Volt értelme a mexikói üdítőadónak?

Vásárló sétál egy szupermarket üdítőitalokat árusító során. Döntött a kormány a népegészségügyi termékadóról, közismert nevén a hamburgeradóról, amelyet az egészségtelen élelmiszerekre vetnek ki, chipsadó
Vágólapra másolva!
Megjöttek az első adatok arról, volt-e értelme a cukros üdítők megadóztatásának Mexikóban. Megmutatjuk, mi történt a tíz százalékos áremelés után.
Vágólapra másolva!

Mexikó 2013-ban döntött arról, hogy literenként egy peso (körülbelül húsz forint) adóval terheli a cukros üdítőket. Mindez tíz százalékos áremelést hozott. A törvényt 2014 januárjától alkalmazzák, nemrég pedig megérkeztek az első adatok arról, milyen változásokat hozott az új adó, amelyhez nagy reményeket fűztek a mexikóiak.

Nem véletlenül. Mexikóban ugyanis még az Egyesült Államoknál is több cukros üdítő folyik le a torkokon:

egy évben egy fő átlagosan 163 litert pusztít el.

Ugyanekkor a mexikói felnőtt lakosság 71 százaléka túlsúlyos.

Adókkal az üdítők ellen Forrás: MTI/Mohai Balázs

Bár nem sok idő telt el, egyelőre biztatóak az eredmények: 2014 első felében hat százalékkal csökkent az üdítők értékesítésének mértéke,

az év végére ez a szám tizenkét százalékra duzzadt.

Ha a tendencia így folytatódik, akkor valós sikereket tudhatnak maguk mögött.

Az észak-karolinai Duke Egyetem közegészségügyi szakembere, Kelly Brownell szerint:

Alejandro Calvillo, a mexikóvárosi Fogyasztói Erő (Consumer Power) érdekképviseleti csoport elnöke is az áremelés egyik elkötelezett híve. Jelenleg is azon dolgozik, hogy az adó mértékét tovább növeljék.

Felmerült a kérdés, hogy ha nem cukros italokat, akkor mit isznak a mexikóiak?

Az ivóvíz minősége ugyanis csapnivaló,

sok lakásba be sincs vezetve. A fenti felmérés erre is kitért, mint kiderült, nőtt az ásványvizek eladási rátája.