Kedvenc tévéink trükkös játékai

Vágólapra másolva!
Amint végéhez ér egy tévéműsor, már automatikusan nyúl a néző keze a távirányítóhoz: nem csak azért, hogy szörfölgessen a csatornák közt, hátha rálel valami fogyasztható műsorszámra, hanem az audiális csapást is megpróbálja kikerülni, hiszen a reklámblokk jóval hangosabbnak tűnik, mint a műsor maga. A túlzott hangerő kérdése mellett arra is próbálunk magyarázatot találni, hogy miért egyszerre futnak a reklámok a nagy kereskedelmi tévéken, miért nem próbálnak meg a másik szünete alatt elcsábítani több nézőt.
Vágólapra másolva!

Augusztus elején volt hír, hogy halkítani akar a műsorokba valósággal berobbanó tévéreklámokon az olasz kormány. A mérések szerint a három legnagyobb olasz tévécsatorna átlagosan 50 százalékkal nagyobb hangerővel sugározza a reklámokat, mint a normális műsorokat, hogy a nézőkhöz biztosabban eljussanak az "üzenetek". Az illetékes miniszter, Paolo Gentiloni érvényt akart szerezni a tilalomnak és közölte, hogy bírságrendszert fog kidolgozni az olasz médiafelügyelet.

Itthon is hasonló a helyzet, sok tévézőnek feltűnt már, hogy a reklám jóval hangosabb, mint maga a műsor. A megfáradt, a puha kanapé mélyén el-elbóbiskoló néző ilyenkor riadtan felkapja a fejét, összerezzen a szunyókáló kutya, az akvárium vizébe ugrik az addig a kövön békésen napozó ékszerteknős, átdörömböl a szomszéd, holott csak arról van szó, hogy így jobban elérik a reklámozók, hogy a bambuló néző felfigyeljen termékükre - holott sokakat nem érdekel, hogyan lehet 27,3 százalékkal kevesebb korpa fejükön.

Az RTL Klub programigazgatója, Kolosi Péter szerint ez így is marad, nincs mit tenni, nemzetközi gyakorlatról van szó. A reklámok alatt jellemzően sokan lehalkítják a készülékeket, hiszen úgy érzik, hogy amit ember tudhat, azt ők már tudják a makacs foltokról, a gonosz vízkőről vagy a macskatápok rejtelmes világáról. Akiknél hangos marad a tévé, azok legalább a lakás minden pontján biztosan hallják, hogy mikor érdemes visszameni a konyhából vagy a fürdőből a tévé elé. "A hirdetők élnek a maximális hangerő adta lehetőségekkel, vagyis kihasználják a maximális decibelt, amit a csatornák még befogadnak" - mondja a Viasat 3-tól Hámori Barbara programigazgató.

Az urbanlegends.hu szerint a trükk az, hogy a reklámok készítői különböző hangmérnöki módszerekkel manipulálják a reklámok hangsávját. Míg egy filmben a hangsáv széles dinamikai tartományban mozog (azaz nagy a távolság a halk és hangos zörejek között), a reklámokban a halkabb hangokat fölerősítik. A maximum jelszint így nem változik, a magasabb átlagos hangerő miatt viszont az emberi fül hangosabbnak érzékeli a hirdetéseket. A reklámok hangsávjának manipulálása ellen először a gyerekek védelmében hoztak törvényeket, Hollandiában már évek óta nem lehet manipulálni a hangsávot a gyerekeknek szóló műsorszámokat megszakító reklámok esetében. Magyarországon még nem foglalkoztak a törvényalkotók ezzel a jelenséggel. Pár éve átlagos hangerőt mértek Németországban, és az eredmény meghökkentő volt: a reklámok egyes televízióknál - a rekorder 2000-ben a PRO7 volt - 140 százalékkal hangosabbak voltak.

A TV2-től Rényi Ádám, PR-csoportvezető válaszolt, szerinte nem általános jelenség ez. "Más technikával rögzítik ezeket, hiszen a reklámozónak az a célja, hogy felfigyeljenek kereskedelmi üzenetére, de decibelben nincs különbség. Egy csendes jelenet után persze bántóan hangosnak tűnhet a reklám" - mondja.