Hogyan leszünk alvás nélkül kövérek?

2013.10.03. 08:23

A legújabb kutatások szerint alvás nélkül a napi kosztról sem döntünk tudatosan. A meggondolatlan evésből pedig hosszú távon elhízás lesz. Vagy erről az egészről a hormonrendszerünk tehet?

Bár az elhízás képlete egyszerűnek tűnik, az, hogy több kalóriát viszünk be, mint amennyit elégetünk, számos jelenségnek, adottságnak, szokásnak is lehet a következménye. Tudjuk például, hogy aki sokat tévézik, az valószínűbben lesz kövér vagy hogy társaságban mindig többet eszünk, de a zsírtartalékaink szempontjából az sem mindegy, hogy mennyit alszunk. Az alvás és az elhízás kapcsolata már régóta foglalkoztatja a kutatókat, sőt már a korai táplálkozási tanácsadók is rákaptak a témára, nem véletlen, hogy Elvis például alvással próbált lefogyni. Mondjuk ő ehhez napokra leszedálta magát.

Alszik és kövérForrás: AFP

Az Ohio Egyetem munkacsoportja 70 ezer, a columbiai Obesity Research Center kutatói 18 ezer embert vizsgáltak több évtizeden keresztül, és mindkét elemzés ugyanarra a következetesre jutott: aki keveset alszik, könnyebben elhízik. A vizsgálatokból úgy tűnik, hogy azok, akik napi 5 órát vagy annál kevesebbet alszanak, 50 százalékkal nagyobb valószínűséggel szednek fel pluszkilókat, és közöttük 32 százalékkal gyakrabban fordul elő a 15 kilós, vagy annál nagyobb súlygyarapodás. Minél többet aludt viszont egy-egy kísérleti személy, úgy lettek ezek a számok is alacsonyabbak. Bár az adatok világosak, a kutatók között abban nincs egyetértés, hogy vajon hogyan függ össze az alvás és az elhízás. A lehetséges magyarázatokat gyűjtöttük össze.

A nem alvás és az impulzivitás

Az alvás mennyisége befolyásolja, hogy milyen ételeket választunk. Legalábbis ezt állítják azok a svéd kutatók, akik az Obesity című szaklap szeptemberi számában publikálták legújabb kísérletük eredményeit. A kísérletben részt vevő férfiak fele egyáltalán nem aludt az éjjel, a többiek azonban átaludhatták az éjszakát. Másnap, egy kellemes reggeli után bevásárolni küldték őket, ahol fix büdzséből negyven különböző élelmiszer közül választhattak. A kialvatlan férfiak súlyban 18 százalékkal több és 9 százalékkal magasabb kalóriatartalmú ételt vásároltak, mint kipihent társaik. Azok a férfiak, akik nem aludtak, nemcsak több ételt vettek, de mérhetően éhesebbek is voltak a többieknél: vérükben magasabb volt az éhségérzetért felelős, ghrelin nevű hormon szintje. Az Uppsala Egyetem kutatói szerint azonban nem a ghrelinszint emelkedése felelős a vásárlásban tapasztalható különbségekért, hanem az, hogy a nem alvók egyszerűen meggondolatlanabbul, impulzívan vásároltak.

Ezt támasztják alá azok a Berkeley egyetemen végzett vizsgálatok is, melyek során kialvatlan emberek agyi aktivitását mérték. Kiderült, hogy alvásmegvonás után a tudatos döntésekért felelős frontális lebeny kevésbé, míg az agyi éhségközpont a szokásosnál aktívabb volt. A vizsgálatból kiderült az is, hogy ha kevesebbet alszunk, akkor a magas kalóriatartalmú ételek sokkal vonzóbbnak tűnnek.

Ha tehát nem alszunk, akkor valószínűleg több hizlaló kajára vágyunk, és a józan eszünk kevésbé képes arra, hogy a nagy zabálásban meggátoljon minket. Eszerint tehát alvás nélkül egészségtelenül és kontrollálatlanul eszünk, és ettől hosszú távon nyilván meg is hízunk. De mit mondanak mások?

Felborult hormonháztartás

Az Ohio Egyetem vizsgálatában a kutatók nem találtak bizonyítékot arra, hogy azok, akik kevesebbet alszanak, többet ennének, így ők feltételezték, hogy a stresszhormonok túlzott jelenléte és az anyagcserét szabályzó hormonok működési zavara lehet az elhízás hátterében. Kiderült, hogy tartós kialvatlanság (egy héten át napi 4 órával kevesebb alvás) során a jóllakottságot jelző, leptin nevű hormon szintje jelentősen csökken, miközben az étvágyserkentő ghrelin és a glükóz felvételében és a zsírtartalékok képzésében részt vevő inzulin szintje is nő. Az anyagcsere-háztartás felborulása pedig egy idő után elhízáshoz vezet.

És az egyebek

A fenti két elképzelésen túl még számos lehetséges magyarázat létezik az alváshiány és az elhízás kapcsolatára. Vannak kutatók, akik szerint az, aki nem alszik eleget az éjjel, kevésbé aktív nappal, így kevesebb kalóriát is éget el. Mások a kialvatlanság mellett gyakran felbukkanó hosszas tévézést emelik ki okként, megint mások az evolúciós örökségünkre fogják az egészet. E szerint az anyagcsere-folyamatok az évszakokhoz igazodnak, és a nyár alatt igyekszünk minél több zsírt elraktározni, hogy télen legyen mit felélnünk. Mivel nyáron rövidek az éjszakák, a szervezetünk a tartós nem alvás során nyári üzemmódba kapcsol, így több zsírt raktároz el. Ennek az elméletnek mondjuk ellentmond az a tapasztalati tény, hogy nyáron fogyunk, télen hízunk, de ez persze magyarázható azzal, hogy mi sokkal könnyebben jutunk táplálékhoz télen, mint őseink.

A különböző elméletek szerencsére nem zárják ki egymást, így simán lehet, hogy minden felsorolt tényezőnek szerepe van abban, hogy hízunk, ha nem alszunk eleget. Hát aludjon, ha tud.