Ehet bizony, csak nem mindegy, milyet, mennyit, hogyan kapja meg, és mennyit mozog utána. Dietetikust és pszichológust kérdeztünk arról, hogyan érdemes alakítani a gyerek és az édesség viszonyát. 

Megjött a Mikulás. Volt  csizmapucolás, várakozás, rénszarvas, száncsengő, szakáll-lengetés, végül pedig nagy öröm és egy csomó csoki a cipőben. A gyerek boldog, tobzódik az édességben, de vajon jó ez neki? Mert hát ott vannak ugye a fognyűvő manók, az eszeveszett pörgés a cukortól), meg a gyerekkori elhízás. Szakembereket kérdeztünk arról, vajon szabad-e, és ha igen, hogyan érdemes édességet adni a kisgyerekeknek. 

Jihááá!Forrás: AFP

Az édesség nem tabu

"Az édes íz szeretete velünk született, ösztönös dolog, így nem szabad a gyereket eltiltani az édességektől" - állítja Henter Izabella dietetikus. Szerinte azért érdemes mértékkel kínálni a gyereket, és lehetőséget kell teremteni rá, hogy le is mozogja a gyorsan felszívódó szénhidrátot. "A kisgyerekeknek napi 2-4 óra aktív mozgásra van szükségük, és manapság a legnagyobb probléma az, hogy a gyerekek egyszerűen nem mozognak eleget." Ebben az esetben pedig a túl sok édesség nyilván káros, hosszú távon elhízáshoz, magas vérnyomáshoz, cukorbetegséghez, a májfunkciók romlásához és ízületi, csontrendszeri panaszokhoz vezethet. 

"A felnőtteknek szóló ajánlások szerint heti kétszer nyugodtan lehet édességet enni, a gyerekeknek pedig ennél sűrűbben is" - állítja a dietetikus (OETI ajánlás itt). Persze az sem mindegy, hogy milyen az az édesség. "Fontos, hogy a gyerek ne önmagában kapjon édességet. Az otthon készült sütemények, a gyümölccsel, túróval, megfelelő gabonával kombinált finomságok, jó minőségű csokoládék sokkal jobbak, mint például egy nyalóka, ami egyszerű cukor, magában."

A csokievést is tanulni kell

A jó minőségű édességgel tehát önmagában nincs gond, de figyelnünk kell arra is, hogyan adjuk oda a gyereknek. "Arra kell vigyáznunk, hogy ne csak jutalomként kapjon a gyerek édességet, hogy ne egy áhított, elérendő cél legyen, amiért mindent megtesz" - mondta Kozma Kinga tanácsadó szakpszichológus. Ezzel pedig a dietetikus is egyetért. Henter Izabella azt javasolja, hogy a jutalmazás mindig inkább valamilyen közös tevékenység legyen az étkezés helyett. Szerinte fontos, hogy megtanítsuk a gyereket odafigyelni arra, amit eszik, beszélgetni vele az édesség ízéről, állagáról. Ezzel nemcsak a habzsolást gátoljuk meg, de megtanítjuk arra is, hogy gyakoroljon kontrollt az édesség iránti vágy felett. Ezt szolgája az is, ha megtanulja a gyerek, hogyan ossza be, hogyan ossza meg másokkal az édességet. 

A pszichológus szerint kisebb gyerekek esetében érdemes a szülőnek is segíteni az édesség beosztásában.  "Lehet például egy édességesdobozt csinálni a gyereknek, és azt elővenni étkezések után, hogy választhasson, de úgy, hogy a szülő szabályozza a mennyiséget."

Ebben a decemberi időszakban pedig, amikor sok édességet kapnak a gyerekek, érdemes együtt megbeszélni, hogy mikor mennyit esznek majd belőle. "Az édesség fogyasztásnak nem kell különböznie más táplálkozási formáktól, legyen meg a helye az étkezésben. Az édességet nem szabad tabuként kezelni, ha a gyerek vágyik rá, egyen, hiszen nem véletlenül kívánja, fiziológiai szempontból is szüksége van rá. Az viszont fontos, hogy az édesség fogyasztásában legyenek meg a keretek, legyen benne szabályozottság."