Vigyázat, kamuföl!

2014.02.23. 17:50

Aki figyelmetlenül, futtában vett már le a polcról egy tejfölnek látszó, de a szaknyelvben "tejtermék-analóg"-nak, vagy "imitátum"-nak nevezett kamufölt, anyázott éppen eleget és gondolt a csomagolási és termékkihelyezési szabályok szigorítására. 

15 százalék veszi

A tejföl országa vagyunk, nem a sajté, derült ki tavalyi, sajtokat bemutató sorozatunkból. A tejföl áthatja a rakott krumplit, a paprikásokat, a főzelékeket, leveseket és káposztás ételeinket. Szeretjük itthon és hiányoljuk külföldön.

Nem véletlen, hogy megéri utánozni. Kis csalásokkal. A tejfölnek látszó imitációk (frissföl, farmföl, délibábföl, faljföl, finomföl, stb.) forgalma országosan a tejföl 15 százalékát sem éri el, tudtuk meg a Sole-Mizo Zrt. marketingigazgatójától, de ez a szám emelkedik. Az Auchan és a Tesco a tejfölökhöz képest 10 százalék körüli arányban értékesít imitációkat. Mindkét hipermarket az árérzékeny vásárlórétegekkel magyarázza a keresletet, ezek ugyanis egy tejföl árának töredékébe kerülnek. Ez az olcsóság természetesen nincs ingyen.

Mi az az imitáció?
A tejtermék-analógok, vagy imitátumok olyan termékek, amelyeknél az élelmiszer természetes összetevőjét vagy alkotóelemét más alkotóelemmel helyettesítik. Például a tej eredeti alkotóiból egyet vagy többet nem tejeredetű termékkel helyettesítenek. Ilyen termékek a növényi zsírt tartalmazó készítmények. Ezek a termékek ettől még tartalmazhatnak tejeredetű összetevőt, tehát a kamufölök nem alkalmazhatók egy tejtermékmentes diétában.

Az árérzékeny vásárlókon túl vannak a kamuföl-vásárlók között a kapkodós balekok is, mint én, és ön, vagy ön is, hiszen mindenki fogott már a kezébe kamufölt, az is, aki tejfölt akart. Van, aki visszarakta a polcra, van, aki elvitte a szalagig, van, aki csak hazáig, és van, aki nem értette, miért pakuraízű a túrós tészta.

Nem véletlenül követjük el ezt a hibát annyian, ugyanis a kamufölök csomagolása és kihelyezése megtévesztő. Annyira, hogy ez már a törvényhozóknak is feltűnt, így az Élelmiszerkönyvben egyáltalán nem szabályozott imitációk csomagolását idén decembertől szigortják.

A kihelyezésnek már idén sem kellene így lennie, tejföl felirat alatt és tejfölök közé keveredő kamufölökkel. Mégis így van minden hipermarketben és nagyobb közértben, a legkisebb keveredést a Tescóban tapasztaltuk. Ott a kamufölök az óriási tejföl felirat alatt vannak, de külön polcon, amelyre ki van írva, hogy ezek növényi zsírral készült élelmiszer készítmények, ami az apróbetűs szituáció minősített esete.

Nézzegessen a galériában kamufölöket tejfölökkel együtt kirakva a polcokra.Forrás: Táfelspicc

Mit mond erre a kihelyezési gyakorlatra törvény?

"Az élelmiszerek megjelenítése, különösen az élelmiszer formája, alakja, csomagolása, valamint kereskedelemben való elhelyezésének módja nem vezetheti félre a végső fogyasztót. Tehát nemcsak az élelmiszeren – legtöbbször a csomagolásán – megjelenő információkra vonatkozik a megtévesztés tilalma, hanem arra a módra is, amellyel eladásra kínálják az élelmiszert. Ütközik ezzel az előírással az a gyakorlat, hogy tejföllel összetéveszthető csomagolásban és környezetben kínálják a fogyasztónak például a növényi zsiradékot is tartalmazó frissfölt" - tudtuk meg a VM-től. 

A kihelyezés a kisebbik baj

A nagyobbik a csomagolás. Ha a hiperben a bekatizott Lacika a kenyerek közé rak egy almát, még a leghülyébb vásárló is leveszi, hogy az nem kenyér, hiába van odaírva. De ha egy madár úgy jár, mint egy kacsa, úgy úszik, mint egy kacsa, és úgy hápog, mint egy kacsa, akkor azt a madarat kacsának mondom, és ezek a kamufölök bizony nagyon is tejfölnek látszó tárgyak. A pohár - tejfölöspohár, van rá szavunk is -, a dizájn, a színek, a szokásos kamu parasztbácsiról, farmról és farmerről, hogy a Délibábföl gémeskútjáról, a Hortobágy terméknévről ne is beszéljünk, mind azt sugallják, ez egy tejföl. A 20 százalék zsírtartalom, eleve a zsírtartalom kifejezés is megtévesztő egy teljesen tejfölnek kinéző tárgyon, amiben ráadásul olaj van. O-L-A-J.

Jelölje meg a tejfölök és kamufölök csomagolása közti apró különbségeket. Galéria!Forrás: Táfelspicc

Nem sokáig szívathatnak már. Csak kicsit.

2014. december 13-ától kötelezően alkalmazandó lesz a fogyasztók élelmiszerekkel kapcsolatos tájékoztatásáról szóló 1169/2011/EU rendelet, amely külön szabályokat állapít meg az imitátumok jelölésére.

A lényeg, hogy az összetevőkön túl - ott eddig is meg kellett jeleníteni, miből van a termék - a rendelet hatályba lépésétől

  • a termék megnevezésének közvetlen közelében 
  • a termék megnevezésére használt betűméret legalább 75 százalékát kitevő, x magasságú betűméretet használva, amely nem lehet kisebb a rendeletben meghatározott minimális betűméretnél

egyértelműen meg kell nevezni a helyettesítésre használt alkotóelemet vagy összetevőt. 

Ez az új törvény csak ennyit jelent. A legjobb esetben.Forrás: Táfelspicc

Addig figyeljenek oda, mit vesznek le a polcról. Utána is, mert az összkép sajnos sokkal többet nyom a latban, mint egy felirat.