Vágólapra másolva!
A repülősport rajongói júliusban egy eddig soha, sehol nem látott versenyen találkozhatnak a világ legeredményesebb pilótáival. A versenyzők július 26-án (szeles idő esetén 27-én) egy új repülősportágban, a gyorsasági akadályrepülésben mérik össze tudásukat az I. nemzetközi gyorsasági akadályrepülő-versenyen.

A gyorsasági akadályrepülés magyar találmány, így természetes, hogy a június 27-i ausztriai főpróba után, az első nemzetközi versenyt Magyarországon, a tököli repülőtéren rendezik meg. A repüléselméleti szempontból újszerű verseny az örömrepülések és légi bemutatók látványelemeit és a tétversenyek izgalmát ötvözi. Az ötlet olyan sport- és műrepülés-rajongóktól származik, akik a különleges kunsztokra mindig fogékony közönség és a kihívást kereső pilóták számára egyaránt vonzó repülősportágat szerettek volna létrehozni.

A gyorsasági akadályrepülés lényege, hogy objektíven megítélhető. A pilóták egy 150 ezer négyzetméteres pályán, meghatározott műrepülő figurákat hajtanak végre, a lehető legrövidebb idő alatt. A szabályok a közönség számára is könnyen érthetők és követhetők. A versenyt a pilóták tehetsége és felkészültsége dönti el.

Az ötletgazdák a sportesemény gyakorlati megvalósításában is nagy szerepet vállaltak, és nem titkolt céljuk volt az is, hogy a verseny vizuálisan a helyszínen elhelyezett vetítővásznon, illetve a televízió képernyőjén látványos és könnyen érthető legyen a nagyközönség számára. A szervezők azt remélik, hogy a hazai versennyel hagyományt teremtenek.

Forrás: MTI
Forrás: MTI

A gyorsasági akadály-repülőversenyen, Besenyei Péter mellett a világ legfelkészültebb pilótái fognak átrepülni a látványos elemekből összeállított akadálypályán. Az indulók között ott lesz a német Klaus Schrodt, aki a tavalyi év motoros-műrepülő világbajnoka, a brit Steve Jones és Paul Bonhomme, az orosz Viktor Tchmal, a spanyol Alexander Maclean és Ramon Alonso, az amerikai Kirby Chambliss, valamint a holland Frank Versteegh. A verseny egyetlen hölgy résztvevője, a háromszoros világbajnok orosz Svetlena Kapanina. Az eseményre 40-50 ezer érdeklődőt várnak, jegyek július 14-től a Ticket Expressz jegyirodákban, valamint helyszínen kaphatók.

A gyorsasági akadály-repülőverseny mellett, a rendezvényen bemutatót tart Tóth Ferenc vitorlázó műrepülő Európa-bajnok, a Flying Bulls csapatából az Acroteam ejtőernyősei, sárkányrepülői és a világbajnok cseh kötelék az Aerobatic Team, valamint a technikai különlegességnek számító 1945-ben épült Chance Vought F4U-4 "Corsair", amely 46000 cm3-es, 18 hengeres, 2100 lóerős motorjával, 740 km/h sebességével, várhatóan a technika iránt rajongók sztárja lesz.

Valószínűleg hasonló érdeklődés övezi majd a North American T-28 "Trojan" kiképzőgépet mely 1954-ben épült és kétség kívül a Red Bull gyűjtemény első történelmi gépe. A rendezvényre elfogadta meghívásunkat a Gold Timer alapítvány tavaly restaurált LI-2-es történelmi repülőgépe is.

Besenyei Péter elmondta, a gyorsasági akadálypálya biztonságos legyőzéséhez nem elég műrepülőnek lenni. Ezen a versenyen fontos a légi-bemutatókon szerzett gyakorlat és az alacsonyrepülésben szerzett tapasztalat. Ezek nélkül a verseny veszélyes lehet. A biztonságos repülés kedvéért, az ausztriai főpróba után, a világ top pilótái versenyeznek először a légi-akadálypályán.