Társoldalunk:

Égő ember a roncsokban, sokkoló balesetek és durva káromkodás a világ hallatára, ez Zandvoort

2019.05.17. 13:22

Több mint három évtizeden át nem rendeztek Forma-1-es futamot a hollandiai Zandvoortban. A tengerparti pálya korábbi vonalvezetésén két halálos baleset is történt az F1-ben, egy pedig a Forma-2-ben, nem sokkal később ki is vették a versenynaptárból a helyszínt. Ezután többször is átépítették a legendás pályát, de még így is volt végzetes baleset egy két évvel ezelőtti eseményen. A túraautózás a kétezres évek közepén érkezett meg a dűnék közé, többször vissza is tért a holland tengerpartra a sorozat. A WTCC, majd WTCR egyik legemlékezetesebb, de szerencsés kimenetelű zandvoorti balesetének pedig egy magyar résztvevője is volt, Michelisz Norbert személyében.

Technikás, egyedi, nehéz pályának tartják a versenyzők Zandvoortot. Gyors és lassabb egymásba fűződő kanyarok váltják egymást, előzni csak kevés helyen lehet. Mindehhez hozzájönnek még a szintkülönbségek, a legnagyobb 15 méteres. Zandvoort azonban nemcsak a versenyzők, hanem a szurkolók számára is különleges helyszín. Forma-1-es forduló híján minden egyéb más eseménnyel töltötték meg a lelátókat a pálya üzemeltetői az elmúlt években. Főleg azóta könnyű a dolguk, hogy Max Verstappen megérkezett az F1-be: az eredetileg belga születésű, de holland liszensszel versenyző pilóta néhány körről szóló bemutatójára egész rendezvényt lehet építeni Hollandiában.

A Forma-1-es Red Bull Racing tavalyi bemutatóján is telt ház volt ZandvoortbanForrás: Marcel van Hoorn / Red Bull Contentpool/Marcel Van Hoorn

Igaz, a show-t összekötik a holland jellegzetességnek számító lakókocsiversenyekkel és más egyéb sorozatokkal, de még így is sokkoló, hogy százezernél is többen kíváncsiak Verstappen valós verseny nélküli körözésére. Igaz ugyanakkor, hogy az autóverseny-őrült holland közönség alaposan kiéhezett és megszomjazott a benzingőzre: 1985 óta nem volt Forma-1-es futam a tengerparton.

Sokkoló dráma élő adásban

A döntést óriási drámák előzték meg, a '70-es, '80-as években három versenyző is életét vesztette a zandvoorti pályán. 1970-ben Piers Courage autója felborult, kiégett, a pilóta olyan súlyos égési sérüléseket szenvedett, hogy lehetetlen volt megmenteni. Nemcsak a helyszín, hanem talán a Forma-1 és az egész autóversenyzés talán legmegindítóbb tragédiája 1973-ban történt, amikor az újonc brit Roger Williamson defektet kapott, elvesztette uralmát az autója fölött, a falnak ütközött, majd felborult. Az autó azonnal égni kezdett, a roncsba rekedt és szintén lángoló versenytársát David Purley próbálta meg kiszabadítani. Döbbenetes felvétel őrzi a hős pilóta elkeseredett próbálkozását: hosszú perceken keresztül küzd a lángokkal, még egy poroltót is szerez, a tűzálló ruhát nem viselő pályabírók között akarja eloltani a tüzet, és visszafordítani a roncsot, hogy kiszabadíthassa Williamsont. A sokkoló képeken az is látszik, ahogy az őt nyugtatni próbáló pályamunkást arcon üti, majd tehetetlen dühében elsétál. Purley később azt mondta, versenytársa magánál volt a baleset után, és sokáig segítségért könyörgött. Talán túl is élhette volna a tragédiát, ha a pályabírók aktívabbak, de mint később kiderült, sokan és sokáig azt hitték, hogy az égő autó Purley-é, ezért senki nem aggódott.A versenyzőt hősiességért később kitüntették, néhány évvel később repülőgép-balesetben ő is életét vesztette.

A Forma-2-ben 1980-ban Hans-Georg Bürger vesztette életét Zandvoortban, és sajnos egy újkori tragédia is jutott a pályának: nem is olyan régen, 2017-ben a Historic Grand Prix-n szenvedett halálos balesetet egy francia versenyző, David Ferrer.

Szalagkorláton rekedt autók és káromkodás a rádióban

A vonalvezetést utoljára 1998-ban építették át, a túraautózás a DTM és a túraautó-világbajnokság, majd a túraautó-világkupa képviseletében is többször ellátogatott Zandvoortba. A WTCR eddigi egyik legemlékezetesebb, de szerencsére még csak megközelítőleg sem tragikus balesete is a holland pályához, pontosabban annak szalagkorlátjához kötődik. 2018-ban Michelisz Norbert Hyundai i30 N TCR-ében eltörött a jobb első felfüggesztés, ettől irányíthatatlanná vált az autója, és az egyik balosban nekiment a mellette külső íven érkező Yvan Muller autójának. A két Hyundai lehetetlen pozícióban állt meg a szalagkorláton, egyik versenyzőnek sem esett baja.

A négyszeres francia világbajnok a történtek után a csapatrádión olyan minősíthetetlen stílusban szidta a magyart, hogy nemcsak az ütközés képei, de Muller hangja és káromkodása is bejárta a világot.

A túraautó-világkupa ezen a hétvégén ismét visszatér Zandvoortba, újra a Jumbo Racedagen elnevezésű rendezvényen, amit idén még eladhatnak úgy, hogy csak itt és csak most látható F1-es autójában Max Verstappen, habár Pierre Gasly is megy majd néhány kört, a nézők legnagyobb örömére. 2020-tól aztán újra Forma-1-es fordulónak ad otthont a hollandiai helyszín, még akkor is, ha helyiek szerint hallani a halált a kanyarokban. A tragédiák ellenére az itteniek odavannak az autóversenyzésért, ahogy a vendéglátással foglalkozó Gert is.

„Mi nem a tragédiákkal foglalkozunk”

„A motorok hangja ugyanúgy hozzátartozik Zandvoorthoz, mint a szél zúgása és a tenger hullámzása. Mindenhol történnek balesetek, mindenhol vannak drámák, de mi nem ezzel foglalkozunk, hanem azokkal a felejthetetlen hétvégékkel, amiket akár Max bemutatója, akár a lakókocsis versenyek vagy akár a túraautózás jelent. Nekünk a motorsport a minden, ebből élek én is, ahogy rajtam kívül még rengetegen itt a városban– mesélte a középkorú holland étteremtulajdonos.

Zandvoortban minden az autóversenyzésről szólForrás: Origo

Ő nem, de unokája és családja kint lesz hétvégén a pályán, ahol a WTCR három futamán két magyarnak, Michelisz Norbertnek és Tassi Attilának is szurkolhatunk. 

A túraautó-világkupa hétvégi menetrendje:

Péntek

12.45 – első szabadedzés
15.20 – második szabadedzés

Szombat

08.05 – első időmérő
14.35 – első verseny (nyitófutam)

Vasárnap

08.00 – második időmérő
13.15 – második verseny (fordított rajtrácsos)
16.35 – harmadik verseny (főfutam)