Greenaway szeptembertől forgat Magyarországon 

Vágólapra másolva!
Legújabb alkotásának spanyolországi forgatása miatt nem látogatott el Budapestre Peter Greenaway, a képzőművészként is elismert világhírű filmrendező, akinek retrospektív kiállítása a múlt hét végén nyílt meg a MEO-ban. A Tulse Luper bőröndjeinek magyarországi felvételei a tervek szerint szeptember 6-án kezdődnek, de a koprodukció hazai finanszírozása egyelőre megoldatlan.
Vágólapra másolva!

Peter Greenaway február első felében már járt Magyarországon, hogy szereplőket és helyszíneket válasszon eddigi legnagyobb vállalkozásához, a hét ország koprodukciójában készülő Tulse Luper bőröndjeihez, melynek hazai partnere a Focus Film. A brit rendező lapunknak adott interjújában elmondta, hogy nyolcórásnak szánt trilógiája multimediális jellegű lesz. Megjelenik dupla CD-n és DVD-n, néhány website-on is letölthetnek belőle epizódokat az érdeklődők, majd tizenhat részes tévésorozat készül belőle. Alkotása az emberi lét alapvető dualizmusát vizsgálja, s a fasizmus és az uránium történelmeként mutatja be a XX. századot. Időintervalluma 1928-tól, az uránium felfedezésétől 1989-ig, a kínai kulturális forradalomig és a berlini fal leomlásáig tart. Greenaway többek közt olyan sztárokat nyert meg filmjéhez, mint Isabella Rossellini, Madonna és Anjelica Huston, de a stáblistán várhatóan Sting és az önmagát alakító Umberto Eco neve is feltűnik majd.

A rendező szerint Magyarország azért játszik rendkívül fontos szerepet alkotásában, mert a holokauszt ábrázolása nem lehet teljes Raoul Wallenberg tevékenysége nélkül. Amint a MEO-ban felolvasott levelében megemlítette, számos itteni munkatárssal dolgozik együtt, köztük Ágh Márton díszlet- és Flesch Andrea jelmeztervezővel. Jelenleg Spanyolországban, Barcelona és Alméra környékén forgatja a coloradói mormonokról szóló epizódot. Sipos Áron, a Focus Film igazgató-producere arról tájékoztatta lapunkat, hogy Greenaway a nyár folyamán Luxemburgban folytatja a munkát, majd szeptember 6-ától megkezdi az eredetileg márciusra tervezett magyarországi felvételeket. Koprodukciós partnerként ősszel 10, karácsony előtt 15 nap forgatással kalkulálnak, s háromféle ajánlatot dolgoztak ki a helyszínekre és szereplőkre, melyek elbírálása csak a költségvetés rendezése után esedékes.

Az egyik verzió szerint végig Budapesten rögzítenék egy 30 perces tévéepizód jeleneteit, noha elképzelhető, hogy Ágh Márton javaslatainak elfogadása esetén a főváros kiváltana más európai helyszíneket, s a forgatás vidékre is kiterjedne. 'A scenariótól függően 80-100 főnyi magyar stáb, nagy létszámú statisztéria és kaszkadőrcsoport, illetve 15 színész részvételére tarthat igényt a rendező. A hazai munkálatok ugyanakkor átmeneti stádiumban vannak, mert az állami finanszírozás kérdése teljesen megoldatlan. Egy éve kizárólag saját pénzből fedezzük a költségeket, de forrásaink kimerülőben vannak. A Magyar Mozgókép Közalapítványtól, az NKÖM-től vagy a Magyar Televíziótól számítunk támogatásra. Különösen az utóbbihoz fűzünk nagy reményeket, hiszen a Tulse Luper bőröndjei nemcsak mozi, hanem tévéfilm is' - mondja Sipos Áron.

Az igazgató-producer úgy véli, a hazai koprodukciós támogatás jelentősége túlmutat a presztízsértékű Greenaway-alkotás esetén, mert az EU-csatlakozás közeledtével egyre inkább be kellene látni, hogy a magyar filmgyártás jövője a nemzetközi együttműködésben rejlik. 'A szakma leadott egy tervet az állami döntéshozóknak a hazai mozgóképipar finanszírozására vonatkozóan. Emellett jó lenne az EU-követelmények elébe menni, és rövid időn belül létrehozni egy demokratikus módon hozzáférhető koprodukciós alapot, amihez független, véletlenül sem a magyar alkotók terhére elvont forrásokat kellene biztosítani' - fűzi hozzá Sipos Áron.

Korábban:
Greenaway festményeiből nyílt kiállítás