Heinrich von Kleistről Vinkó József az Élet és Irodalom hasábjain 1977-ben azt írta: "Hosszú idő után az első, aki a tragédia és komédia között fennálló évezredes határokat megszünteti. Kleistet mindenekelőtt a kóros lelkiállapot, a lélek démoni hatalma, a transzcendens erő érdekli. Hihetetlenül koncentrált feszültséget teremt, s ami a legfélelmetesebb: a szerkezetet mintha állandó szorongás szorítaná marokra, nem enged olvasójának leheletvételnyi időt sem."
Ehhez a kiváló darabhoz jól passzol a Stúdió K füstös-otthonos hangulata, és Fodor Tamás rendezése, mellyel az "arcunkba rakja" a darabot. A színházi tér alternatív színházakban általában elég kicsiny, így gyakran használnak központosítást, vagyis az előadás köré ültetik a nézőket. Az előadás testközelségét jelen esetben még az is fokozza, hogy a színészek szinte végig nem hagyják el a színt. Ha nincs jelenésük, a nézők mellé ülnek, így válunk mi is aktívvá a színházban, hiszen részesei lehetünk a "színész átalakulása karakterré" folyamatnak.
Kleist egy görög mítoszt vett alapul darabjához, és írt belőle "pszichológiai komédiát" (bár görög történet, mégis a római istenek nevét használta, korának divatja szerint). Amphitryon, thébai hadvezér legyőzte az athéniakat és egy szolgát küld maga előtt a jóhírrel és egy nyakékkel feleségéhez, Alkmenéhez. Sosias (a szerepet játszó Hannus Zoltán a legjobb színész díját nyerte az 5. Alternatív Színházi Szemlén) megy is boldogan a hírrel, de ráesteledik, ezért jócskán berezel a sötét erdőben. Miután saját magába botlik a fák között, már azt is elhiszi, hogy ő nem is ő. Nem érti, hogy akivel találkozott, és tökéletes mása, honnan tud legféltettebb titkairól. Legegyszerűbbnek azt látja, ha inkább lemond saját énjéről és továbbáll. Az ál-Sosias nem más, mint Merkur, aki összefogott a főistennel, a szerelmes Jupiterrel, hogy segít neki megszerezni Amphitryon hűséges feleségét, Alkmenét. A főisten mindezt Amphitryon alakjában teszi. A gyanútlan asszony vele tölt két szerelmes órát és megesküszik, hogy senki mást nem fog szeretni. Az asszony makulátlan, tisztességén nem esett folt, mégis ő lesz a legnagyobb áldozata a tréfának.
A két isten vígan szórakozik szerencsétlen halandók testével és lelkével, kik csak kapkodják a fejüket, hogy ki kicsoda, magyarázkodnak és gyanakodnak. A végén minden jóra fordul: Jupiter lemond az asszonyról, bevallja, hogy Amphitryon testében becsapta őt, hogy ágyába csalja. Merkur is megkönnyebbül, hogy végre kibújhat a szolga alantas testéből. Mindenki boldog elvileg. Alkmene a kegyetlen játék egyetlen vesztese: megtapasztalta egy isten szenvedélyét, és isteni szerető híján, most pedig be kell érnie férje földi csókjaival.
[doda]
Előadások: Október 15-én 19.30
Rendezte: Fodor Tamás
Dramaturg: Németh Ilona
Tervező: Szeredás András
Színészek: Szabó Domokos, Csák Zsolt, Nádasi László, Hannus Zoltán, Csabai Judit, Homonnai Katalin, Tzafetás Roland