Népművelő műsor a Big Brother ellen

Vágólapra másolva!
Részben a világhírű valóságshow ellenében készült el Nagy-Britanniában az olvasást népszerűsítő Big Read, amelynek magyar változata márciusban kerül képernyőre. A műsorról és a vele egy időben zajló művelődési programsorozatról Hiller István kulturális miniszter és Rudi Zoltán, az MTV elnöke közösen számoltak be.
Vágólapra másolva!

Az olvasás népszerűsítésére A nagy könyv címmel márciusban "össznépi játék" kezdődik, amelyben Magyarország kedvenc regényére lehet szavazni - jelentette be Hiller István kulturális miniszter. Az akció része az MTV hasonló címmel képernyőre kerülő műsora, amely a BBC The Big Read (A nagy olvasmány) című műsorának licence alapján készül.

"Keressük Magyarország kedvenc regényét, (...) az olvasás élményének hirdetése érdekében háromnegyed éven keresztül a csapból is irodalom fog folyni" - mondta a miniszter a brit minta alapján megvalósuló, decemberben záruló programsorozatról.

2004 egyik legjelentősebb kulturális eseményeként beharangozott produkció egy játékos olvasómozgalom: a rendszeresen jelentkező tévé- és rádióműsorok nézőit, hallgatóit, a program internetes oldalának látogatóit, valamint a kapcsolódó könyvtári és iskolai rendezvények résztvevőit szavazásra szólítják fel, nevezzék meg kedvenc magyar, illetve külföldi regényüket.

Voksolni lehet majd könyvesboltokban, iskolákban, könyvtárakban, színházakban, művelődési intézményekben, éttermekben és szórakozóhelyeken, ingyenesen beküldhető szavazólapokon és az internetes honlapon.

"A nagy könyv mögött nagy összefogás van, a program a Nemzeti Kulturális Örökség Minisztériuma (NKÖM), a Nemzeti Kulturális Alapprogram (NKA) és a Magyar Televízió (MTV) együttműködésében valósul meg" - mondta Hiller István, aki az olvasás népszerűsítésének fontosságát érzékeltetve közölte, a magyar diákoknak csak a fele képes a mindennapi élethez szükséges közepes olvasásértésre.

Rudi Zoltán, az MTV elnöke elmondta, a BBC-s The Big Read magyar változatától azt remélik, sok millió nézőt vonz majd. A köztévé március elejétől egyperces ajánlókat közöl mindkét csatornáján, március 15-én 80 perces programismertető műsor jelentkezik. Az április végi TOP 100 műsorban a beérkezett jelölések alapján bemutatják Magyarország kedvenc 100 könyvét. A TOP 12 adásban, júniusban kiderül, melyik a 12 kedvenc könyv.

Ősztől indul a második médiakampány, október 25-től hetenként, egymást követő hat adásban mutatják be a legnépszerűbb 12 művet méltató irodalmi kampányfilm-sorozatot. Közismert személyek próbálják majd meggyőzni a nézőket arról, hogy az általuk képviselt mű "a legjobb". A könyvek nagy csatája decemberben lesz, a legtöbb voksot kapott regények és a köréjük szerveződő kampánycsapatok mérkőznek meg a győzelemért; december 17-én derül ki, melyik regény lesz Magyarország kedvenc könyve 2005-ben.

Forrás: MTI
Rudi Zoltán és Hiller István

A nagy könyvprogram köré számos kiegészítő rendezvényt szervez a minisztérium: olvasókörök megalakulását segíti, író-olvasó találkozók, felolvasó estek, irodalmi és műveltségi vetélkedők, könyv-örökbefogadási akciók létrejöttében működik közre.

Harsányi László NKA-elnök közölte, a tömegmédia "elkerülhetetlen" a program sikeréhez, és a vetélkedés nem kizárólag a magas irodalomról, hanem az olvasásról szól, arról, hogy az emberek könyvet vegyenek a kezükbe és könyvtárba járjanak. Az NKA, amely a program fő támogatója és finanszírozója, az általános és középiskolai fiatal korosztályt tekinti a legfontosabb célközönségnek.

Sipos Pál, az MTV művelődési főszerkesztője azt nyilatkozta, Németországon kívül nem tudnak más országról, ahol követték volna a brit olvasásnépszerűsítő példát. A részben a Big Brother (Nagy testvér) valóságshow ellenében született The Big Read produkciót a szigetországban 2003-ban hirdették meg (a győztes J. R. R. Tolkien A gyűrűk ura című műve lett).

Nagy-Britanniában a könyvek iránti érdeklődés a műsornak köszönhetően látványosan emelkedett, 14 ezer olvasókör jegyeztette be magát. A végső listára került címekből a könyvtárakban tíz-hússzor többet kölcsönöztek, mint korábban, és a TOP 100-as lista könyveinek eladásai megháromszorozódtak.

A programot az NKA 500 millió, az NKÖM 160 millió, az MTV 120 millió forinttal támogatja, a további támogatásokról tárgyalások folynak az Országos Rádió és Televízió Testülettel, nagy kommunikációs szolgáltatókkal és jelentős cégekkel.

Mivel a könyvtárak aktív részvétele meghatározó a játékban, az NKA 100 millió forintos, kifejezetten a játékhoz kapcsolódó pályázatot ír ki számukra februárban, az NKÖM 100 millió forinttal segíti majd a bibliotékák állományának gyarapítását.