A csárdánál ittak a lovak. Míg az állatok pihentek, bent lehetett enni, nótázni, borozni, híreket cserélni. Ezt leváltották a fogadók, ahol a rossz utakon kocsizó, megfáradt urak és családok beülhettek egy ebédre. Addig a gép is pihent, az úrvezetők ellenőrizték a guminyomást, pótolták az elcsöpögött olajat. Ma az utak simák, az autók rugóznak, az ülések kényelmesek, míg a kellemesre klímázott térben a családok sem fáradnak el annyira. A hagyományos étkezős pihenőhelyeket leváltották a benzinkutak.

Régen minden jobb volt

Amikor az osztrák határt és Budapestet összekötő M1-es megépült (építése 1996-ban fejeződött be), még volt értelme éttermeket tervezni mellé. Azon az útszakaszon 40-50 kilométerenként találunk egyet, egy részük még ma is működik, bár nincsenek könnyű helyzetben, mert mindenki a kúton áll meg. Gyorsan tankolunk, sebesen harapunk valamit – vagy csomagolt anyuka, vagy rárontunk a polcokra.

„Nem pihennek meg tíz percet sem!” – mondja Mátyás, a családneve és munkahelye elhallgatását kérő olvasónk. „Szakács vagyok, ott főztem évekig szemben a csárdában” – bök fejével a főút túloldalán levő betört üvegű étteremre. „Régen legalább a fuvarosok megálltak, ettek egy pacalt, brassóit, pörköltet. Nyaranta jöttek a škodás családok, azoknak úgyis felforrt a víz a dombon, elidőztek egy kicsit. A régi Áfor-kútból lett ilyen modern valami, shoppal, kávésarokkal, egy idő után csak ott álltak meg.

A csárda bezárt, három éve én is itt dolgozom, kutas lettem. Nemcsak a szombati esküvőkor van éjszakázás, hanem hetente kétszer. Amíg lehetett cigarettát árulni, itt is jobb volt a forgalom, most kevesebben jönnek ide, a fiatal kölykök nem itt időznek éjszaka a parkolóban, azóta mindenből kevesebb fogy. Aki azt hiszi, hogy a benzin tart el minket, téved, abból nem lehetne megélni. Enni járnak ide, kávéért, óvszert vesznek és olcsó szeszt, mert éjjel-nappali errefelé nincsen.”

Fotó: Zirig Árpád - Táfelspicc

Igénytelenség vagy gyorsulás?

Nincs idő békében megállni, a szendvics is olcsóbb, mint egy menü az abroszos étteremben, kifőzdében. Nem járhatunk mindenhová ételhordóval, rántott húsos szendviccsel, gyümölcsfalatkákkal a zsebünkben. Az automata üzemanyag-árusítóhelyeket leszámítva mindenhol van bolt, ahol legalább egy automatás porkávé és szendvics kapható.

Magyarország 2000 benzinkútja közül nem mind nemzetközi márka:

„A Magyar Ásványolaj Szövetség tagjai mindössze 1077 töltőállomást üzemeltetnek, a hazai kínálat felét” – mondta dr. Wilde György, a szövetség főtitkára. A maradékot apró falusi magánkutak, családi vállalkozások és mikrorégiókat lefedő cégek teszik ki. Az adatok alapján azt gondolhatnánk, hogy így talán szélesebb gasztronómiai kínálat, sokrétű, környékenként változó lehetőségek várnak az autósra.

Nem így van. 

Minden nagyobb cégnek vannak látványosabb, exkluzívabb kútjai. Ezek természetesen a forgalmasabb csomópontoknál és az autópályák mellett létesültek – nem érné meg korrekt szolgáltatást nyújtó Marchét tenni egy alacsony forgalmú falusi kúthoz, viszont a csomagolt szendvicsek tulajdonképpen mindenhol jelen vannak. Aki már vett ilyet, nem kerülhette el az 1992 óta létező Khell-Food termékeit, amelyek közel 700 állomáson kaphatók: ez az összes magyar benzinkút több mint egyharmada.

A védőgázas szendvics megy

Kelényi Zoltán tulajdonos ügyvezető elmondta: „Az elmúlt évben szendvicseink forgalma nem csökkent a töltőállomásokon annak ellenére, hogy a cigaretta mint mágnestermék kikerült az ottani forgalomból. Ugyan árulunk négynapos szavatossági idejű szendvicseket, a vevők kilencven százaléka a nagyobb biztonságot jelentő védőgázas csomagolású termékeket választja. A töltőállomásokon az azonnal elvihető és fogyasztható termékek vannak előnyben, azok a termékek, amire akár a sütés miatt várni kell, az elmúlt évek tapasztalata alapján nem tudnak előretörni.”

Nem csak a Khellre, más benzinkutakra ételt és italt szállító cégre is jellemző, hogy saját, teljes országos logisztikával rendelkeznek. A partneri hálózat tagjaihoz a terjesztőautóik automatikusan mennek, feltöltik a részleget, majd a shopot üzemeltető vállalkozó 30-45 napra fizet az eladott termékek alapján. 

Mindenhol a szendvics megy

A Shellnél megkeresésünkre elmondták, az üzemanyag-szolgáltatás mellett fontosnak tartják, hogy minőségi és finom ételeket kínáljanak, amelyeket töltőállomásaikon kellemes környezetben, vagy a praktikus csomagolásnak köszönhetően akár útközben is kényelmesen fogyaszthatnak.

Rájuk is jellemző, hogy az étel- és italkínálatot minden esetben az igényekhez igazítják, vagyis a nagyobb forgalmú utak, autópályák mentén bővített melegétel-választékkal várják az autósokat.

Érdeklődésünkre elmondták: „A kisebb, városi állomásainkon más jellegű termékeink a népszerűek, elsősorban azok, amelyek a töltőállomáson készülnek, és gyorsan elfogyaszthatók: frissen sült bagettek, paninik, croissant-ok, szendvicsek.”

Az állattal utazók örülhetnek, hiszen kutyák és macskák számára kínálnak állateledelt, igaz, bébiétel nincs.

A kutak nem teljesen egyformák

A Mol-kutak ételválasztéka elsősorban az adott kút méretétől és forgalmától függ. A hét helyen megtalálható Marché a legfelső kategória. Ezt követi saját Corner szolgáltatásunk, amelynek három fő fajtája létezik: az első a Corner Bistro, ahol friss kávé, üdítőital és a látványpékség mellett meleg étel (például sült hús, kolbász) is kapható. A második a Corner Fresh, amely a friss szendvicset és péksüteményt kínáló látványpékségen túl friss kávét, illetve üdítőt kínál, a harmadik pedig a Coffee Corner, ahol friss kávé és üdítő biztosan, de a hely lehetőségeitől függően péksütemény is kapható. A legkisebb Mol-kutakon, amelyek rendelkeznek shoppal, van automatás kávé és üdítőital – tudtuk meg a Moltól.

2010-ben megalkottuk a fenntartható fejlődés stratégiáját, amelyben – többek között – a társadalmi felelősségvállalás részeként célként jelöltük meg a helyi értékek, helyi termelők támogatását. Ennek keretében 2011-ben nyolc töltőállomásunkon a hét meghatározott napjain találkozhattak vásárlóink a shop bejárata mellett zöldséget, gyümölcsöt, valamint mézet, lekvárokat és egyéb tartós élelmiszereket áruló termelőkkel. 2012-ben pedig a helyi termékek beköltözhettek a shopokba, helyitermék-polcokat hoztunk létre 59 töltőállomásunkon. Vásárlóink itt elérhetik a helyben előállított – azaz a töltőállomás 50 km-es körzetéből származó – tartós élelmiszereket. Idén is vizsgáljuk a lehetőségeket, hogyan tudunk együttműködni a környékbeli termelőkkel – tették hozzá.

Kútjaik többségén kapható bébiétel, de vannak olyan töltőállomások, ahol állateledel is. A Mol Magyarországon 366 töltőállomást üzemeltet, melyekben évente több mint 10 millió tranzakció történik.

Az OMV 64 töltőállomásán van némi élelmiszert is kínáló kávézó, és magyar viszonylatban új koncepciót jelentenek a töltőállomásaikon található SPAR Expressek. Már öt működik – a közlekedők szupermarketekre jellemző választékot találnak élelmiszerekből. Itt gyümölcs is kapható, de hamarosan, egyelőre tesztként a többi kúton is elindul akciójuk, mely során tisztított, darabolt, azonnali fogyasztásra kész gyümölcskelyheket forgalmaznak majd.

A Magyarországon található több mint 180 Agip-benzinkúton olaszos hangulatot próbálnak sugallni: a hatlábú kutya logója alatt valami ilyesmit is várnak el a közlekedők. A kiemelt töltőállomásokon a helyben készült szendvicseken túl napi menük és frissensültek kaphatók, és minden kúton ingyenes wifi segít kikapcsolódni: úgy tűnik, az Agip Eni az aktuális fogyasztói trendek ellenére igyekszik pár percnél hosszabb időre megállítani a betérőket.