Vágólapra másolva!
Megkezdődik a Pentele híd sarucseréje. Az M8 autópálya Dunavecse és Dunaújváros közötti szakaszán, az 1682 méter hosszú Duna feletti Pentele hídon így idén egy előre tervezett karbantartási munka zajlik le, mely elengedhetetlen a továbbra is biztonságos közlekedéshez - írja közleményében a MKIF Magyar Koncessziós Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. (MKIF).

A 2007-ben átadott szerkezeten legutóbb 13 éve cseréltek sarut. Az eltelt időszakban a rendszeres hídvizsgálatok során, a dilatációknál a forgalom biztonságát kis mértékben zavaró, de nem veszélyeztető meghibásodást észleltek a szakemberek. Az egyes szerkezeti elemek esetében olyan rendellenességeket tapasztaltak, amelyek a meglévő saruk várható élettartamát kedvezőtlenül befolyásolják. 

Sarucseréket végeznek el a Penetle hídon, MKIF Zrt.
Sarucseréket végeznek el a Penetle hídon
Fotó: MKIF Zrt.

Ezért az idei évben több saru, valamint a dilatációs szerkezet cseréje is szükségessé vált, a mintegy 10.400 tonnás Pentele hídon.

 A hídpillérek és a hídszerkezet között található saruknak ezt a súlyt kell biztonságosan megtartaniuk úgy, hogy közben biztosítaniuk kell a híd szabályozott mozgását is. 

Fontos hangsúlyozni, hogy a híd jelenleg is biztonságos, stabil állapotú, de mint ahogy minden mérnöki műtárgy esetében, egy hídnál is elhasználódhatnak alkatrészek. "Hídjaink átvizsgálását rendszeresen végzik hídmérnök kollégáink" – áll a társaság közleményében.

A Pentele hídon – amely valójában öt különálló acélhíd együttese –, összesen 13 sarut kell most cserélni:

  • az ártéri hídon 10 db, egyenként 1,5x1 méteres, darabonként fél tonnás; 
  • a mederhídon pedig 3 db 2x1,5 méteres sarut. 

Ennek a három sarunak a súlya nem azonos: a csere során 1 db 2 tonnás, 1 db 4 tonnás, és 1 db 6 tonnás alkatrész mozgatását kell megoldani a pillérekről, vízi biztosítás mellett. 

A saruk cseréje azért is nagyon komoly mérnöki kihívás, mert 50 méter magasságban, milliméter pontosan kell ezeket a sok száz kilogrammos elemeket mozgatni és a helyükre beemelni. 

A munkák elvégzéséhez kapcsolódóan forgalomkorlátozásokra kell számítani, az alábbi, három részre tagolódó ütemezés szerint: 

  • A déli oldal (jobb pálya, Dunavecse felé), félpályás zárás (1+1 tereléssel): 2025.03.18. – 2025.05.31. között. A fenti időszakon belül, április és május hónapban összesen három hétvégén teljes útzárat kell bevezetnünk, hogy a saru- és dilatációcsere előkészítő munkálatait elvégezhessük. A lezárások pontos időpontjáról időben és előre fogjuk tájékoztatni az utazóközönséget. 
  • Az északi és déli pálya esetében is teljes zár lesz: 2025.06.01. – 2025.06.30. között. 
  • Az északi oldal (bal pálya, Dunaújváros felé), félpályás zárás (1+1 tereléssel): 2025.07.01. – 2025.08.31. között.

A hídsaruk cseréje mellett átépítik a híd dilatációs szerkezeteit is. A régi, elhasznált ún. fésűs dilatációs szerkezet helyett új, a híd műszaki paramétereihez illeszkedő lamellás dilatációt építenek be, oldalanként 4, tehát összesen 8 (2x4) helyen, teljes keresztmetszetben. 

Az új dilatációs szerkezet beépítéséhez a régit a burkolatból ki kell bontani. Ez a meder- és az ártéri híd esetében azt jelenti, hogy a pályaszerkezeteket vissza kell vágni, és ki kell alakítani az új dilatációs elem fogadására alkalmas helyet. Ez egy precíziós és időigényes folyamat, melyet csak a forgalom teljes kizárása mellett lehet elvégezni. 

Ezért a híd várhatóan június 1-től június 30-ig teljes szélességben le lesz zárva. 

A terelőutat Dunaföldvár felé jelölték ki, tehát a folyón átkelni a lezárás ideje alatt Dunaföldvár és Solt között, az 52- es főúton lehetséges. 

A vállalat azt írja, hogy a forgalomkorlátozás ideje alatt igyekeznek több üzemeltetési feladatot is elvégezni, hogy később emiatt már ne kelljen a forgalmat akadályozni, ezért például a két hídfő sóvédelmi bevonatainak felújítását is elvégzik.

 

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Origo Google News oldalán is!