Miért zabáljuk a hamburgert és a pizzát?

hiperfinom hamburger
Vágólapra másolva!
Enni jó. Ezt mindenki tudja, és sokan tisztában vannak azzal is, hogy az ételek nagy része elfogyasztáskor olyan idegrendszeri folyamatokat indít be az agy ezért felelős területein, amik kisebb-nagyobb örömérzettel, eufóriával járnak. Sokan ezért próbálják meg a depressziót csokis fagyival és sütivel kezelni, és sokan ezért járnak a módszerrel ideig-óráig sikerrel.2. rész, az elsőt itt olvashatja.
Vágólapra másolva!

A szervezet az évezredek során hozzászokott a kilengésekhez, elég jó belső rendszerei vannak arra, hogy a tartós extrém kilengéseket egyfelől megakadályozza, másfelől visszabillentse az egyensúlyi állapotba. Viszont vannak olyan ételek, amelyekkel szemben az emberi szervezet elég védtelen: ezek az ételek kivétel nélkül ipari termékek, és olyan sokkot jelentenek az idegrendszer számára, hogy az önszabályozó módszerek csődöt mondanak.

Forrás: Flickr - Marshall Astor


Finom, nagyon finom, hiperfinom

A hiperfinom (angolul hyperpalatable) ételek hasonló módon működnek, mint bizonyos pszichoaktív anyagok. A pontosan kiszámított cukor-, só- és zsírarányok és az egyéb adalékanyagok olyan idegi reakciót váltanak ki, mint a kábítószerek. A hagyományos ételek ezzel képtelenek versenyezni, még csak egy ligában sincsenek. Ráadásul a hiperfinom ételek fogyasztása miatt sérülnek az agy jutalmazó rendszerei (például sérül a striátum dopaminreceptorainak érzékenysége), a fogyasztó egyre többször, és egyre nagyobb mennyiségben nyúl a hiperfinom ételekhez.

David A. Kessler, egykori FDA-vezető egyenesen azt állítja, hogy az élelmiszeripar kifejezetten arra állt rá az elmúlt évtizedekben, hogy a termékeik az agyi és idegrendszeri folyamatokat manipulálják. Az FDA, az amerikai étel és gyógyszerbiztonsági felügyeleti szerv Kessler vezetése alatt elég komolyan nekiment a nagy dohánygyáraknak, akik a cigaretta nikotintartalmát manipulálták. Kessler ennek kapcsán beleásta magát a különböző függőségek pszichológiájába, és arra jutott, hogy az élelmiszer-ipari cégek általában hasonló módon működnek, mint a dohánygyárak: a profit jelentős részét a fogyasztók termékek iránt kialakuló függősége termeli nekik. Ebben a dohánygyáraknak valamivel könnyebb dolguk van, tekintve, hogy a nikotinnal túl sokat nem kell variálni ahhoz, hogy az ember a fél karját odaadja egy szál cigiért – de az élelmiszergyártókat sem kell félteni.

Vegyészek a csipszeszacskóban

Ahogyan Kessler egy New York Timesnak adott interjújában elmondta: amikor az agyat kell stimulálni, minél több alkotóelemből áll egy étel, annál könnyebb dolga van, az egy-két alapanyagból álló ételeknek nem sok esélyük marad. Ezért nem érzünk ellenállhatatlan vágyat mondjuk megenni a fazékban levő összes főtt rizst. És ezért érzünk vágyat arra, hogy a pizzát vagy a hatalmas zacskó tortilla csipszet sajtszósszal addig együk, amíg van, vagy amíg el nem ájulunk a kajakómától.

A témával foglalkozó eddigi legátfogóbb tanulmány Gearhardt és kutatótársai által jegyzett a Can Food be Addictive? - Okozhat az étel függőséget? -, amelyet a linken elérhetnek angolul. Ebben a 2011-es kutatásban foglalták össze a hiperfinom élelmiszerek ismérveit, és rámutattak néhány jellemző sajátosságra is, egy táblázatában néhány hagyományos étel és néhány hiperfinom étel összetevőit vizsgálta meg. A következő eredményekre jutott: míg a hagyományos ételek általában kevés összetevőből állnak, addig a hiperfinom termékek sokkal többől. Pl.:

  • kóla: 6
  • Dairy Queen fagyi: 22
  • McDonald’s sült krumpli: 9
  • reggeli pehely: 27

De még egy szimpla pizza is közelíti a tízet. (A pizzát is ebbe a kategóriába sorolják a kutatás szerzői. Az ételek nátriumtartalmáról ugyanezt lehet elmondani: a szuperfinom ételek nátriumtartalma sokszorosa volt a sima ételekének.)

Nemcsak az alapanyagok mennyisége számít, hanem az ízek aránya is. Minden étel édességének, sósságának, savanyúságának zsírosságának a mértékét nagyon precízen állítják be: „A sótlan vagy túlságosan sós étel unalmas. Minden alkotóelem ízét arra a nagyon keskeny mezsgyére kell beállítani, amin beindítja a további sóvárgásért felelős agyi mechanizmusokat” – mondja Kessler. Az agy örömhormonokat, endorfinokat termel, ami miatt még többet fogyasztunk a csokiból, a csoki pedig – mivel a korábbi tapasztalataink az örömhormonokhoz kapcsolják azt – pavlovi hatásmechanizmussal megnyugtat bennünket. Kessler kondicionált túlevésnek nevezi a jelenséget, ti. az ételgyárak arra kondicionálnak bennünket, hogy a józan eszünk ellenére zabáljuk a kalóriákat, míg ötvenéves korunkban el nem visz a szívünk.

Az ízek előállításával sok tízmilliós forgalmat lebonyolító cégek foglalkoznak, amelyek nemcsak emberek, de állatok számára is ellenállhatatlan ízeket és zamatokat kísérleteznek ki. Ebben a rádióműsorban az egyik vezető íz- és aromacég, az IFF (International Flavours and Fragrances) vezetője beszél arról, mennyi nehézséggel kell megküzdeni, amikor a kutyák számára próbálnak hihető marhahúsélményt kidolgozni, vagy hogy miért a kávéaromát a legnehezebb hamisítani.

Az ételfüggőség, és az ennek következtében népességszinten jelentkező elhízás (továbbá az elhízásból következő betegségek gyógyításának költségei) az USA-ban már valós gondot jelent, a vele kapcsolatos egészségügyi problémák 2030-ra 850 milliárd dolláros költséggel járhatnak.