Vágólapra másolva!
Ahogy az várható volt, a három legnagyobb esélyesnek tartott hajó állt az élre vasárnap a 60. Sydney-Hobart vitorlásversenyen: a startot az ausztrál Nicorette kapta el a legjobban, de hamarosan csatlakozott hozzá a tavaly 2 nap 15 óra és 14 perces idővel győztes, ugyancsak ausztrál Skandia, valamint az új-zélandi Konica Minolta.

A szupermaxik által vezetett, 116 vitorlásból álló mezőny szép időben, de ellenszélben vágott neki a 630 tengeri mérföldes távnak, így elmaradt a látványos spinnakeres kihajózás. A sydneyi öböl partján mintegy 400 ezer szurkoló követte az eseményeket, de a vízről, kisebb járművekből is több százan figyelték az indulást.

A legfrissebb meteorológiai előrejelzések alapján, úgy tűnik, az egy-két napja jósolt 80-100 km-esnél valamivel kisebb szélre lehet számítani, ezzel együtt a szervezők arra figyelmeztették a résztvevőket, hogy az évszakhoz képest szokatlanul hideg idő, és összességében nagyon nehéz verseny vár rájuk.

A Tasman-tengeren gyakran kerülnek nehéz helyzetbe a hajósok, de most a szokásosnál is komolyabb feladatot kell majd megoldaniuk a versenyzőknek. Megnyugtató lehet ugyanakkor, hogy az 1998-as tragikus futam után az addiginál komolyabb biztonsági előírásokat léptettek érvénybe. Hat éve olyan rossz volt az idő, hogy a 115 hajóból álló mezőny egyharmada feladta a versenyt, és igyekezett mihamarabb biztonságos helyre jutni.

Az akkor 160 kilométeres óránkénti sebességgel fújó széllel és a néhol tízméteres hullámokkal sok vitorlás nem tudott megbirkózni. A mentésben még az ausztrál haditengerészet is részt vett, ennek ellenére hatan életüket vesztették. A szervezők remélik, hogy baj esetén ezúttal hatékonyan tudják majd a mentést végezni, illetve abban is bíznak, hogy megfelelő tapasztalat és felszereltség birtokában az indulók eljutnak a tasmániai célig, vagy bárhol máshol gond nélkül ki tudnak kötni.

A távot eddig a dán Nokia teljesítette a leggyorsabban: az 1999-ben elért rekord 1 nap 19 óra 48 perc és 2 másodperc. A csúcsot a várhatóan kedvezőtlen időjárás miatt most nem veszélyezteti semmi. A versenynek tavaly - az utóbbi évtizedek negatív csúcsát jelentően - mindössze 57 hajó vágott neki.