Aki csak teheti, mostanában az Oreót másolja: ez a sorsuk, hiszen ők maguk is másolóként kezdték. A helyzet ironikus, de vannak előnyei – a kérdés, sikerül-e valamelyik epigonnak legyőzni az amerikai példaképet?

„Én egyáltalán nem értem, mi ez a mánia körülötte” – értetlenkedett egy kolléganőm, de bizonytalankodását szinte lesöpörte egy beviharzó rajongó: „Az Oreo a legjobb, kár is másolni.” Hogy utánajárjunk a keksz körül uralkodó végletes érzelmeknek, meglátogattuk a boltokat, beszereztük az eredetit és az összes ismert epigont. 

Ennyit találtunk idehazaFotó: Zirig Árpád - Táfelspicc

Másolni a másolatot

Az közismert változatot az a National Biscuit Company, vagyis a Nabisco kezdte gyártani, amelynek jelenlegi tulajdonosa a Mondelēz International nevű élelmiszeripari óriás. Az Oreót 1912. március 14-én mutatták be, lemásolva a konkurens Sunshine cég által négy évvel azelőtt bemutatott Hydrox kekszet.  A 453 grammos csomagért akkor 25 centet kértek.

Idehaza szinte minden bolthálózatban találni valami hasonlót. Az Aldi kínálja a Taste of Americát, a Lidl a Neót, a Sparnál van saját márkás S-Budget. A pálya széléről még becsúszott a török Maetro és a koreai Cameo – egyébként mindben több a kakaó, mint az amerikai játékosban.

Megnéztük a hasonlóságotFotó: Zirig Árpád - Táfelspicc

Na, ki a jobb?

Kíváncsiak voltunk, hogy akad-e olyan, ami közelebb áll a magyar ízléshez. Úgy tűnik, igen. A kóstolás alapján magasan a Neót sorolták a legtöbben az első helyre, de meglepetésként az S-Budget hozta el az ezüstöt. A bronzérem az Oreóé,  amelyet a legtöbben ugyan finomnak, de túl édesnek jelöltek meg. Az utolsó helyen a Taste of America végzett, igaz, a gyászszalagot kis híján elhappolta előle a török Maestro.

Ha kíváncsi a részletekre, lapozzon.