Két éve alakult az ÚjReneszánsz Színház, amely stílusában és leginkább gondolkodásmódjában szeretné a régebbi korok nagy elődeinek munkásságát folytatni. Széles nézőrétegnek szeretnének játszani és a színészek hitvallásának megfelelően az a céljuk, hogy a közönségnek izgalmas, érthető, pozitív értékeket és erkölcsi mondanivalót hordozó darabokat mutassanak be. A társulat a Nemzeti Színházból, az Új Színházból, illetve a régi Független Színpad színészeiből verbuválódott. Az ÚjReneszánsz ősmagja - Trömböcky Péter, Fejes Rita, Rajczi Adrienn, Zák György - már 1995-ben is együtt dolgozott, Triana Gyilkosok éjszakája című darabját állították színpadra. Trömböczky az állandó rendező, akinek német nyelvű Gyilkosok éjszakája-rendezését nagy sikerrel fogadta a bécsi közönség. Az ördög című előadást magyar és angol nyelven is játsszák, de az angol nyelvű verziót csak azoknak ajánlják, akik erős középfokú szinten bírják a nyelvet, mert az 1908-ban fordított adaptáció megértéséhez minimum ilyen nyelvtudás szükséges.
Az előadást sajátos módon a rendező "nyitja meg" személyes hangvételű bemutatkozásával, amiben elmondja, hogy mit is szeretnének ők véghez vinni művészetükkel. Trömböcky úgy gondolja, hogy Magyarországon kétféle színház létezik: a bóvli és az, ami szól is valamiről, csak éppen senki sem érti. Ők játékukkal szeretnék betömni a kettő között tátongó szakadékot. Trömböczky kedves interakciójának ugyanaz a veszélye, mint amikor az embernek egy filmet mesélnek nagy lelkesedéssel, de beülve a moziba, a mély döbbeneten, hogy "te jó ég, hogy tetszhetett pont ez a legjobb barátomnak" és a popcorn ízlelgetésén kívül semmit nem érzünk. Röviden: valóban elvárást gerjeszt, hogy minimum az arany középút szerepét töltsék be produkciójukkal a magyar színházi élet "hézagos" porondján.
Molnár Ferenc színdarabja jó választás volt az ÚjReneszánsz Színháztól, amely valóban szórakoztatni akar, hisz ez ízig-vérig szórakoztató darab. Szerelemről szól és a tiltott gyümölcsről, amely maga a gyönyörű férjes asszony, Jolán. De mi történik, ha ez az asszony is vágyik a kalandra és szerelemre? Hol a tisztesség és cédaság határa? Végső soron ki irányítja mindezt, mi magunk vagy egy ördögi játékos? Jelen esetben egy ördögi férfi (vagy az ördög maga), aki játszik a kebelbarátok gyertyalángú érzelmeivel, amiből ő pokoltüzet szeretne szítani. Majdnem sikerül úgy összekavarnia a szálakat, hogy könnyen bűnössé válnak már az el nem követett tettől is. Fejes Rita játssza a főszerepet, a férjes asszonyt, akinek bűne az, hogy egyszer szerette a festőművész Jánost, és ez a szalmaláng még mindig benne ég. Az ördög (Zák György) viszont a felszínre hozza a nőben szunnyadó és elnyomott szerelmet. Jolán azonban legyőzi magában a vágyat és szembeszáll a sátáni kísértéssel.
Az ÚjReneszánsz Színház meghagyta a darabot a molnári századelőben, ami kicsit porossá teszi, így valahogy sem az új, sem a renszánsz szóhoz nem társul jelentésének megfelelő érték. Az igyekezet mégis dicséretes, bár újjá nem születünk tőle.
[doda]
Molnár Ferenc: Az ördög
Vígjáték két részben
Szereplők: Zák György, Fejes Rita, Kádas Norbert/ Tálos József, Rajczi Adrienn, Szecsődi M. László, Nyáry Detti/Botos Karolina.
Rendezte: Trömböczky Péter.
Előadások: március 2., 25. 19.00
Ajánló: