Nem a narancs a mi C-vitamin-bombánk

2014.01.17. 12:57

Náthaszezonban mindig előkerül a C-vitamin kérdése, amelyet simán be lehet vinni természetes formában hazai zöldségekből és gyümölcsökből is, akár januárban is. Semmi éretlen és kezelt citrom és narancs, cserébe sok káposzta, és akár fagyasztott gyümölcsök, azaz a tökéletes C-vitamin-bevitel a hazai januárban.

Bár 2014-re az egész évben széles látszatkínálat miatt mintha leszoktunk volna az idényzöldségek és gyümölcsök bevásárlásáról és télire való lefagyasztásáról, ez a legújabb kutatások szerint nem volt a legjobb ötlet. A leszedés után rövid időn belül lefagyasztott termények ugyanis több vitamint őriznek meg, mint a leszedés után hosszasan tárolt, ám utóérést nem igénylő, a tárolást nem jól tűrő fajták, vagy az éretlenül leszedett és mesterségesen utóérlelt termények

Mennyi az annyi?

Az OÉTI napi 90 mg C-vitamint ajánl, ezt azért nyugodtan tolják fel szezonban 500-1000-re, és az OÉTI szerint is lehetőleg természetes forrásból vigyék be.
Ez pedig különböző zöldségek és gyümölcsök megközelítő C-vitamin-tartalma, mg/100 g (forrás: oéti, USDA, aminél nincs külön jelölve, ott nyers és friss terményre vonatkozik az érték) :
homoktövis: 800–5000
szárított koriander: 566
csipkebogyó: 400
fekete ribizli: 181
petrezselyem: 160
kakukkfű: 160
zöldpaprika: 150
torma: 140
kelkáposzta: 130
brokkoli: 110
kapor: 85
fagyasztott kelbimbó: 75
karalábé: 62
vörös káposzta: 57
citrom: 53
narancs: 50
piros ribizli: 41
karfiol: 48
egres: 27
savanyú káposzta: 20 
naspolya: 12

Bagi Attila táplálkozásterapeuta is a fagyasztott gyümölcsökre szavaz, de van más ötlete is természetes forrásból származó téli C-vitamin-bevitelre:

"A csipkebogyó elég közismert C-vitamin-forrás, de sokan megfeledkeznek arról, hogy lekvárnak megfőzve vagy leforrázva ez a hatás nem érvényesül. A legjobb szárítani – az enyhe idő miatt még most is szedhetik – és a megtört magot langyos vízben kiáztatni és akár elfogyasztani. Szintén magas C-vitamin-tartalmú a savanyú káposzta – ez is hőkezelés nélkül –, és ilyenkor is lehet kapni fagyasztott ribizlit, egrest és rendkívül magas C-vitamin-tartalmú homoktövist is, amelyek megfelelnek a célnak. Fagyasztás közben 5–10 százalék a vitaminveszteség, de ezek C-vitamin-tartalma a veszteséggel együtt is jelentős marad."

HomoktövisForrás: Táfelspicc

Bagi említi még a homoktövis levelét – szárítva itt-ott felbukkan –, amely a C-vitamin mellett más vitaminokat és flavonoidokat is tartalmaz, és a naspolyát, amely idén az enyhe tél miatt a mai napig szedhető frissen, és piacokon is kapható.

Kelkáposzta-saláta almávalForrás: Táfelspicc

 

A linkeken találnak több hőkezelés nélkül készülő, C-vitaminban gazdag fogást:

Babsaláta egresselForrás: Táfelspicc