Molyokat találtunk a Spar biomüzlijében

2016.02.04. 18:03

Képzelje el: felnyitja a zacskó müzlit, hogy reggelizzen egy jót, de a roppanó zabpehely és a gyümölcsök mellett kukacok és molylepkék önfeledt csoportja fogadja. Sajnos ez nem fikció, hanem maga a fehérjedús valóság.

Olvasónk már régóta ugyanazt a márkát fogyasztja, eddig semmi gondja nem volt a Sparban kapható Naturpurral. Mandula, aszalt gyümölcsök és zabpehely – ezt kereste, ezt kapta. A legutóbbi vásárlása azonban sokként érte: a papírdobozt felnyitva kiemelte a celofántasakot, amiben a szokásos összetevőkön túl rovarok népes csoportjával találkozott. 

A reggelinek annyi 

„Lemerevedtem, ilyet még nem láttam. Csak tartottam a kezemben és döbbentem néztem, ahogy mozognak.” – mesélte az ébredés utáni pillanatokról. „Nem csak meglepődtem, a reggelim is oda lett!” – tette hozzá Zsuzsa. „Rögtön megnéztem a csomagoláson levő dátumot, de még bőven a lejárati határidő előtt volt.” 

Jobbra Patrik, balra Gábor, mától velünk laknak!Fotó: Dudás Szabolcs - Origo

Az egész pakkot bontatlanul megkaptuk. Az irodánk melegében a molyok száma megnőtt, úgy tűnik, a lárvák is kikeltek, jelenleg mintegy 10-12 darab sétálgat a lezárt zacskóban. 

38% aszalt gyümölccsel, 7% mandulával és 1% mollyal

A biotermék fotóit elküldtük a szakértőknek. A müzliben található állatok gabonamolyok és azok lárvái lehetnek. – tudtuk meg a Nemzeti Élelmiszerlánc-biztonsági Hivatal Élelmiszer- és Takarmánybiztonsági Igazgatóságától. „Erre utal a termék összetétele, amely legnagyobb mennyiségben zabpelyhet tartalmaz. A gabonamolyok igen gyakori és elterjedt raktári kártevők. 

Gyártási hiba történhetettFotó: Dudás Szabolcs - Origo

A gabonafélék minden faját megtámadják, de megtalálhatók a szárított gombában és az olajos magvakban is. A párás levegőjű raktárakban kártétele súlyosabb, ezért megfelelő védekezés ellene a gyors anyagmozgatás és a raktár rendszeres szellőztetése.” 

Bióbb mint kéne 

Mit tehet az, aki müzlit vásárol, és fogyasztás előtt megbizonyosodna arról, hogy az övében nem lesznek hívatlan vendégek? A Nébih az Origónak elmondta, hogy a „kártétel könnyen felismerhető, mert a hernyók kívülről rágják táplálékukat, és közben finom szövedéket szőnek maguk köré - ez észlelhető a gabonapelyhek között. A hernyók ebben a szövedékben élnek, és a gabonaszemeket rágják.” 

Ne kukacoskodjunk!Fotó: Dudás Szabolcs - Origo

Megehetjük? 

A hivatal szakemberei felhívták a figyelmünket arra a rendkívül fontos tényre, hogy a hálós rétegben megrágott összetevők és ürülék is található, ezért a rovarszennyezett termék nem biztonságos. Az ilyen molyos müzli kifejezetten gusztustalan is – nem is lehet kereskedelmi forgalomban tartani. 

Na és az előírások? 

Takarmánybiztonsági Igazgatóságától megtudtuk, a vállalkozó felelőssége az, hogy a forgalmazás minden szakaszában – beleértve a raktározást és szállítást – biztosítsa az élelmiszerek szennyeződéstől való védelmét, beleértve a rovarszennyeződés elleni védekezést is. Az élelmiszer-higiéniáról szóló EU-s rendelet értelmében megfelelő eljárásokat kell bevezetnie a kártevők elleni védekezésre. Úgy tűnik, ez a Naturpur müzli esetében most nem jött össze. 

Sehol sincs szó molyrólFotó: Dudás Szabolcs - Origo

A HACCP szabályozás alapján élelmiszerbiztonsági rendszert kell kialakítani és folyamatosan működtetni. A vevők érdekében született az élelmiszerláncról és hatósági felügyeletéről szóló törvény: a benne foglaltak alapján a vállalkozásoknak önellenőrzési, minőségbiztosítási, nyomon követési és termék-visszahívási rendszert kell működtetniük. 

Mi a HACCP?

A HACCP egy gyártási-, forgalmazási- és jó higiéniai gyakorlatra alapozott élelmiszer-biztonsági kockázatkezelő rendszer. Célja a megelőzés.

Ha kíváncsi, hogy élnek a molyok, nézze meg rövid videónkat!

Természetesen mindig van rés a pajzson, vagyis a szabályozások ellenére is előfordulhat, hogy az alapanyagok valamelyikében található molylepke peték bejutnak a termékbe. Nem fáznak, enni is van mit, így a raktározás során kikelnek a lárvák, aminek eredménye a kifejlett rovarok családias murija a zacskóban. 

Mit tehet a vevő?
A mennyiben bármilyen élelmiszerrel kapcsolatban szabálytalanságot észlel, bejelentést tehet a Nébih ingyenesen hívható zöld számán (06-80/263-244) vagy írhat a NÉBIH Ügyfélszolgálatára. A bejelentéskor meg kell adni a vásárlás helyét, az üzlet megnevezésével és címével. Ha megvásárolta a terméket, akkor a vásárlás idejét, az élelmiszer és a gyártó pontos megnevezését, a termék tételszámát, valamint minőség-megőrzési idejét is küldje el.
Sokan vannak, nem éhesekFotó: Dudás Szabolcs - Origo

A problémával megkerestük a SPAR Magyarország Kereskedelmi Kft-t is. A cég képviseletében Maczelka Márk kommunikációs vezető elmondta, hogy belső vizsgálatot indítottak a probléma felderítésére. Természetesen vállaljuk a termék cseréjét, vagy a vételár azonnali visszatérítését áruházunkban.”

KAPCSOLÓDÓ CIKKEK