Hogy kerül a sörösüveg a mókusba? - A Brewdog-sztori

2012.06.28. 7:57

A BrewDog sörfőzde a kisüzemi sörfőzés punk vonala. A tulajdonosak bevallott célja a kitűnés, ellenállva lehetőleg minden szabályozásnak, hangoskodva, kirívó, extrémen cimkézett söröket gyártva. (Kivéve, ha elővesszük a Flying Dogok cimkéjét, azok mindent visznek a szélsőséges műfajban) A konvenció és a trendek ellen sivalkodva öt év alatt divatdiktárokká és Skócia legnagyobb önálló sörfőzdéjévé váltak. A punkok lettek a királyné. Hogy kerül a sörösüveg a mókusba?

Forrás: Táfelspicc

Mivel unták már a nagyüzemi lágereket, Martin Dickie és James Watt elhatározták, hogy saját sört főznek és 2007-ben megalapították a BrewDogot. Az akkor 24 éves alapítók hatalmas banki kölcsönből bérbe vettek egy épületet, vásároltak néhány fémtartályt és nekiláttak kemény sört gyártani. Ma ez Skócia legnagyobb független sörfőzdéje, amely havonta 120 000 üveg sört ad el. Azt mondják magukról, önzőek, ezért olyan sört állítanak elő, amilyet ők inni akarnak.

Sőt, egy videójukban, ha lehet egyenesen azt állítják, hogy a sör beteg és ők az orvosok, Stewart Bowman főzdevezető pedig ismerteti a BrewDog söriskolát. Ez azt jelenti, hogy söreikben nincsenek adalékok, tartósítószerek vagy vegyi anyagok. Semmi pasztörizáció, csak sok komló. Szerintük a BrewDog sör a tiszta punk tökéletes megtestesítője. "Bátor, nem megalkuvó, tiszteletlen söröket főzünk, olyan söröket, amiknek van lelke és célja. Ugyanolyan megvetést érzünk a nagyüzemi sörfőzés iránt, mint a régi punkok éreztek a pop-kultúra iránt."

Forrás: Táfelspicc

A BrewDog elsősorban üveges és dobozos söröket - IPA-t és lagert - termel, ezeket a brit boltokon kívül szinte az egész világba exportálja, a hordós csapoltakat csak néhány brit kocsmában kóstolhatjuk meg. A BrewDog kínálata szerencsére sokrétű annyira, hogy bárki találjon benne érdekességet. Teljesen öncélú alkoholfok-vadászat és fricska a helyi hatóságok piszkálására - mindenre születhetnek sörök. Az ízesítésnél - mák, guarana, stb. - is nyúltak már addig szokatlan alapanyagokhoz.

A punk sörfőzde néhány év alatt többször elnyerte a legerősebbre főzött sör címet. 2009-ben a Tactical Nuclear Penguin még csak 32 százalékos alkoholtartalmú lett, de 2010-ben a Sink The Bismarck már legyőzte az addigi rekorder 40 százalékos Schorschbräut, 41 százalékos lett. Ezután 2010 júliusában a The End of History robbantott 55 százalékkal. Összesen 12 palack készült belőle, egyenként 500-700 fontért (230-250 ezer forint). Ezzel a BrewDog nem csak a alkoholtartalmi csúcsot, de sörár-rekordot is döntött. Az End of History egy világos belga ale volt, amibe csalánt és friss borókát áztattak, majd eisbock - eljárással (extrém fagyasztási technika, ami a sörben lévő vizet megfagyasztja, de az alkoholt nem, így egy sűrűbb, erősebb alkoholfokú ital nyerhető) fokozták az alkoholtartalmát. Az üvegeknek címkéjük nem volt, mindegyik üveget egy kitömött állatba (mókusba és hermelinbe) tették.

A Tactical Nuclear Pinguint és a Sink The Bismarcot itthon is megkóstolhatjuk - darabját 18 000 forintért. (A világ legerősebb söre cím közben visszavándorolt a német Schorschbräu főzdéhez, a Schorschbock 57 nevű sör 57.5 százalékos alkoholtartalmú.)

Forrás: Táfelspicc

Első saját bárjukat 2010-ben Aberdeen mellett nyitották BrewDog Aberdeen néven, majd jött a BrewDog Edinburgh és a glasgow-i és camdeni 2011-ben. Idén Newcastleben és Manchesterben nyíltak új BrewDog kocsmák.

Időközben díjakat is nyertek. A főzde 2008-ban a Prince's Scottish Youth Business Alapítvány Év fiatal vállalkozója díját. A Paradox Grain nevű sörük kategóriagyőztes lett a Word Beer Cupon, A Physics és a Rip Tide pedig a Beer of World magazin által megszervezett versenyen aratott, de nyertek már A legjobb kocsmatulajdonos (bar operator) címet is.

A sörök címkéjének tervezését hol dizájnerekre, hol a rajongókra bízzák. A kötelező punk rock tipóról azonnal felismerhetőek. A Sunk Punk  címkéjét Johanna Basford, illusztrátor tervezte, de volt már, hogy blogjuk olvasóit is felkérték címketervezésre. És persze lehet saját BrewDog címkét is tervezni ajándékba.

Frocli a hatósággal, részvények a netről

A BrewDog bevallott célja tehát a szabályok felrúgása, a kockázatok keresése. Mindenben, az alkoholtartalom-, címkézés- és a kommunikáció terén is. Ezzel tudtak gyorsan nagy hírnevet szerezni, de gyorsan szemet szúrtak a hatóságoknak is. 2008-ban a brit italipari felügyelő Portman Group vizsgálatot indított a a főzde ellen, azt állítva, hogy a főzde megszegte a Gyakorlati Kódexet (sokallották az alkoholt a sörben). A BrewDog tagadta a vádakat és közölte, hogy a Portman célja csak a kis főzdék lejáratása lehet. Nyolc hónapos vizsgálat és huzavona után a BrewDogot tisztázták minden vád alól és engedélyt kaptak arra, hogy mindent úgy folytassanak, mint addig.

A BrewDog nem hagyta ennyiben, a piacra dobott egy Speedball nevű sört (ez egy drog neve is, a heroin és kokain keverékét hívják így), a magyarázat szerint azért, hogy a Portmannak legyen miért szívóznia. A Speedballt a Portman persze azonnal betiltotta, úgyhogy átnevezték Dogmának.

A részvénykibocsátást is a hagyományoktól eltérő módon oldották meg. 2011-ben felajánlotta a rajongóknak, hogy részvényesekké váljanak. A BrewDog-részvényeket a cég honlapján lehetett venni. Ez is bejött nekik: Hat hónap alatt hatezer rajongó vásárolt részesedést a cégből, összesen 2,2 millió font értékben.

A punkvonal tehát hódít és állítják, hogy egyedülállóak és egyediek szeretnének maradni, mindenképpen szembemenve a nagyüzemmel és a trendekkel. Mindezt most már a legnagyobb skót kifőzdeként, világhírnévvel.

Mi a Trashy Blonde-t, a Punk IPA-t, és a Hardcore IPA-t kóstoltuk.