Vágólapra másolva!
Ötödikek lettünk. A bajnokságban is, és a várva várt hazai futamon is. Az első Rally Hungary meghatározó emlék marad számunkra, még akkor is, ha a dobogó helyett be kellett érni az ötödik hellyel. Amiatt lett ez a verseny életünk egyik meghatározó pozitív élménye, mert magyarként végtelenül büszkén álltunk a nyíregyházi céldobogón.

Herczig Norbert kilencedik, utolsó blogbejegyzése.

Büszkék vagyunk a szurkolókra, és büszkék Magyarországra! Sikerült egy olyan színvonalas Eb-futamot megszervezni, ahol a magyar szurkolók megmutathatták, mennyire szeretik és értik a ralit. Sőt, az időjárási körülmények ellenére is képesek voltak a versenypályák mellett frenetikus hangulatot teremteni. Köszönjük mindenkinek, aki szervezőként, versenyzőként, szurkolóként, pálya mellett, vagy akár otthon a monitorok és telefonok előtt tett azért, hogy ez a hétvége igazi rali ünneppé válhasson.

Sokszor elmondtuk év közben, hogy a szezonzáró futam számunkra az év fénypontja lesz, hiszen nincs olyan fantasztikus környezet, sőt nincs olyan eredmény, ami képes lenne pótolni azt, amikor egy sportember otthon, a saját szurkolói előtt versenyezhet.

Herczig Norbert ötödik helyen zárt a 2019-es rali-Eb összetettjében Forrás: FLAT-OUT media agency/Sven Kollus

Ebben az évben minden futamon eszünkbe jutott, hogy november elején a Rally Hungary-n versenyezhetünk majd. Ez a gondolat segített túllendülni a nehézségeken is, amelyekből bőven kijutott nekünk ebben az évben. Bár azt reméltük, hogy az idei balszerencséink sorának vége szakad az utolsó futamon, és hazai pályán meg tudjuk mutatni az elmúlt két év töméntelen munkájának eredményét, a sors megint felemelte a mutatóujját, és mint ebben az évben oly sokszor, megint csak részsikereket engedélyezett.

A felkészülésünk szokás szerint remekül ment. Részben ismertük a pályákat, tíz évvel ezelőtt itt szereztük az első magyar bajnoki címünket az akkori Zemplén Ralin, és a hazai bajnokságban eltöltött évek alatt a gyorsasági szakaszok egy részén versenyeztünk már. Ennek ellenére ugyanolyan komolyan vettük a verseny előtti munkát, mint a többi ERC futamon.

A Nyíregyháza Rallye a 2019-es Európa-bajnoki szezon záró versenye volt Forrás: FLAT-OUT media agency/Sven Kollus

A teszten szerencsénk volt az időjárással, mert esőben is és az eső utáni vizes aszfalton is tudtunk gyakorolni. Sőt, sötétedés után is dolgoztunk, hiszen voltak olyan gyorsasági szakaszok, amit naplemente után, kiegészítő lámpasorral kellett teljesítenünk. Sötétben nagyon érdekes élmény a rali. A lámpáink ugyan szinte nappali fényt adnak, de esőben sokszor annyi fény tükröződik vissza az esőcseppekről, hogy előfordul, amikor egy-egy pillanatra meg tud szűnni a tájékozódás.

A tesztre visszatérve, a sok munka mellett, amikor csak tehetjük, kihasználjuk a lehetőséget arra, hogy másoknak is átadhassuk a sportágunk élményeit. A Rally Hungaryt megelőzően a Ments Életet Alapítványt fogadtuk sok szeretettel, akiken keresztül a 10 éves Sipos Tamásnak és családjának szerezhettünk örömet. Tamás egy daganatos betegségen van túl, és az volt az álma, hogy testközelből láthasson egy versenyautót. A csapatunkkal és a versenyautónkkal való ismerkedésük mellett természetesen őt is és a testvérét is elvittem egy-egy tesztkörre, amit elmondásuk szerint mindketten nagyon élveztek.

Ezt követte a kvalifikáció. A Volkswagen Polo GTI R5 szinte szárnyalt, negyedik időt autóztunk, amivel teljesen elégedettek voltunk. Csakúgy, mint az első gyorsasági szakasszal, amit péntek este Máriapócson, a Rabócsiringen rendeztek. Párosával indultunk, egymás mellől éppúgy, mint tíz éve a Zemplén Ralin, ám azóta rengeteget fejlődött a pálya. Remek fénytechnika, mesterséges vízfüggöny és ugrató segített fokozni a showt, amit a körülbelül nyolcezer szurkoló fantasztikus hangulattal köszönt meg. Emlékezetes este volt.

Látványos szakasszal kezdődött a hazai Eb-futam Forrás: [email protected]/Zilinsky Zdenek

Szombaton hamar kiderült, hogy az égiek nem hallgatták meg a kérésünket. A reggeli gyorsasági utolsó 4-5 kilométerét defekttel tettük meg, felnin érkeztünk a célba. Rendben, ez még belefér, gondoltuk Ramónnal, mert az elsőkhöz képest „csak" fél percnyit veszítettünk, amiben benne volt az is, hogy az átbeszélőnk is makrancoskodott , egy raliautóban pedig anélkül nem lehet hallani a navigátor diktálását. Az első kör végén így már hetedikként autóztunk, de a dobogótól mindössze 20 másodpercnyire.

Azonban újra jött a reggeli szakasz, mi pedig hiába mentünk ki vadonatúj gumikkal, megint felnin érkeztünk a célba. Ez már fájdalmas volt, mert már a szakasz fele előtt elkezdett elszökni a levegő a gumiból, amivel bő két percet veszítettünk. Szerencsére jó döntést hoztunk azzal, hogy nem álltunk meg kereket cserélni bent a szakaszon, mert úgy még nagyobb hátrányt gyűjtöttünk volna be.

Technikás pálya volt a magyar Forrás: FLAT-OUT media agency/Sven Kollus

A második defekt már komoly gyomros volt, de egy pillanatra sem fordult meg a fejünkben, hogy feladjuk, küzdöttünk tovább. Végül is a hátrány ledolgozásából idén komoly gyakorlatra tettünk szert... Én nyomtam a gázt, Ramón diktált, mert éreztük, hogy még így is több pozíciót tudunk menteni, ugyanis a tempónk továbbra is jó volt. Hála az eddig megszerzett rutinnak, szinte hibátlan itinert tudtunk írni. Az ERC versenyeken a szabályok szerint kétszer lehet végigmenni a verseny előtt a gyorsasági szakaszokon. A szerda és a csütörtök a pályabejárás ideje, és az eddigi ERC pályafutásunk alatt talán most sikerült a legjobban megírnunk az itinert. Ez körülbelül 100 kilométernyi útvonal felírását jelenti, azt, hogy mennyi kanyarral, talán majd a téli szünetben megszámoljuk.

A nap utolsó gyorsaságiján viszont már csak nevetni tudtunk kínunkban, amikor megszereztük a harmadik defektünket is, ami újabb 45 másodperc hátrányt jelentett. Akkor még csak feltettük a kezünket, mert fogalmunk sem volt, hogy hat gyorsaságiból háromszor, miért szökött el a levegő az abroncsokból. Azóta megfejtettük a talányt: a hosszú aszfaltos szakaszok között murvás összekötő részek voltak, ahol a versenyautók kijárták a nyomvonalat és az eső is kimosta a murvát, így előkerültek a nagyobb éles kövek, amelyek sorra kivágták a puhább keverékű és vékonyabb oldalfalú vizes gumikat.

ERC Rally Hungary 2019 Forrás: www.pirirc.hu/Peremicki Istvan

Vasárnap aztán új nap kezdődött, akkor még a hetedik helyen álltunk, de ezzel nem foglalkozva, újult erővel vágtunk neki az aznapi szakaszoknak. Sőt, nem volt kérdés számunkra, hogy hazai közönség előtt olyan nincs, hogy biztonsági autózás. Tartoztunk azzal a szurkolóknak, hogy a tudásunk legjavás megmutatva, kiautózzuk magunkból mindazt, ami az adott körülmények között ésszerű. Fantasztikus csapatmunka következett. Ramón tökéletes ritmusban diktált és én tűpontosan végrehajtottam a felírtakat. Az eredmény: Jöttek a top hármas idők és egy szakaszt meg is nyertünk.

Élveztük az autózást. A legszebb az volt, hogy egy esetet kivéve, még csak meleg helyzetünk sem volt, hiba nélkül, magabiztosan versenyeztünk. Az az egy alkalom viszont igazán komoly volt. Egy kanyar előtt a víz az út közepén folyt, és lemosta a padkáról a homokos sarat. Ezen csúszott meg a Volkswagen Polo GTI fékezés közben. Nem volt egyszerű összeszedni a kocsit, aztán rögtön ez követően még be is fordulni egy jobbos kanyarba. Nagy mentés volt, ami ráadásul még az élő közvetítésbe is bekerült. Utólag sokan mondták, hogy lélegzetvisszafojtva figyelték, mi lesz velünk.

A sártengerben többször is defektet kapott Herczig Norbert Forrás: www.pirirc.hu/Peremicki Istvan

A nap végére a stabil negyedik helyen versenyeztünk. Innen kezdtük meg az utolsó gyorsaságit (miután az időjárási körülmények miatt a szervezők töröltek egy gyorsasági szakaszt), ahol mintegy summázva az évünket, és a hétvégét, ismét defekttel értünk a célba. Ez volt a negyedik, aminek köszönhetően az I. Rally Hungaryt az ötödik helyen fejeztük be. Ezzel az eredménnyel pedig az ERC bajnokságban is az ötödik pozíciót szereztük meg. Ezzel az eredménnyel egy helyet léptünk előre a tavalyi eredményünkhöz képest.

A MOL Racing Team versenyzője végül ötödik helyen zárt hazai versenyén Forrás: www.pirirc.hu/Peremicki Istvan

A defektek adta csalódottság után, a céldobogón már mi is ünnepeltünk. A hazai szurkolók szerencsére nemcsak szeretik, hanem értik is a ralit, így pontosan tudják, hogy mit jelent a szereplésünk az ERC-ben. Látják az elvégzett munkát, a fejlődést, és ezt a tudtunkra is adták. Megható volt az a szeretet, ami ezen a hétvégén áradt felénk. Volt olyan szurkoló, aki Ausztráliából érkezett. 1956-ban még csecsemőként, szülei karján hagyta el az országot, most pedig a sport szeretete hozta el a Nyíregyházára. Ismét csak azt tudom mondani, amit oly sokszor megfogalmaztam már: Köszönjük! Nagyon sokat jelent a támogatásotok!

Forrás: Origo

Az utolsó versenyt követően elindul az utómunka. Ki kell értékelnünk a szezont, versenyről-versenyre végig kell vennünk a 2019-es évet, le kell vonnunk a következtetéseket. A BRR Teammel és a csapattal is át kell beszélnünk mindent, amin javítani, fejleszteni tudunk, amin módosítanunk kell.
Egy biztos, az eredmények ellenére ebben az évben sikerült egy olyan profi, kiforrott csomagot összeállítanunk, amivel bátran vághatunk neki a 2020-as évnek. Jövőre találkozunk!