Rafinált film a trükkös fiúkról

Vágólapra másolva!
Ha egy hollywoodi alkotás Nicolas Cage nevével hirdeti magát, még nem tudni, milyen lesz: kommersz akció- vagy elmélyült művészfilm. Elvileg bármelyik lehetséges. A Las Vegas, végállomás, a Tolvajtempó és az Adaptáció Oscar-díjas főszereplője ügyesen lavírozik a szupersztár életforma és a komoly színészi feladatok között. Most Ridley Scott mellett mutatja meg, egyszerre hány arca van.
Vágólapra másolva!

Amikor Alfred Hitchcock Psycho című filmje mozikba került 1960-ban, a vetítés végén egy felirat jelent meg a vásznon. Ebben az alkotók arra kérték a nézőket, ne meséljék el a krimi megoldását ismerőseiknek, hogy számukra is izgalmas élmény maradjon. Több mint 40 évvel később Ridley Scottnak már nincs szüksége erre a mankóra. Aki látta a Trükkös fiúk című filmjét, tudja, hogy a csavart rejtve kell hagyni azok előtt, akik majd csak később nézik meg. Ezt a szabályt eddig a sajtó is betartotta: csak arról a történetről beszél, amelyet a film utolsó harmadáig lát az ember.

És ez sem kevés. Ted és Nicholas Griffin forgatókönyvíró legalább három filmre való témát dolgozott fel a Trükkös fiúk című munkájukban - és egy negyediket az utolsó fordulatban. Önálló filmként is megállná a helyét a két kisstílű szélhámos, a tapasztalt Roy és az ambiciózus Frank pénzszerzési módszere és első nagy dobása. Egy másik alkotás témája lehetne a neurotikus bűnöző vergődése, akit életmódja egyre komolyabb pszichés betegségekbe sodor. Végül külön alkotás foglalkozhatna a férfival, akinek életébe váratlanul betoppan kamasz lánya, akiről nem is tudta, hogy létezik.

A háromból azonban egy történet kerekedett Eric Garcia regényében, melyből a Griffin-fivérek a forgatókönyvet írták. Garcia műve még meg sem jelent a piacon, mikor megvették a megfilmesítési jogait, és nekiláttak az adaptáláshoz. Mindenki érezte, hogy nagy sikert kovácsolhatnak belőle. "Az embereket éppúgy lenyűgözik a csalók, ahogy őket lenyűgözik a filmekből ismert gengszterek. Van bennük valami mitikus vonás, mely hozzájuk vonz, és látni akarjuk őket munka közben" - vélekedik Garcia. "Talán az az elképzelés foglalkoztatja az embereket, hogy a ravaszságukat használják a megélhetéshez, míg mások kemény munka és fárasztó gürcölés árán jutnak hozzá a napi betevőhöz" - folytatja.

Garcia elmélete igaz lehet, hiszen a hollywoodi filmipar évente legalább egy olyan alkotást dob a piacra, melyben szimpatikus szélhámosok életébe pillanthat be a néző. A műfaj nagy klasszikusa A nagy balhé, a Svindlerek, nemrég pedig Spielberg állt elő a maga történetével Kapj el, ha tudsz címmel.

Forrás: Intercom

Ridley Scott már számtalan műfajban kipróbálta magát, rendezett sci-fit a Szárnyasfejvadász és az Alien esetében, akciófilmet a G. I. Jane-nel, történelmi drámát a Gladiátor-ral, pszichothrillert a Hannibál-lal és háborús drámát A sólyom végveszélyben megrendezésével. Szélhámosokról most forgatott először. És bár a két történet korántsem hasonló, a Trükkös fiúk megfilmesítése közben a Thelma és Louise során szerzett élményei elevenedtek meg. Azzal az alapvető különbséggel, hogy a Trükkös fiúk humoros alkotás - legalábbis az alkotók szándékai szerint.

"Vígjátékot még nem készítettem, így a Trükkös fiúk tovább színesíti repertoáromat" - mondja Scott. "A jelenetek fő eleme az a fajta nagyon száraz humor, amit annyira szeretek. Ugyanakkor ez a film erkölcsi mese is, hiszen csupa olyan szereplőnk van, akik nem éppen egyenes úton járnak. Nekik az számít jó napnak, amikor sikerül kicsalniuk pár száz dollárt egy gyanútlan háziasszony zsebéből a mosodában. Nem kifejezetten rosszéletűek, de közel járnak hozzá. Az egyetlen mentségük az lehet, hogy áldozataik java olyan ember, akik maguk is könnyű pénzre vágynak..."