Estére elfárad a test. A belső szervek is szívesen pihennének ahelyett, hogy szalonnás tojást emésztenek éjszaka. Most megmutatjuk, milyen egészségügyi következményei lehetnek a nagy éjszakai hűtőrámolásoknak.

Nemrég foglalkoztunk azzal, hogyan lehet harcolni az éjszakai habzsolás, vagy éppen zugevés ellen. Aki nem elég elkötelezett, hogy kipróbálja a tanácsokat, azt talán meggyőzik a Livestrong legjobb érvei az éjszakai étkezés ellen. Komoly egészségügyi kockázatokról van szó:

A pihentető alvás

Ha közvetlenül lefekvés előtt nehéz, zsíros ételeket fogyasztunk, az befolyásolja az alvás minőségét. Főleg, ha sok folyadékot is iszunk mellé. Ilyenkor többször is felébredhetünk éjszaka, a megszakított alvás azonban messze nem olyan pihentető, mint egy átaludt éjszaka. Ezt elkerülendő tanácsos két órával lefekvés előtt már csak kisebb mennyiségű ételt és italt fogyasztani.

Az alvás fontos, meg kell adni a módjátForrás: AFP/Berliner Verlag/Steinach

Az égő gyomor

A refluxban szenvedőknek ismerős lehet a probléma: ha közvetlenül vízszintbe kerülés előtt esznek, bizony feljön a gyomorsavuk, ami nagyon kellemetlen és akár fájdalmas is tud lenni. Égő érzés a mellkas és a torok tájékán, maró íz a szájban. Ez azonban előfordulhat bárkivel, ha valamiért nem úgy reagál a gyomra, ahogy szokott. Megelőzésképpen lefekvés előtt vagy megszakított alváskor érdemes elkerülni a csokoládét, citrusokat, zsíros és fűszeres ételeket. Ha már megtörtént a baj, a fej felpolcolásával enyhíthetők a lassan múló, kellemetlen tünetek.

Kínozza a reflux?
Legtöbbször az étkezések túl nagy mennyisége vagy összetétele okozza a gyomorégést. Ha túl sokat falunk, a gyomorban megnő a nyomás, ami miatt a gyomorszáj nem zár megfelelően.

Ennek eredményeként gyomorsav vagy gyomorsavas ételmaradékok kerülhetnek fel a nyelőcsőbe és irritálják a nyálkahártyát. 

Nem mindig konkretizálható, mi okozza a savtúltengést, mindenkinél más válthatja ki. A potenciálisan veszélyes ételek sora azonban meghatározható: a gyomor este már nem rajong a sok koffeinért, a csokoládéért, a pikáns fűszerekért, vöröshúsokért, a zsírban és olajban sült fogásokért, a nyers hagymáért, de a menta és a nagyobb mennyiségű paradicsom ugyanúgy problémát okozhat, mint a grapefruit, a citrom és a sok narancs. Figyeljünk arra, hogy a gyakori reflux komoly egészségügyi problémákkal függhet össze – ha nem csak alkalomadtán támadnak gondjai, mindenképpen forduljon szakorvoshoz.

A refluxot kezelni nehéz, jobb megelőzniForrás: AFP

Magas vércukorszint

Reggel szükségünk van az ételre, az éjszaka azonban más. A test ilyenkor már pihenne, és ha nehéz, cukros ételekkel bombázzuk, az kedvezőtlenül befolyásolja a vércukorszintünket. Ha elkap minket az esti éhség, legalább próbáljuk meg kevés cukrot tartalmazó ételekkel csillapítani azt.

Nem éjszakára való menüForrás: AFP

Elhízás

Még ha a nap folyamán vissza is fogjuk magunkat, az éjszakai evés teljesen felboríthatja a normális étrendünket. A testünk számára már szükségtelen kalóriákat viszünk be, az emésztés lelassulása miatt ezeknek a feldolgozása is másképp zajlik. A legnagyobb veszély azonban az étel minőségében rejlik. A késő esti zabálás nem az éhségről szól, az emberek általában egy hirtelen jövő, ellenállhatatlan szükségérzetet akarnak kielégíteni, de lehet ez a stressz és a depresszió kezelésének is egy módja. Ilyenkor az egyén a legkevésbé tudatosan válassza ki az ételt, általában azonban a zsíros, egészségtelen falatok győznek.