Társoldalunk:

Történelmi siker, Michelisz Norbert világkupa-győztes

2019.12.15. 14:34

A kiegyensúlyozott, taktikus versenyzés világkupa-győzelmet hozott Michelisz Norbert számára 2019-ben, ezzel a 35 éves versenyző a magyar gyorsasági autósport történetének legnagyobb sikerét érte el. Michelisz feketeöves túraautósokat győzött le, nagyrészt rutinnal, de fontos pillanatokban a nyers tempójára is támaszkodhatott. Drámai malajziai versenyhétvégével ért véget a szezon.

Példátlan sikert ért el Michelisz Norbert a magyar gyorsasági autósport történetében azzal, hogy megnyerte az FIA túraautó-világkupát (WTCR). A 35 esztendős versenyző a BRC Hyundai N Squadra Corse színeiben váltotta valóra az álmát, ezzel olyan tettet vitt véghez, amihez eddig csak Talmácsi Gábor gyorsaságimotoros világbajnoki címe mérhető.

Dráma Malajziában

Michelisz mindkét időmérőt az élen zárta Szepangban, ezzel 15 pontos előnybe került a vasárnapi három futamra. Bár úgy tűnt, hogy a magyar pilótának könnyű dolga lesz, az időjárás közbe szólt. Az első futamon még Michelisz nyerni tudott, és növelni tudta előnyét Esteban Guerrierivel szemben.

A második futamon azonban fordult a kocka, az argentin pilóta nyert, míg a kaotikus, másfél óra hosszúságú futamon Michelisz nyolcadik lett.

Ez azt jelentette, hogy a mindent eldöntő futamot a magyar pilóta 10 pont előnnyel várta.

A harmadik futamon Michelisz és Guerrieri egymás mellől rajtolt az első sorban, a vezetést azonban gyorsan átvette Guerrieri, sőt Norbi hamar a negyedik helyre csúszott vissza. Ez azt jelentette, hogy a virtuális tabellán már az argentin vezetett.

Azonban a futamban, magyar szemszögből, volt még egy szerencsés fordulat, ugyanis Guerrieri autója egy koccanás után túlmelegedett, lelassult, és távol került a pontszerző helyektől.

Michelisz Norbert világkupa-győzelme így biztossá vált. Norbi végül a futamon 5. helyen végzett, és így 21 pont előnnyel megnyerte a sorozatot.

Dráma a harmadik futamon, így lett WTCR bajnok Michelisz Norbert

Michelisz Norbert az ötödik helyen zárta a WTCR-sorozat utolsó, malajziai versenyhétvégéjének harmadik futamát, amivel megnyerte a sorozat összetett pontversenyét, miután egyetlen még esélyes kihívója, a rajt után az élen autózó argentin Esteban Guerrieri nem tudott végül pontot szerezni. Michelisz Norbert ezzel a magyar autósport történetének első olyan versenyzője, aki a Nemzetközi Autósport Szövetség (FIA) égisze alatt rendezett sorozatban tudott bajnoki címet nyerni.

A harmadik futam összefoglalója

A következetesség bajnoki aranyat ért

Michelisz 2006 óta versenyez, a Zengő Motorsport színeiben magyar bajnoki címeket nyert, majd 2009-ben győzött a SEAT Leon Európa-kupában, 2010-ben megszerezte az első magyar világbajnoki futamgyőzelmet a WTCC-ben és az élen zárta az újoncok értékelését, 2012-ben pedig a privát-bajnokság legjobbja lett.

Michelisz tíz forduló öt helyszínén nyert futamokat, köztük Malajziában is - GalériaForrás: Florent Gooden / DPPI/Florent Gooden

A WTCR-ben elért világkupa-győzelem előtt a Honda színeiben megszerzett világbajnoki 2. hely volt Michelisz legnagyobb sikere. Miután 2017-ben az utolsó futamon lecsúszott a végső győzelemről, a WTCC-t leváltó világkupára a Hyundaihoz szegődött, gyári pilótaként az olasz BRC-nél a túraautós legenda, egyben a tavalyi szezon legjobbja, Gabriele Tarquini csapattársa lett.  

Noha a világkupa a műszaki színvonal terén elmarad a WTCC két évvel ezelőtti szintjétől, túraautós berkekben nehéz ennél erősebb mezőnyt találni.

2019-ben összesen 16 olyan pilóta szerepelt itt, akik valamilyen komoly kategóriában már megnyerték az összetettet, többszörös világbajnokok, brit túraautó-bajnokok, GT világkupa-győztesek, ralikrossz-világbajnokok között kellett helytállni. Tavaly ez nem igazán sikerült, Michelisz az idén viszont vezéregyéniséggé lépett elő csapatánál és győztesként került ki.

Küzdelmesen indult a szezon, de Michelisz nem esett pánikbaForrás: Frederic Le Floc'h / DPPI/Frederic Le Floc'h

Pedig, a szezon elején nem úgy tűnt, hogy ez Michelisz éve lesz. A 2017-es világbajnoki győzelem után Thed Björk ismét egy kék autóban, a Lynk & Co márkával visszatérő Cyan Racing színeiben fenyegetett, és kezdte az élen a sorozatot az első forduló során, majd csapattársával, Yvan Mullerrel egészen a szezon utolsó hétvégéjéig harcban voltak az egyéni győzelemért.

A gyenge egykörös tempó miatt Michelisz mindössze az egyéni pontverseny 12. helyén hagyta el a marokkói idénynyitó helyszínét, 

majd a lélektani szempontból különösen fontos hungaroringi forduló sem hozott megnyugtató eredményt, bár vasárnapra sokkal versenyképesebb lett Michelisz csomagja. A hétvége mérlege azonban így is csak egy 10. hely, egy kiesés, majd a pole pozícióból egy rosszul sikerült rajt volt, ami csapattársának, Tarquininek passzolta a hazai győzelmet.

A hungaroringi futamon nem jött össze a győzelem, de Michelisz előrelépést tettFotó: Csudai Sándor - Origo

Az olasz veterán ekkor még előrébb járt Michelisznél a pontversenyben, de az 54 ponttal zárt szlovákiai hétvége után a magyar versenyző lett a húzónév a Hyundai-táborban. Miközben a koreai márka autóit hajtó pilóták a kedvezőtlen teljesítménykiegyenlítés és a csapaton belüli versengés miatt nehezen kapták el a fonalat, Björk kezdeti sikerei után a hondás pilóták vették át az irányítást.

Eleinte Néstor Girolami, majd a 4-6. hétvége között Esteban Guerrieri állt az egyéni pontverseny élén, Michelisz azonban a magyarországi fordulóval kezdve minden hétvégén dobogóra állt.  

Németországban, Portugáliában, Kínában és Japánban futamokat is nyert, kiegyensúlyozottan gyűjtögette a pontokat, ami hatalmas értéknek bizonyult egy olyan sportágban, ahol a lebonyolítási rendszer célja a szándékos zavarkeltés, hogy a pilóták minél kevésbé tudjanak egyenletes teljesítményt nyújtani a felborított rajtrácsok, a büntetősúlyok és az előzési nehézségek révén.  

Az idén az egyik kedvenc pályáján, a Nordschleifén is nyertForrás: Clement Marin / DPPI/Clement Marin

A kínai siker áttörést hozott, mivel hozzásegítette Micheliszt, hogy a szezon kétharmadánál átvegye a vezetést az összetett pontversenyben. Ezt ugyan a következő hétvégén, Szuzukában átmenetileg elvesztette, de Guerrieri lendülete is alábbhagyott a megerősödő, de már túl nagy hátrányból támadó Lynk & Co autók mellett, így a Hyundai pilótája lőtávolban maradhatott.

A 2009-es SEAT Leon Európa-kupában elért bajnoki győzelme óta Michelisz először érkezett az összetett győzelem várományosaként a szezonzáróra, de tízévnyi nemzetközi rutinnal a háta mögött nem roppant meg az esélyesség terhe alatt. 

Michelisz a szezonzáróra időzítette legjobb formáját; Malajziában két rajtelsőséggel óriási lépést tett a világkupa megnyerése felé, és ezt már a futamokon sem lehetett elvenni tőle. A hétvége előtt ő volt az, aki az élcsoportban a legkevesebb kört tette meg az élen, de a győzelmek terén (4) mégis holtversenyben állt Mullerrel, megelőzve Guerrierit és Björköt.

Nem az agresszív manőverek döntöttek, hanem a pontok folyamatos gyűjtögetése, de a portugáliai sikerhez bátorság is kellettForrás: Florent Gooden / DPPI/Florent Gooden

A szezon során négy pole pozícióval ő bizonyult a legjobbnak az időmérőkön és a fordított rajtrácsok révén is szerzett egy rajtelsőséget, Tarquinivel párost alkotva gond nélkül legyőzték a Hyundai másik duóját, Nicky Catsburgöt és Augusto Farfust. Michelisz az évek során kivívta a szurkolók által korábban csak Hókuszpóknak csúfolt Tarquini tiszteletét, aki Michelisz gesztusát viszonozva önként állt be segíteni a magyar versenyző mögé.  

Nyugalom és érettség kellett

Michelisz a pályafutása kezdete óta az aktuális életkoránál érettebb személyiség benyomását keltette, még akkor is ura maradt a helyzetnek, amikor veszélybe került a folytatás, kudarcok érték vagy a saját teljesítménye terén nehezebb időszakot élt.

A WTCC műsorvezetője, Alex Legouix által készített, Mindset Unfiltered című podcastban nemrég elárulta, nyugodt családi élete és a korábbiaknál kevesebb belső feszültsége is hozzájárul ahhoz, hogy a kudarcok után az idén sikeresebben versenyzett.

Lassan másfél évtized rutinja és kudarcok utáni újratervezés segítette Micheliszt a történelmi sikerhezForrás: DPPI/Gregory Lenormand

„A 2017-es világbajnoki vereségig nyomás épült fel bennem, még nagyobb terheket raktam magamra, és azt éreztem, hogy még a korábbiaknál is keményebben kell dolgoznom, hogy befussak. Visszanézve, nagyon túlhajtottam. Az elmúlt két év során egy kicsit lazább hozzáállással versenyeztem, és ezáltal visszakerültem a megfelelő formába. Hatékonyan kezelem a nyomást, a pályán zajló és az azon kívüli küzdelmeket, illetve az otthon, a kislányaimmal töltött időmet is” – mondta.      

„Amíg meg nem nyerem a bajnokságot, dolgozik bennem valami, ami hajt előre, ami felbőszít és felpörget. Addig nem igazán tudok kiengedni. Még akkor is, amikor otthon vagyok és lazítok, 10 százalékkal magasabb a vérnyomásom és ott motoszkál a fejemben, hogy világbajnok [sic] akarok lenni. Most pontosan itt tartok. Nagyon meg akarom nyerni az idén a bajnokságot, és szerintem ez az élmény újra meg fog változtatni, de ez még jobb versenyzővé és emberré fog formálni.”