Lopott filmre, de megint forog az iraki film

Vágólapra másolva!
Vágólapra másolva!
Forrás: MTI
Bagdadi utcakép augusztusban

Vetítésre alkalmatlan - ez lesz a mű címe. Ezzel Udaj Rasíd ifjú iraki rendező 1994 óta az első, aki Irakban játékfilmet készít. A nyolcvanas évek iraki-iráni háborúja után Irak ugyan dollármilliókat költött filmgyártásra, jól fizetett arab szakértőket szerződtetett, hogy előmozdítsa az "állami filmipar" fejlődését, de az ENSZ által 1990-ben életbe léptetett embargó óta mindössze egyetlen játékfilmet készült el: 1994-ben a Gázi király című. A Vetítésre alkalmatlan rendezője az elmúlt évtizedben három dokumentumfilmet forgatott, ebből az egyik még a bemutató előtt elégett az amerikai bombázásokkor.

Az új játékfilmhez a szalagot azon a "tolvajpiacon" vette a rendező, ahol az amerikaiak megjelenését követő általános középület-fosztogatás gyümölcseit adják el. Ez pedig egy amerikai Kodak szalag, a gyártását a cég már régen megszüntette. Ennek ellenére a hír hallatán felajánlotta, hogy egy speciális eljárással segít majd az elkészült képek előhívásában - a forgatást a héten kezdik, miután megbizonyosodtak arról, hogy a film valóban épségben van még.

"Ez a film éppúgy alkalmatlan a vetítésre, a játszásra, mint a mi generációnk a tervezésre, a játszásra. Elvesztünk valahol a Szaddám vezette Baasz Párt és a vele leszámoló amerikai megszállók között. Egyik uralom után a másik alatt találjuk magunkat, közölték velünk, hogy eljött a szabadság, de azt nem tudtuk megragadni, ezért is ilyen csalódott ez az egyébként büszke és méltóságteljes nép."

Rasíd egyik alapítója a "Megmenekültek" nevű, 35 tagú művészeti csoportnak, amely különböző művészeti ágakhoz, etnikumokhoz, vallásokhoz tartozó művészeket foglal magában, köztük két nőt is. E csoport tagjai is részt vesznek a forgatáson vagy a forgatókönyv írásában.

A filmben azok a bagdadi negyedek is szerepelnek majd, ahol most az amerikai katonák laknak. "Realista film lesz, még ha nem is olyan kiváló minőségben, de komoly és valósághű. Nem akarunk olcsó hatásokkal élni, például gyerekeket filmezni a romok között, hogy így váltsuk ki a nézők együttérzését" - fejti ki a rendező.

Szamir Kahtán, a Vetítésre alkalmatlan főhőse szerint komolyabb mondanivalója is van a filmnek: "Azt üzenjük vele a világnak, hogy nem Bagdad esett el, hanem a rezsim dőlt meg".