Tilos a melegcsók a magyar plakátokon

Vágólapra másolva!
Sikeres a Cool kábeltévé ősszel indult műsora, A fiúk a klubból, amely több konfliktus után került adásba. A legnagyobb ellenétet az öt meleg férfiról szóló sorozat köztéri plakátjai okozták, mert bírálói szerint nem helyénvaló, hogy a csatorna csókolózó férfiak képével hirdesse a produkciót.
Vágólapra másolva!

Egyre többen választják a Cool tévé késő esti sorozatát, A fiúk a klubból (Queer as Folk) című amerikai heti szériát, amelynek főszereplői fiatal homoszexuális férfiak. Az öt barát mindennapjairól szóló történet nézettsége alkalmanként már meghaladja a Cool konkurensei közé tartozó több kisebb televízió, köztük az HBO, a VIVA vagy a Duna tévé azonos műsorsávjának eredményét.

A magyar kábelcsatorna októberben indított sorozata az Egyesült Államokban már az ötödik szériájánál tart, és szintén nagy sikerrel fut, amihez az amerikai tévés lapok szerint a sokak által túlságosan részletezőnek és öncélúnak tartott szexjelenetek is hozzájárulnak.

A sorozattal kapcsolatban Magyarországon is konfliktus alakult ki, bár nem az egyes epizódokban látható szeretkezések miatt, mert a vita már azelőtt elkezdődött, hogy A fiúk a klubból adásba került. Az ellentétet a sorozat közterekre és lapokba szánt reklámanyaga okozta, amelynek közlését még október elején több hirdetési cég, valamint a Mai Nap című újság is visszautasította.

Takács T. László, a napilap akkori főszerkesztője azzal indokolta a döntést, hogy túl provokatív a sorozat eredetileg tervezett reklámposztere, amely többek közt egy csókolózó férfipárt is ábrázol, ez pedig elriaszthatja a Mai Nap vásárlóit. A lap munkatársa elmondta, neki nincs problémája a melegekkel, és úgy gondolja, küzdeni kell a szexuális kisebségek jogaiért, de ezt a harcot a Cool tévé vitatott reklámja csak hátráltatná. "Nem feltétlenül szolgálja a homoszexuálisok elfogadtatását, ha csókolózó férfiak képével provokálják az olvasókat. Ha kérkednek, hivalkodnak a férfi homoszexualitással, az csak ellenszenvet kelthet" - nyilatkozta az [origo]-nak Takács T. László, aki azonban fontosnak tartja, hogy más bulvárlapoktól eltérően, náluk eddig sem jelentek meg a meztelenséget vagy a szexualitást öncélúan ábrázoló képek, "csak ha a szöveget kiegészítő funkciójuk volt".

A főszerkesztő azt is közölte, ha csókolózó heteroszexuálisokat vagy leszbikusokat ábrázoló képekről lenne szó, feltehetően kisebb problémát okozna a fotók közlése, mert a saját nemükhöz vonzódó férfiak szerelmi életének ábrázolása manapság még kevésbé elfogadott. "Csókolózó női pár előbb jelenhetne meg, ezt a társadalom is jobban tolerálja, és ezt mi igyekszünk figyelembe venni" - magyarázta a Mai Nap szerkesztési elveit Takács T. László.

Forrás: Globe/Reddot
Hal Sparks (j), szintén a sorozatból

A bulvárlaphoz hasonlóan több, kültéri plakátokkal foglalkozó hirdetési cég is aggályosnak találta a vitatott reklámanyag kihelyezését, ezért az Önszabályozó Reklámtestület (ÖRT) állásfoglalását kérték az ügyben. Fazekas Ildikó, az ÖRT főtitkára A fiúk a klubból főleg busz- és villamosmegálókba szánt poszteréről azt mondta, véleményük szerint azt át kell alakítani, mielőtt utcára kerül, de nem azért, mert férfiak csókolóznak rajta, hanem mert a szöveges és a képi tartalma tizennyolc éven felülieknek való. "Az alapvető kérdés, hogy hol jelenik meg, figyelembe kell venni, hogy a villamosmegállókban családok is várakozhatnak, a kültéri reklámok pedig kiskorúakhoz is eljuthatnak" - nyilatkozta a reklámtesület munkatársa, aki szerint "az önszabályozás egyfajta reflexió a társadalmi érzékenységre, de ha heteroszexuálisok lennének a poszteren, nagy valószínűséggel akkor is hasonló álláspontra" jutottak volna.

Az ÖRT javaslatát a hirdetőfelületek tulajdonosai és a Cool tévé is elfogadta, így A fiúk a klubból reklámjából kitakarták, illetve leragasztották a kifogásolt részeket, amelyekre piros karikába írt tizennyolcas szám került.

Kökény Tamás, a Coolt üzemeltető IKO Kábeltévé Kft. ügyvezetője a döntés után elmondta, nem számítottak rá, hogy a reklámanyag ekkora port ver fel. "Úgy csináltuk meg a kampányt, hogy az kifejezetten egyedi, merész, és provokatív legyen, akárcsak azok a főleg fiatal nézők, akiket a műsorainkkal megcéloztunk. Kényszerből mentünk bele az átalakításba, mert nem akartuk elveszíteni a hirdetési helyeket" - mondta Kökény a plakát-ügyről, ami szerinte jellemző Magyarországra. "Az egyik legnagyobb bánatunk, hogy ennyire elutasító a magyar társadalom, de most, a változtatás után már azt reméljük, így még nagyobb figyelmet kelt a sorozat reklámja" - nyilatkozta az ügyvezető.

A homoszexuálisok jogvédelmével foglalkozó Habeas Corpus egyesület munkatársa, Juhász Géza szerint is sokan elutasítóak a melegekkel szemben, a csókolózó férfiak nyílt ábrázolásától való félelem pedig szerinte nem más, mint a homofóbia megnyilvánulása. "Rengeteg meztelen nőt láttam már a Mai Napban, ezek után arról beszélni, hogy óvják az olvasóközönséget, szemforgató magatartás. A homofób közönség érdekeit figyelembe veszik, közben rendre közölnek olyan fotókat, amelyekkel megalázó helyzetbe hozzák általában a nőket. A homofóbok mindig azt mondják, nekik semmi bajuk a melegekkel, de mások érdekeire tekintettel korlátozásokra van szükség" - összegezte véleményét a jogvédő aktivista, aki mindezt a csókolózó férfipár képének kitakarásáról mondta, függetlenül a sorozat tartalmától.

Kifejezetten a műsorról beszélt azonban Rajkai Zoltán színész, akinek nem a reklámanyag okozott problémát, hanem a A fiúk a klubból cselekménye. A Katona József Színház tagja, akit felkértek az egyik szereplő szinkronizálására, miután belenézett a műsorba, visszaadta a munkát, mert túl durvának találta. "Ez nem emberi problémákat ábrázol, burkolt pornográfia, hatásvadász sorozat. Ha másképp szól a férfiszerelemről, nem lett volna vele bajom, de öncélú, és ebből a szempontból mindegy, hogy férfiak vagy nők vannak benne" - mondta Rajkai.