Vágólapra másolva!
Michelisz Norbert népszerűségével csak Cseh Lászlóé vagy Szilágyi Ároné vetekedhet kis hazánkban. De honnan jött, ki ez a szerény, szimpatikus fiatalember, aki a 2017-es túraautó-világbajnokság leggyorsabb embere volt, és akin ellenfelei végül csak technikai hiányosságok miatt tudtak fogást találni?

Michelisz Norbert egy 9. és egy 8. helyet szerzett pénteken Katarban, a túraautó-világbajnokság idei utolsó fordulójában. Az időmérő edzés kulcspillanatában „befogtak" a Honda Civic első fékjei, és hiába ment addig káprázatos részidőket a magyar, végül a pole pozíció helyett csak a 11. helyről vághatott neki a futamoknak.

Michelisz Norbert idén Portugáliában aratta első győzelmét, melyet még kettő követett Forrás: NurPhoto/DPI/NurPhoto/Dpi

A kocsi kuplungja csúszott az első futam rajtjánál, ezzel Michelisz elszalasztotta a pozíciónyerés legkézenfekvőbb lehetőségét.

A második versenyben pedig hiába előzte meg két kör alatt három vetélytársát, Yvan Muller marcona bástyaként mozgott csapattársa, a svéd Björk mögött, aki végül 28,5 ponttal megelőzte a magyar pilótát a vb-címért folyó csatában.

Ha októberben, Kínában nem zárták volna ki a Hondákat egy technikai malőr miatt, minden sokkal szorosabb lett volna –

de Michelisz Norbert világbajnoki 2. helye így is a hazai autósport eddigi legjobb eredménye.

Kicsi ország a miénk, ahol sok tehetséges autóversenyző terem. Az a bizonyos „csomag" azonban, ami ahhoz kell, hogy a nemzetközi porondon is helyt tudjon állni egy ígéretes pilóta, csak nagyon keveseknek áll össze. Talmácsi Gábornak tíz évvel ezelőtt összeállt – de motoros kiválóságunk világbajnoki sikeréhez egy olasz menedzser, Stefano Favaro agilitására, kapcsolatrendszerére is szükség volt. Michelisz Norbert útját eddig csak magyarok, illetve ő maga egyengette.

Michelisz Norbert karrierje egy 1100 lelkes baranyai faluból, Himesházáról indult. Édesapja, Michelisz András vállalkozó, édesanyja a mohácsi általános iskola igazgatója. A kissrác első hobbiautóját, egy Simson-motoros buggyt nagybátyja, a ralis berkekben motorspecialistaként ismert Bajor Zoltán építette. Bár az érettségi után beiratkozott a Pécsi Tudományegyetem közgazdász szakára, jobban érdekelte a vezetés és az autós szimulátorok, amiben igen tehetségesnek bizonyult. Egy ilyen versenyen figyelt fel az ügyességére Wéber Gábor, aki a hazai autósport egyik ismert figurája, Zengő Zoltán figyelmébe ajánlotta.

Zengő 2005 szeptemberében, a Hungaroringen megtartott első suzukis tesztje után még aligha gondolta, hogy csapata jövőjét építheti a himesházi srácra. Amikor Michelisz első nekifutásra megnyerte a Suzuki Swift Kupát, majd egy évvel később a Renault Clio Kupát is, ez nem volt kérdés többé. Michelisz 2009-ben a SEAT León Európa-kupa bajnoka lett, ezt követte az első WTCC-szezonja, amelynek csúcspontjaként a mosolygós versenyző tarthatta feje fölé a győztesnek járó serleget Makaóban. Mintha csak tegnap történt volna.

Michelisz 2015-ös győzelme után a Hungaroringen. A magyar versenyző számára sokat jelent a közönség szeretete, amire bőven rászolgált Forrás: DPPI/Francois Flamand

Hősünk tíz évig versenyzett a Zengő Motorsportnál, amely ez idő alatt a második családjává vált. Együtt éltek meg szédítő sikereket (vébé-futamgyőzelem a Hungaroringen 2012-ben, ötvenezer magyar szurkoló előtt; vagy a két privátbajnoki cím) és embert próbáló mélypontokat.

– mondta Michelisz a rá jellemző szerénységgel pár éve Mogyoródon. Zengő Zoltán szinte apai szeretettel beszélt róla. „Norbi iszonyatosan precíz, együtt él az autóval. De a legjobb tulajdonsága, hogy nem lehet kibillenteni a lelki nyugalmából – pedig nem egyszer repkedtek a villáskulcsok a garázsban!"

Korábban Cserkuti József jegyezte a legnagyobb magyar túraautós sikereket, aki két alkalommal állhatott dobogóra az 1987-es vb-sorozatban, egy BMW M3 E30 volánjánál. Amikor Michelisz csapata 2011-ben Seatról BMW-re váltott (azaz, egy elsőkerékhajtásos autóból egy teljesen másként viselkedő hátsókerekesbe ült át), „Öcsi" tanácsai is segítették a magyar tehetséget az átállásban. „A túraautó-versenyzéshez fontos a pontosság, a jó tempóérzék és az, hogy a pilóta érezze az autót. Norbertnek sokat segít ebben a szimulátoros múltja, de

vele született érzéke van a vezetéshez, amit nem lehet tanulni. Fontos az alázat és a versenyzői intelligencia is, de benne ezek is megvannak" – mondta róla akkor.

Eredményeivel Cserkuti „Öcsi" minden megfigyelését alátámasztotta azóta.

De ahogy az a kivételes tehetségekkel történni szokott, a „fióka" egy szép napon kinőtte a fészket, ahol nevelkedett. Michelisz Norbert teljesítménye, versenyzői imázsa 2015-re túlnőtt a Zengő-csapatén, mennie kellett.

Gyári hondás csapattársaival, Monteiróval (középen) és a japán Micsigamival Fotó: Hirling Bálint - Origo

A Honda pedig – amelynek mérnökei a telemetriai adatok alapján pontosan látták, mennyivel precízebb íveket használ, bizonyos esetekben mennyivel többet hoz ki az autóból, mint akkori pilótáik

– két kézzel kapott a lehetőség után. Gyári versenyzőnek szerződtették az újdonsült férjet, és nem bánták meg.

Ha a gyári hondás évekről és a "Michelisz-jelenségről" olvasna, lapozzon!