Vágólapra másolva!
Habár még csak a második éve pereg a Nike-t és Kobe Bryantet összekötő 40 millió dolláros, öt évre szóló reklámszerződésnek, a portlandi sportszergyártó vezérkara egyre kisebb szerepet szán marketingkampányában a Los Angeles Lakers sztárjának. Teszi mindezt annak ellenére, hogy éppen karácsonyra hozzák ki a Kobe nevével fémjelzett Air Zoom Huarache 2K5 fantázianevű kosarascipőt.

A szupercipő premierje a hatalmas érdeklődéssel várt, december 25-én, a Los Angeles-i Staples Centerben esedékes Los Angeles Lakers-Miami Heat mérkőzésen lesz, amelyen Kobe először csap össze a nyáron Kaliforniából Floridába szerződött egykori klubtársával, Shaquille O'Neallel. A cipő ugyan Bryant lábán fog pompázni, de nem a Lakers színeiben, az aranylila-sárgában.

"A Nike vékony kötélen kénytelen egyensúlyozni" - véli egy marketingszakértő. "Ugyan nem szakíthat látványosan a hányatott sorsú, egyre rosszabb megítélésű kosarassal, viszont nem is akarja reklámkampánya fókuszába állítani."

Nem sokkal a hatalmas reklámszerződés megkötése után nemi erőszak gyanújával vádat emeltek Bryant ellen, s bár a coloradói bíróság szeptemberben felmentette a sztárt, a közvélemény egyáltalán nincs meggyőződve arról, hogy valóban nem történt bűncselekmény. A házasságtörést azonban maga Kobe is beismerte, s az esettel kapcsolatos polgári per még javában tart. A napokban Bryant és klubtársa, Karl Malone között robbant ki szópárbaj, melynek oka az volt, hogy a 41 éves kosaras állítólag tisztességtelen ajánlatot tett Bryant feleségének, Vanessának.

Jóllehet a Nike az elmúlt időszakban nem helyezte reklámkampány élvonalába Bryantet, mindenki tudta, hogy a 2004-es esztendő slágercipőjében játszott. Csupán Bryant személyes honlapján esett szó erről, ám a kiskereskedők mindenütt roppant elégedettek voltak a cipő eladási adataival.

Habár Bryant piaci értéke jelentősen csökkent a bírósági tárgyalás ideje alatt, még sincs lehetőség a Nike-szerződés felbontására, mert az ilyen jellegű megállapodások arra vonatkozó záradékot tartalmaznak, hogy csak elmarasztaló bírósági ítélet jelent okot a kontraktus felbontására. Márpedig ilyen nem született.

Egy 1999-es precedens is Bryant mellett szól: akkor a Fila bontotta fel a Chris Webberrel, a Sacramento Kings sztárjával fennálló 2,6 millió dolláros reklámszerződését, mert a játékos ellen marijuana-birtoklás miatt vádat emeltek. Igen ám, csakhogy a bíróság felmentette Webbert, és ezért a játékos megnyerte a pert a sportszergyártóval szemben, s annak ki kellett fizetni a 2,6 milliót.

A Nike jóval óvatosabb. Egyszer sem kommentálta Bryant bírósági ügyét, és meg sem próbálta felbontani a szerződést. Ugyanakkor tény, hogy a játékos "kiesett a pixisből" a nagy hirdetőknél. A McDonald's és a Nutella nem újította meg az idén januárban lejárt szerződéseket. A Spaldinggal és a Coca-Colával ugyan csak 2005-ben jár le Kobe szerződése, ám előbbi cégnél már jelezték: nem kívánnak hosszabbítani.

Bryant 8-as meze jelenleg a hetedik legkeresettebb NBA-trikó, tavaly a hetedik helyen végzett az eladási rangsorban. A 2002-2003-as szezonban azonban Kobe mezéből értékesítették a legtöbbet, azaz szembetűnő a visszaesés.

Bryant reklámértékének csökkenése azt jelenti, hogy a Nike - amely a világ 17 milliárd dolláros sportcipő-piacának 40 százalékát birtokolja - a jövőben LeBron Jamest helyezi kampánya homlokterébe.

Ch. Gáll András