Társoldalunk:

A tökéletes néző tízparancsolata

2004.08.12. 16:31

A tökéletes olimpiai néző tízparancsolata nem isteni eredetű kőtáblákon olvasható, hanem a különböző szponzorok diktálta előírásokban ölt testet. A párizsi Le Monde vette magának a fáradságot, hogy bibliai nyelvre ültesse át a nézőkre vonatkozó szigorú athéni előírásokat.

Sportmúzeum

Itt megtekintheti a Filmmúzeum interjúit a jelen és a múlt jeles magyar sportembereivel.

Csapó Gábor
Az összes interjú
Az első parancsolat a francia lap megfogalmazásában így hangzik: "Ne vidd magaddal soha saját vizedet!" - a vétkezők ugyan nem a pokolba kerülnek, de megbüntethetik őket. E parancsolat értelmében nem vihetnek be a versenyek színhelyére vizespalackot vagy kulacsot, mivel az olimpiai létesítményeken belül csak a Coca-Cola - a játékok egyik szponzora - érdekeltségéhez tartozó Avra görög ásványvizet árusítják. A második parancsolat is hasonló: a stadionokba pénzbüntetés terhe mellett semmiféle más üdítőt sem szabad bevinni, nincs üdvösség a Coca-Colán kívül.

Alkoholt sem szabad importálni a sportpályákra, de ezt az intézkedést nem az iszákosság elleni küzdelem indokolja, hanem az, hogy csak a Heineken - szintén olimpiai szponzor - árulhatja ott söreit. A táplálkozással összefüggő negyedik parancsolat: "Csak McDonald'sban egyél!" - azaz nem vihet be senki ételt a versenyek színhelyére, csak az amerikai láncolat gyorséttermei működhetnek.

A szponzor-istenségek diktálják a tökéletes néző öltözékét is: nem szponzor cég által gyártott pólókat, kalapokat, táskákat nem szabad viselni, használni a versenyeken. Még súlyosabb bűn hamisított Athén 2004 logójú holmik viselete.

Aki pedig hitelkártyás fizetést választva netán nem Visa-kártyával akarná kiegyenlíteni a versenyekre szóló jegyének ellenértékét, szintén pórul jár, ezeket nem fogadják el a pénztárakban. Hasonlóan tilos olyan országok zászlaival belépni a pályákra, amelyek nem vesznek részt a vetélkedésben (bár persze nem sok ilyen van), vagy szórólapokat osztogatni.

A tizedik parancsolat pedig azokra vonatkozik, akik netán ennyiből sem értették volna meg a felsőbb hatalmak üzenetét: tilos olyan céget reklámozni a játékokon, amely nem szponzorálja a versenyeket!