Sütő András marosvásárhelyi írót talán sokan himnikus írónak tartják, mert legtöbb darabja politikai vonatkozású. Ezért is fordulhatott az elő, hogy eddig szinte csak a Nemzeti Színházban mutatták be a darabjait. A Káin és Ábel című művét 1978-ban rendezték meg a Nemzetiben, ahol az akkori "színház-csinálás" stílusjegyeit tükrözte: Káin és Ábel két retartdált, szörmebugyiba bújtatott ősember volt. A szúzai menyegző közel háromszázszor került a "haza színpadára", majd 1986-ban a leghíresebb művét mutatták be, az Advent a Hargitánt, legutóbb pedig Az ugató madár és a Balkáni gerle (1998) szerepelt ugyancsak a Nemzeti színpadán.
|
Káinhoz és Ábelhez kapcsolódik az első véres tett az emberiség történetében. A bibliai történet vázát Sütő András megtartotta, de egy új szereplő hozzáadásával a szent könyvi eseménytől némileg eltérő, különös szituáció elevenedik meg. Az előadás azt a kérdést szegezi nekünk, hogy létezik-e az éden vagy csak fikció, és jogunkban áll-e keresni. Deák Tamás viszont most mégis a darab megrendezése mellett döntött, sőt Káint szerepét játsza. Az [origo]-nak adott interjúból megtudhatjuk, hogyan vélekedik a Deák Tamás, a rendező az eredeti darabról, az előadásban játszott szerepéről, milyen utat járt ebben a különös Isten keresésben.
"Sütő András négy embert belehelyezett egy történetbe: az első emberpárt és az ő fiaikat. Az érdekelte, hogy ez a képlet mit hoz, és hogyan lehet eljutni oda, hogy az egyik ember megöli a másikat, de lefordította az ő kora helyzetére, Erdélyre vonatkozóan. Ha tudsz olvasni a sorok között, rengeteg utalást találsz arra, hogy ő Istent hogyan azonosítja be Ceausescuval. A kérdés az, hogy az emberek hogyan viszonyulnak ehhez a hatalomhoz, a négy karakternek megfelelő viselkedéssel. Ábel, jó székelyhez méltóan fejet hajt, és azt mondja, hogy élni kell. Káin az, aki megkérdőjelezné, hogy érvényes-e ez a rendszer. Ádám és Éva egy teljesen megtört pár, akik átélték még a régi időt, és mikor jön Ceausescu, akkor őket elnyomják. Ők az öreg székelyeknek megfelelpő párocska, akik már nem cselekszenek. Persze Sütő Andrásnak is itt kellene lenni, hogy megmondja, ez így van-e, de az én olvasatomban ez a politikai vonatkozása."
|
"Az első jelenet, (amit Sütő "jajkiálltásnak" hív), egy nagy expozició, ami a leghosszabb része a darabnak. Arabella nem kerül abba a helyzetbe, hogy normális döntést hozzon. A két fiú közti ellentét fokozódik, aminek súlyát Arabella csak nehezíti, mivel a fennmaradásról van szó. Ami engem érdekelt, az a szerelem. A politikai részeket kihúztuk, mert nyilván ma nem ugyanazt jelenti Magyarországon."
"Az Isten-keresésről annyit, hogy az eredeti darabban megjelenik az Úr hangja, itt viszont nem, de néhányan a szereplők közül hallják. Nincs külső mozgató, hanem belső mozgatók vannak. A darab során kiderül, hogy Éva nagyon sokat mesélt az Édenről a gyerekeinek, és a fiúk tudnak erről. Ábel úgy tudja, hogy ezt nem szabad keresni, Káin pedig örökösen megpróbál odajutni, keresi a paradicsomot. Van egy jelenet, amikor Káin és Éva beszélgetnek és Éva elárulja, hogy a paradicsom nem létezik, amit Káin nem akar elhinni, majd ő is megtörik. Öt ember ottragad ebben a történetben kiúttalanul. Az én rendezésemben ezt megerősítettük egy olyan jelenettel, ami arra utal, hogy az első bibliai történet véres és ha végiglapozzuk a Bibliát egy teljesen pesszimista képet fest."
"Ez az előadás a szerelemről szól és a szerelmek különböző módozatairól: az Ádám és Éva közti hihetetlen mennyiségű variációjáról, amit ők 'lenyomnak' a saját kapcsolatukban, illetve az Ábel-Arabella és a Káin-Arabella vonalnak van egy szerelmi története, ami folyamatosan változik. Itt arról van szó, hogy milyen végletei vannak a dolognak, és soha nem egyértelmű, hogy ki rontja el. Senki nem tud tökéletesen működni ezekben a kapcsolatokban, és arra jöttem rá, hogy néha elég lenne egy-két szó. De mivel ezek kimondatlanok maradnak, széthullanak ezek a kapcsolatok."
[doda]
Sütő András: Káin és Ábel
Szereplők: Pintér Gábor, Zöldhegyi Sarolta, Deák tamás, Pálffy L. Péter, Kiss Eszter
Rendezte: Deák Tamás
Előadások a Thália Színház Új Stúdiójában: május 1. (bemutató), 22-én 22 óra, 23-án 19 óra
Ajánló:
Sütő Abdrás színdarabja a MEK-en.