Nagyi, törődj végre velem is egy kicsit!

nagymama a konyhában, főzés, sütés, nagymama bandelt termék, illusztráció
Vágólapra másolva!
A nagymama lekvárjában a készítő nagymama ma feltétlenül egy jobb minőséget jelent, a fejekben legalábbis biztosan. Nem véletlenül használja a nagyit olyan lelkesen az élelmiszeripar, de mi lesz velük, ha mi leszünk a nagyik?
Vágólapra másolva!

Nemcsak a hazai élelmiszer-ipari termékekre jellemző a márkanevek nagymamához kötése, más országokban is előszeretettel élnek a megoldással. Grandma's keksz, Corbi nagyi kekszkeveréke, Grandma's Mountain Cookies, Grandma's Cookies - az angolszász világban a nagyi kekszet süt, az olaszoknál tésztát gyúr és befőz, kolbászt is készít - Delizie della nonna, Nonna Rina, Le conserve della nonna, NOnna 'Ina, Nonna Mariangela, a magyar mama pedig lekvárt főz és süteményt süt.

Forrás: AFP/Michel Bussy

A nagyi még süt

A nagyi mellett a nagynéni (Aunt Jemima) és a nagybácsi (ld. a világszerte ismert Uncle Ben's termékek) is hasonló értékeket képviselnek az angolszász világban. Viszont Jemima nagynéni, a fekete asszonyság kettős jelentéssel is bír, hiszen kinek rasszistának tűnik, kiben nosztalgikus érzéseket ébreszt a hirdetés. Egy nagynéni rengeteg életkort képviselhet, míg nagymamák feltétlenül jóval idősebbek az unokánál, és rájuk kevesen gondolhatnak úgy, mint nagytesókra, haverokra, ami tovább szűkíti a címke kiváltotta asszociációs lehetőségeket.

Annyira nagy mennyiségben lehet ma már gyenge minőségű tömegterméket kapni, hogy az embereknek egyre inkább hiányoznak azok az ízek, amiken felnőttünk - mondja Matthaeidesz Zoltán pszichológus. "Ráadásul a nagyszülőkkel más a kapcsolatunk, mint a szülőkkel, mert a nagymama az, aki igazából figyel, hiszen - jó értelemben - ő az, aki ráér, ezért hangzik jobban a nagymama lekvárja anyu lekvárjánál. A házi jelző mellett ez az, amiről törődésre, figyelemre asszociálunk a leginkább.

A nagyi tehát a mai fejlett világban süt. De a mi nagymamáink tényleg tudtak fánkot sütni.

A hetvenes-nyolcvanas években született - vagy idősebb - generációk nagyszülei ráadásul még az adalékanyagok, házhoz rendelt ebédek elterjedése előtt szocializálódtak a konyhában - a magyar nagyik csórók, tehát találékonyak is voltak -, így néhány idősebb kori margarinos vagy vegetás túlkapást leszámítva nem voltak kényelmi termékekhez, adalékanyagokhoz szoktatva. Magyarul: tudtak főzni. És főztek is. Már amit főzhettek: húst - mivel nem nagyon volt - ritkán, süteményt annál sűrűbben, így van tőlük kevés steak- és annál több almáspite-receptünk.

"A márkanév választásakor végzett felméréseken az derült ki, hogy nagyon közel áll a fogyasztók szívhez a nagymama, aki egy szerethető karakter. A liszt és a nagymama közötti kapcsolódási pontokat pedig a sütésben felülmúlhatatlan jártasság adja, és az, hogy tőle megtanulhattuk, melyik tésztához milyen lisztet kell használni, és hogyan. A kiemelkedő minőségen túl ezt is képviseli a Nagyi titka" - tudtuk meg Ferenczik Ákostól, a GoodMills Magyarország Zrt., a Nagyi titka lisztek gyártójának marketingvezetőjétől.

A nagyi a törvényben

A különleges minőségű megjelöléssel szemben a nagymama, nagyi kifejezést nem szabályozzák az élelmiszerek jelölésével kapcsolatos rendelkezések (ahogy a nosztalgia, harmónia, békebeli kifejezéseket sem). Ugyanakkor általános fogyasztóvédelmi és jelölési előírás, hogy a terméken alkalmazott jelölés (beleértve a kapcsolódó reklámot is) nem állíthat vagy sugallhat egy termékkel kapcsolatban olyan tulajdonságot, amellyel az nem rendelkezik, azaz a jelölés vagy a reklám nem vezetheti félre, nem tévesztheti meg a fogyasztót - tudtuk meg az VM-től.

A nagymamák sokfélék, ennek megfelelően az általuk készített élelmiszerek is változatosak lehetnek. A nagymamák ritkán alkalmaznak nagyüzemi technológiákat, eszközöket, recepteket, adalékanyagokat. Ennek megfelelően az ilyen típusú termékek mindegyike kimeríti a fogyasztó megtévesztése esetét. Ha például a lekvár tele van pektinnel, és a cukron kívül alig tartalmaz gyümölcsöt, nehezen nevezhető nagymama lekvárjának - tették hozzá a kiegészítést a minisztériumban.

De mivel nincsenek pontosan meghatározott paraméterek - például a nagymama jelzésű termékek nem tartalmazhatnak adalékanyagokat -, a gyártók mozgástere elég nagy.

Igaz vagy hamis

Ahogy a törvényalkotók is megállapították, a nagymamák ritkán alkalmaztak nagyüzemi technológiákat, eszközöket, recepteket, adalékanyagokat, és kizárólag kis szériában gondolkodtak, pontosabban kizárólag kis szériában tudták megvalósítani termékeiket.

A nagymamával címkézett termékek viszont tömegtermelésből kerülnek ki, szó nincs amorfra sikerült süteményekről, vagy celofánnal beborított és gumival lekötözött befőttesüvegekről, ezért már itt rögtön kialakul az ellentmondás, hogy a kereskedők feltesznek a polcra egy terméket, amelynek speciális felhangja van kultúránkban, de a verbális jelzőn túl mégsem hordozza azt, ami fedné ezt a szót.

Az Y-generáció lekvárja

A nagyi tudott fánkot sütn, mi viszont már nem tudunki. És nem is fogunk megtanulni. Húst sütünk, utazunk, autót, motort, céget vezetünk helyette. De aki a generációnkból nem vezet semmit, ő se süt fánkot, hanem megveszi, és ez nem fog megváltozni az öregedéssel. Vagy igen.

A kérdés az, hogyan viszonyul az Y-generáció (az 1976 és 96 között születettek) a tradicionális értékekhez, milyen százalékban érdekli őket, hogy egy lekvár házilekvárszerű, vagy elég nekik, ha a címkén van egy eper, és a színe rózsaszín? - veti fel Kaszás György, a BrainSmith reklám és kommunikációs tréning cég vezetője.

Ha a fogyasztáshoz való viszonyulásukat nézzük, ez a házilekvárhoz kötődés nem valószínűsíthető, de ne tegyünk úgy, mintha a hippikorszakból ne nőttek volna ki politikusok és vállalatvezetők, tehát ezek a fiatalok is változni fognak. 2013-ban nem lehet megállapítani hogy mit fog tenni negyven- vagy ötvenéves korában ez a generáció, de a korábbiakból az következik, hogy a tradicionális értékek majd helyet kapnak a világukban. De azt, hogy a mostani tradicionális értékek lesznek érvényesek, vagy azok is megváltoznak, nem lehet tudni - teszi hozzá a szakember.

Mivel az Y nem lázadó generáció, sőt a korábbi nemzedékekkel ellentétben diploma után képesek visszaköltözni a szülői házba, így az is lehet, hogy a nagymama lekvárja még kihúzza pár évtizedig.

Fánkot pedig így kell sütni.

Ács Bori szerzőnk is az Y-generációhoz tartozik, mégis tud fánkot sütni. Ezt ő sütötte Forrás: Táfelspicc