértékesebb sportolója, Cristiano Ronaldo, akinek 300 millió követője van a közösségi oldalakon.

Negyedik helyen mindkét listán a Bayern München áll. A bajor klub egyrészt saját magának - sorozatban behúzott hatodik bajnoki címének -, valamint a Bundesliga általánosan jó pozitív megítélésének köszönheti. És az sem mellékes, hogy a helyszínen a német bajnokság meccseit nézik a legtöbben, 44 500-an. A Bayern pedig azzal is kivívja a riválisok tiszteletét, hogy 343 millió dolláros nyereségénél egyetlen klub sem tud jobbat felmutatni. Viszont a Bundesligában is óriási szakadék tátong, csakhogy itt nem két csoport, hanem a Bayern és a többiek között: az 1,4 milliárd dollár értékű "record siegert", az 587  milliót érő Borussia Dortmund követi.

Viszont a legnagyobbat ugró klub is a német bajnokságból érkezik: a Gulácsi Pétert (az edzői stábban pedig Lőw Zsoltot) foglalkoztató RB Leipzig a leggyorsabban növekvő márka, 140 százalékkal, 348 millióra nőtt a lipcsei bikák értéke, és a 45.-ről a 16. helyre jöttek föl.

Szárnyalnak a lipcseiekForrás: dpa Picture-Alliance/AFP/Jan Woitas

A sikerben a főszponzor, Red Bull támogatása mellett nem kis szerepük van a jó eredményeknek, például az idei szezonban a BL-szereplésnek és továbbjutásnak.

Egyre fontosabbnak tűnik a kínai bajnokság, és ugyanez igaz a kínai szurkolókra és befektetőkre. Utóbbiak pénzelik a két nagy milánói csapatot, az Intert és az AC Milant, a szurkolók között pedig - egészen váratlanul - a Guangzou Evergrande a legnépszerűbb csapat, megelőzve a Barcát és a Realt.