A 2007-ben átadott szerkezeten legutóbb 13 éve cseréltek sarut. Az eltelt időszakban a rendszeres hídvizsgálatok során, a dilatációknál a forgalom biztonságát kis mértékben zavaró, de nem veszélyeztető meghibásodást észleltek a szakemberek. Az egyes szerkezeti elemek esetében olyan rendellenességeket tapasztaltak, amelyek a meglévő saruk várható élettartamát kedvezőtlenül befolyásolják.
Ezért az idei évben több saru, valamint a dilatációs szerkezet cseréje is szükségessé vált, a mintegy 10.400 tonnás Pentele hídon.
A hídpillérek és a hídszerkezet között található saruknak ezt a súlyt kell biztonságosan megtartaniuk úgy, hogy közben biztosítaniuk kell a híd szabályozott mozgását is.
Fontos hangsúlyozni, hogy a híd jelenleg is biztonságos, stabil állapotú, de mint ahogy minden mérnöki műtárgy esetében, egy hídnál is elhasználódhatnak alkatrészek. "Hídjaink átvizsgálását rendszeresen végzik hídmérnök kollégáink" – áll a társaság közleményében.
A Pentele hídon – amely valójában öt különálló acélhíd együttese –, összesen 13 sarut kell most cserélni:
Ennek a három sarunak a súlya nem azonos: a csere során 1 db 2 tonnás, 1 db 4 tonnás, és 1 db 6 tonnás alkatrész mozgatását kell megoldani a pillérekről, vízi biztosítás mellett.
A saruk cseréje azért is nagyon komoly mérnöki kihívás, mert 50 méter magasságban, milliméter pontosan kell ezeket a sok száz kilogrammos elemeket mozgatni és a helyükre beemelni.
A munkák elvégzéséhez kapcsolódóan forgalomkorlátozásokra kell számítani, az alábbi, három részre tagolódó ütemezés szerint:
A hídsaruk cseréje mellett átépítik a híd dilatációs szerkezeteit is. A régi, elhasznált ún. fésűs dilatációs szerkezet helyett új, a híd műszaki paramétereihez illeszkedő lamellás dilatációt építenek be, oldalanként 4, tehát összesen 8 (2x4) helyen, teljes keresztmetszetben.
Az új dilatációs szerkezet beépítéséhez a régit a burkolatból ki kell bontani. Ez a meder- és az ártéri híd esetében azt jelenti, hogy a pályaszerkezeteket vissza kell vágni, és ki kell alakítani az új dilatációs elem fogadására alkalmas helyet. Ez egy precíziós és időigényes folyamat, melyet csak a forgalom teljes kizárása mellett lehet elvégezni.
Ezért a híd várhatóan június 1-től június 30-ig teljes szélességben le lesz zárva.
A terelőutat Dunaföldvár felé jelölték ki, tehát a folyón átkelni a lezárás ideje alatt Dunaföldvár és Solt között, az 52- es főúton lehetséges.
A vállalat azt írja, hogy a forgalomkorlátozás ideje alatt igyekeznek több üzemeltetési feladatot is elvégezni, hogy később emiatt már ne kelljen a forgalmat akadályozni, ezért például a két hídfő sóvédelmi bevonatainak felújítását is elvégzik.