Vágólapra másolva!
A Szkéné Színházban december 12-én mutatja be a Picaro társulat a Kórház, Bakonnyal "elhíresült" Pintér Béla legújabb produkcióját, melynek címe A sehova kapuja. Ez kiváló alkalom arra, hogy a szélesebb közönség elé tárjuk az alternatív színház egyik legeredetibb alakjának munkásságát.
Vágólapra másolva!

Csodák csodájára vannak Magyarországon olyan társulatok, amelyek nem az otthon rájuk váró pár éhes szájért és foglalkozási ártalomból csinálnak színházat, hanem azért, mert ez a lételemük. Szerencsére színpad is akad, néző is, a téma pedig ott hever, ahol annak hevernie kell. Például a kocsmaasztal körül, ahol a múzsák a sörösüvegek mögül szólnak ki a világmegváltó beszélgetésbe közbeszólva.

Így született meg először Pintér Béla darabja, a Népi rablét, ami a lehető összes alternatív színházi díjat megnyerte, majd a Kórház, Bakony, amit mindenki csak egybemondva, Kórházbakonyként emleget. Ez a mindenki a Szkéné Színház nézőközönsége. A Műegyetemen lévő sarokszínház tíz éve még a budapesti értelmiségiek törzshelye volt teltházakkal, hajnalig tartó beszélgetésekkel. Ez mára szűk, de állandó közönségre csökkent, ahol a szakma csak ímmel-ámmal jelenik meg, pedig valódi színházat szinte csak ilyen kisszínházakban lehet látni.

Pintér Béla a színház legeredetibb figurája. Gyökerei az 1979-ben Somogyi István vezérletével alakult Arvisura Színházig nyúlnak vissza. Az akkor még nagyon fiatal csapat a nyolcvanas évek színházi életének legszilárdabb társulatává alakult. Ők a színházban a szabadságot keresték, azt, hogy mi az "ős-színház", előadásaik tanulmányok voltak az emberről, a halálról, a születésről. Ott vibrált bennük a lelohaszthatatlan keresése az Igaznak. Ez a társulat olyan előadásokat csinált, amire ma is úgy emlékszünk, mintha tegnap láttuk volna. Megszületett a Magyar Elektra, a Mester és Margarita, a Szentivánéji álom, a Piszkos Fred - mind legendásak. De ez a szilárd társulat mégis fölbomlott. Somogyi István kivált belőle, és sokan abbahagyták. Néhányan viszont folytatták a kísérletezést - köztük Pintér is.

Színészként szerepel a Picaro, a Szkéné és az Utolsó vonal produkcióiban, táncos színészként Goda Gábor Artus társulatánál. Darabjainak írója, rendezője és játszik is bennük. Először a Népi rabléttel sokkolta a nagyérdeműt, amikor egy vidéki lagzi lett a tett színhelye. A hülyébbnél hülyébb, torzabbnál torzabb ösztönlényekkel teli előadást végigröhögve a néző boldog, hogy nem sírja el magát azon nyomban. Pintér nem akar sem tükröt tartani elénk, sem a nyomorunkról szólni, de mégis pofán csap minket, demagóg maszlagok nélkül, könnyeden, oltári humorral.

Kórház, Bakony (Kép: Picaro)

Chinvat (Kép: Artus)

Sokan állítják, Magyarországon a színházművészet köhögve haldoklik, pedig ezeket az előadásokat követve összművészeti gyönyörökben lehet részünk. Ezek a társulatok az alternatív színházak tortájának legédesebb szeletei, ők igazi értékeket keresnek.

A legújabb Pintér-produkciót, melynek címe A sehova kapuja a Picaro társulatának előadásában a Szkéné Színház mutatja be december 12-én. "A sehova kapuját akkor léped át, amikor úgy érzed, hogy nem kell tovább tapogatóznod a fal mentén, minden kérdésedre választ kapsz és boldog lehetsz a földön. A sehova azonban csak egy buta és kegyetlen szürke köd. Elhomályosítja a szemedet és eltompítja az agyadat. Végül minden zsigeredbe beeszi magát és soha többé nem ereszt el."

[doda]

Pintér Béla: A sehova kapuja
Szereplők: Hernádi Csaba, Pintér Béla, Szalontay Tünde, Szemerédi Virág, Terhes Sándor, Csatári Éva, Dr. Thúróczy Szabolcs, Enyedi Éva, Bencze Sándor, Péterfy Borbála, Nagy-Abonyi Sarolta, Deák Tamás.
Zenészek: Darvas Bence, Pelva Gábor, Nyíri László.
Díszlet: Horgas Péter, Tamás Gábor.
Jelmez: Horgas Péter.
Koreográfus: György Károly.
Rendezte: Pintér Béla.

Előadások: december 13., 14., 15. 20.00

Ajánló:

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Origo Google News oldalán is!