Hússal és tejjel a magas vérnyomás ellen

2015.09.17. 15:13

Az aminosavakban gazdag étrend úgy hat a szívre, mint mikor felhagyunk a dohányzással, kevesebb sót fogyasztunk, vagy életmódváltással rendszeres sportolásba kezdünk. Mindez nem is hangzik rosszul, főleg, hogy a kutatók szerint több húst, halat és tejterméket kell ennünk, ha magas vérnyomással küzdünk.

A Kelet-Angliai Egyetem (University of East Anglia) közelmúltban publikált kutatása egyértelműen kijelenti, ha az egyén sok, húsokból származó aminosavat, illetve növényi fehérjéket fogyaszt, az egészségében olyan változások állnak be, mintha csökkentené a sóhasználatot, felhagyna a dohányzással és az alkolholfogyasztással, illetve rendszeres testmozgásba fogna. Mindez a szív- és érrendszeri egészségre összpontosítva: a fentiek ugyanis csökkentik a magas vérnyomást és annak kellemetlen velejáróit, egyebek mellett az érfali merevséget.

Íme, a konyhasóForrás: Nébih
A só és a vérnyomás kapcsolatáról
Korábban már mi is írtunk a Delware-i Egyetem kutatásáról, amely arról szólt, a sófogyasztás hogyan befolyásolja az erek, a szív, a vesék és az egy egészségét.
A só és a vérnyomás közötti összefüggés már általánosan elfogadott tény. Elsősorban a vérerek vannak veszélyben, ugyanis az endothelium működésében állhatnak be változások – ez az ér belső szerkezetének egy része, melynek többek között szerepe van a véralvadásban és az immunrendszer működésében. A sok só az artériák merevségét, illetve a bal kamrai szívizom megvastagodását (hipertófia) is okozhatja.

A kutatás során kétezer nő étrendjét vizsgálták; feltétel volt, hogy mindegyikük testtömegindexének egészséges keretek között kellett mozognia. Elsősorban megállapították, hogy a legjobb eredmények azoknál mérhetők, akik a legtöbb aminosavat fogyasztják étkezéseik során. Arra is rájöttek, hogy egyáltalán nem mindegy, mi az aminosavak forrása. Ha a legnagyobb mennyiség növényekből származik, az az alacsonyabb vérnyomással hozható összefüggésbe; az állati eredetű fehérjék pedig az érfali merevség megelőzésével.

A hal mindig jó választásForrás: Thinkstock

A kutatás vezetője, Dr. Amy Jennings a Science Dailynek elmondta: „Növelni a proteinben gazdag ételek mennyiségét, például a húsét, halét, tejtermékekét, hüvelyesekét, zöldségekét, mint a brokkoli és a spenót, annyit jelent, mint nagy valószínűséggel elébe menni a szív- és érrendszeri betegségeknek”.

Hozzátette, hogy már több korábbi kutatás bebizonyította, hogy a fehérjék és a vérnyomás szintje között összefüggés áll fenn, ez a kutatás pedig annyiban hozott újdonságot, hogy megvizsgálták, mennyire fontos, hogy miből származnak azok a bizonyos proteinek.

Fehérjékkel a szívbetegségek ellen?Forrás: AFP

A magas vérnyomás nem elhanyagolandó betegség, ugyanis sok más, sokkal komolyabb betegség okozója lehet: például az agyvérzésé vagy a szívkoszorúér megbetegedéseié.

KAPCSOLÓDÓ CIKKEK