Grande Partenza, avagy a Nagy Rajt - az elmúlt két évben már nem csak a kerékpársport rajongói találkozhattak ezzel a fogalommal. Azonban mint utóbb kiderült, a koronavírus-járvány csak elodázni tudta a Giro d'Italia magyarországi startját, teljesen nem tudta a földdé tenni a szervezők áldozatos munkáját.
Nagyjából egy héttel ezelőtt vált hivatalossá, hogy a világ második legrangosabb kerékpárversenyének első három szakaszát hazánkban rendezik majd meg a 2022-es esztendőben.
A viadal útvonalának a bemutatása egyéként soha nem látott módon történik meg a következő napokban, eddig általában csak az ünnepi rajtot emelték ki a nagy körversenyek rendezői, idén már külön bemutatót kapnak a három hét során letekerendő különböző típusú szakaszok is.
Mindenek előtt azonban a Városligeti Műjégpályára figyelt Olaszország és Magyarország is, ahol meglepetésre nem ugyanazokat a szakaszokat "hirdették ki", mint amelyeket a két évvel ezelőtti viadalon bonyolítottak volna le.
"Csupán egy nagy közös célunk van: minden idők legjobb Nagy Rajtját létrehozni a magyarokkal közös erővel" - mondta Paolo Bellino, az RCS Sport általános igazgatója, aki szerint az, hogy Valter Attila a 2021-es versenyen három napig viselhette a rózsaszínű trikót, ez egy jó jel volt a számunkra, hogy jó helyre kerülnek a verseny első szakaszai.
"Kevés város mondhatja el magáról, hogy kétévente elnyeri a Giro d'Italia Grande Partenzáját" - kezdte némi humorral fűszerezve mondandóját Révész Máriusz, Aktív Magyarországért felelős kormánybiztos, aki elárulta, hogy most két évvel később sokkal jobb lehetőségek közepette kerülhet sor a viadalra.
Jövőre akár négy vagy öt magyar kerékpáros is odaérhet a világ egyik legrangosabb versenyére.
Nem kell nekünk Peter Sagan, hiszen itt van nekünk Valter Attila. Soha annyian nem figyeltek kerékpárversenyre, mint idén májusban. A Giro hozadéka, hogy a Tour de Hongrie egy öt-tíz éves fejlődési folyamatot egy év alatt áthidalt
- mondta Révész Máriusz, aki kiemelte, hogy idén már nyolc World Tour-csapat vett részt a Tour de Hongrie-n.
Az elmaradt Girónak köszönhetően a fiatal versenyzők előtt új kapuk nyíltak ki, kerékpáros világsztárok érkeznek hazánkba, mint amilyen Stephen Roche és Ivan Basso is, akik a mostani prezentáción is ott ültek a széksorokban.
"A Giro d'Italia egy hatalmas országimázs, országmarketing. Ha ennek megpróbálnánk meghatározni a reklámártékét, akkor egy óriási szám jönne ki.
A hollandiai Nagy Rajt alatt elköltött minden egyes euró két újabb euró bevételt hozott. Bízom benne, hogy a Giro sikere a magyar turizmusnak egy új lendületet fog adni
- beszélt a kormánybiztos arról is, hogy milyen extra hozadékai vannak egy ekkora sportrendezvénynek. A kerékpáros kultúra szemléletformálása és az egészséges életmód népszerűsítése is a pozitív következmények között lesz.
Az UCI-nak köszönhetően péntektől vasárnapig és nem szombattól hétfőig lesz a három magyarországi szakasz. Ez volt az oka annak, hogy némileg átalakult az útvonal - cserébe így egy teljes hétvégére hazánkba jöhetnek a sportág rajongói. Budapesten egy bármilyen pénteken amúgy is lehetetlen lenne időfutamot rendezni, ezért egy városról kifelé induló hosszabb etappal kezdődik majd a viadal.
Az 1. szakasz Budapestről indul és 195 kilométer megtétele után Visegrádon ér véget. A bringások Székesfehérvár felé kezdenek, majd onnan fordulnak vissza Esztergom felé. Innen tekernek be a varázslatos Dunakanyarba, majd fel a Visegrádi Várba.
Szóval a 2., szombati etap helyszíne lesz Budapest, ahol egy 9,2 kilométeres egyéni időfutamon rögtön gazdát is cserélhet a rózsaszínű trikó. A befutó a Budai Várban lesz majd, ahová egy helyenként 14 %-os meredekségű utcán fognak majd felmenni.
A 201 kilométer hosszú 3. szakasznak is csodálatos tájakat választottak a szervezők, Kaposvárról előbb a Balatontól délre, Nagykanizsára teker majd a mezőny, ahonnan a Balaton-felvidéken át Balatonfüreden hajrázhatnak majd a világ legjobb sprinterei.
Az útvonalra Valter Attila, a magyar kerékpársport arca szerencsére azonnal reagálni tudott: "Nagyon örülök, hogy Visegrádra vitték az első szakaszt, nagyon sokat edzem arrafelé Fetter Erikel és Dina Mártonnal. A Tour de France egyelőre várat magára, nem volt kérdés, hogy a magyarországi Nagy Rajt miatt a Girót választottam.
Két hete minden nap úgy kelek, hogy meg kell nyernem a visegrádi szakaszt.
Van fél évem, hogy megküzdjek az extra teherrel, szeretnék maradandót alkotni."
"Egészen elképesztő élmény, úgy érzem, hogy én is egy óriásit nyertem, hogy elmaradt a magyar rajt. Kevés versenyző mer magának magálmodni, az utolsó 50 kilométeren már az érzés jött, hogy innen már meg tudom csinálni. Hamarabb elhittem, hogy sikerül felvennem a rózsaszínű trikót, mint azt, ahogyan itthon reagáltak rá. Elképesztő, hogy egész ország felfigyelt rá" - mondta 23 éves magyar sportoló.
Giacomo Pedranzini olasz vállalkozónak, húsipari szakembernek komoly szerepe van abban, hogy mindez megvalósulhatott. A KOMETA 99. Zrt. ügyvezető igazgatója, az olasz körverseny magyar rajtjának ötletgazdája nagyon örül annak, hogy jövőre a hazája nagy kerékpáros eseménye a másik otthonából indul, annak pedig különösen, hogy áthalad Kaposváron is, ahol él.
Nálunk, Olaszországban a kerékpározásnak nagy hagyománya van. Látjuk, hogy Magyarországon is egyre több tehetséges kerékpárversenyző van, akik akár világversenyeken is szerezhetnek pontokat, sőt, felállhatnak a dobogó legmagasabb fokára is.
A 105. Giro d'Italiát 2022. május 6. és 29. között rendezik meg, amelynek az első három szakaszának Magyarország ad otthont.