Rossz ízű főzeléket kaptak a nyugdíjasok

2016.04.02. 08:56

Már a színe sem jó, jutott eszembe, amikor fölé hajoltam a menünek. Barna volt a leves, barna a főzelék, barna benne a hús, és barna az almás pite is. Szomorúak voltak a színek, és elszomorítóak az ízek is. 

Egy nyugdíjasotthon udvarán ültem, egy kívül-belül fehér autóban. Ez a Nemzeti Élelmiszerlánc-biztonsági Hivatal mozgó érzékszervi laborja: nem kémcsövek, pipetták és speciális műszerek találhatók benne, hanem bokszokba telepített kisasztalok, mellettük széken szakértő, képzett kóstolók. 

Hamarosan jönnek a nyugdíjasokForrás: Zirig Árpád

A nyilvánosság erejével

A Nébih több mint két éve kezdte el a közétkeztetés során feltálalt, kész ételek vizsgálatát a 3–6 fős, képzett érzékszervi bíráló bizottság segítségével. Célunk nem a büntetés, hanem a nyilvánosság segítségével elért minőségi javulás” – mondta Zoltai Anna, az Étkeztetésfelügyeleti Osztály vezetője, aki felhívta a figyelmet arra, hogy az eredményeket folyamatosan közzéteszik a Nébih honlapján, így bárki számára visszakereshetők.

A Nébih autója az udvaronForrás: Zirig Árpád

„A közétkeztetés rengeteg embert érint. 2013 januárja és 2015 decembere között érzékszervi szempontok szerint 607 menüt vizsgáltak. Ez azt jelenti, hogy egy-egy menüt végigkóstolunk, a három-négy fogást pedig minősítjük. Az eddigi értékelések tulajdonképpen több mint 200 ezer fogyasztót érintettek – ennyi embernek terítenek ezeken a vizsgált konyhákon” – mondta az osztályvezető, kiemelve, hogy hiába biztonságos, vagy éppen egészséges az étel, ha az nem finom, ha a tálalás és az étkezés körülményei nem megfelelőek, akkor abból csak maradék lesz, nem fogyasztják el.

A konyhában indul a bírálatForrás: Zirig Árpád

„A Nébih honlapján megyei csoportosításban nézhetjük meg az érzékszervi bírálatok eredményét. Ezzel nemcsak az étkezőknek, de a vállalkozásoknak és a megrendelőknek is visszajelzést tudunk adni. Az eddigi munkánk alapján csupán 6 százaléknyi kiváló eredménnyel találkoztunk, a jók aránya 26 százalékot tett ki. Az átlagosak 55, míg az átlag alattiak aránya 12 százalék volt. Olyan is van, amikor az étel nem megfelelő, az esetek egyszázada sajnos ilyen” – részletezte Zoltai Anna.

A kész ételt a beszállító hozza - rá várnak a nébihesekForrás: Zirig Árpád

Békés mellékutcában

A legfrissebb kóstolás színhelye az Őszi Fény Integrált Gondozási Központ volt, Újpesten. A nyugdíjasok számára fenntartott intézménybe fogyasztói bejelentés után, meglepetésszerűen vonult ki a Nébih, hogy kivizsgálják, jogos volt-e a panasz, ami az ottani ételt érte. Az Origo a hivatal szakértőivel tartott – kíváncsiak voltunk, hogyan zajlik egy ilyen érzékszervi bírálat.

Csak lötty voltForrás: Zirig Árpád

A megbízólevelekkel, mappákkal, dobozokkal érkező ellenőrök érkezése megfagyasztotta a levegőt az otthonosan befűtött nyugdíjasotthonban. Irány a konyha, ahol alaposan átnéztek mindent, a mosogatóktól az alkalmazottak egészségügyi könyvéig – erre volt is idő, hisz a menü főzésével és szállításával megbízott Menzaminta Kft. csak fél tizenkettőkor érkezett meg az étellel.

Vajon olvassák ezt?Forrás: Zirig Árpád

„Rendesek hozzánk, megesszük, amit kapunk, igaz, egy kis só, meg ízek nem ártanának bele” – mondta Tánczos Ferencné. A kanapén mellette ülő Berger Józsefné is egyetértett vele: „általában finom, de néha tényleg jobb lenne ízesebben.”

Kellenek a visszajelzésekForrás: Zirig Árpád

Belelestünk a konyhán vezetett füzetbe is, amelybe a gondozási központ alkalmazottjai rögzítik a panaszokat, vagy éppen a dicséreteket – mindkettőből találtunk. Ezek a visszajelzések a főzőkonyha számára készülnek. A kérdés, azok figyelnek-e az üzenetekre?

Van, akivel vigyázni kellForrás: Zirig Árpád

Miután a kiszállító meghozta az ebédet, a konyhások megmérték a hőmérsékletet, ellenőrizték a mennyiséget, mintát vettek, és azt felcímkézve eltették a hűtőbe. A nébihesek csupán egy-egy adagot vittek el az udvaron leparkolt autóba, igaz, előtte fényképet készítettek a kitálalt adagról – ez kerül fel a honlapjukra is.

Bokszokban megy a kóstolásForrás: Zirig Árpád

Az autó zárt, hátsó terében történt az adagok megmérése, majd az érzékszervi bírálat: csendben, jegyzetelve kóstoltak, majd a végső összesítés után az eredményt azonnal be is vitték a gondozási központba. Ez most sajnos átlag alatti lett, úgy tűnik, jogos volt a panasz!” 

Barna, barna, barna, barnaForrás: Zirig Árpád

A Nébih részletes értékelése:

Őszi Fény Integrált Gondozási Központ (1046 Budapest, Tungsram út 9.)

A menü minősítése: átlag alatti

Menü: tojásleves, sertéssült, kelkáposzta-főzelék, teljes kiőrlésű kenyér, pite

Főzőkonyha: Menzaminta Kft., Hoffher Bázis konyha (1191 Budapest, Hoffher A. út 20-22.)

Részletes érzékszervi minősítés:

Tojásleves (250 g/adag)

Külső megjelenés: fűszerpaprikától enyhén színezett, barnás színárnyalatú, opálos, híg lében sárgás tojásfoszlányok láthatók. A leves alján sok fekete fűszerszemcse, tetején narancssárga zsírcsepp látható.

Állomány: a lé sűrűn folyó, csomómentes. A csurgatott tojásfoszlányok puhára főttek.

Illat: a kömény illata dominál. Tiszta, idegen illattól mentes.

Íz: kissé jellegtelen, enyhén lisztes, savanykás íz érezhető, enyhén kesernyés ízhatású.

Minden adagot megmértekForrás: Zirig Árpád

Kelkáposzta-főzelék (4 dl/adag), sertéssült (2 db/adag)

Külső megjelenés: fűszerpaprikától narancsosbarnásra színezett főzelékalapban nagyobb kelkáposzta- és nagyobb kockára vágott burgonyadarabok, viszonylag sok zöldfűszer. Tetején narancssárga zsírcseppek. Nem tetszetős.

Közepes méretű, világos színű, kb. 0,5 cm vastag hússzelet, felületén fűszerszemcsék.

Állomány: a főzelék sűrűn folyó, a kelkáposzta kissé nyers, szecskás, rágós, a burgonya vegyes állományú, puhább és keményebb kockák is találhatók. A hús száraz, kemény, rágós. Kevésbé jól sült.

Illat: a főzelék kelkáposztaillata dominál.

A hús jellegtelen, aromaszegény, fűszerszegény. Idegen illattól mentes.

Íz: a főzelék erősen fokhagymás, keserű utóízű.

A hús nem friss, savanyú mellékízű, aromaszegény. Nem kellemes, összhatásában nem harmonikus.

Átlagon aluli volt az ebédForrás: Zirig Árpád

Teljes kiőrlésű kenyér (1 szelet/adag)

Külső megjelenés: kb. 1,5 cm vastag kenyérszelet. A bélzet barnásdrapp színű, a héj barna.

Állomány: a bélzet laza, több kisebb-nagyobb lyuk látható. A héja kissé visszapuhult.

Illat: enyhén savanykás, gabonaillatú, idegen illattól mentes.

Íz: jellegének megfelelő, enyhén savanykás.

Pite (1 szelet/adag)

Külső megjelenés: 5,5x5,5 cm nagyságú, 2 cm magas, négyzet alakú, porcukorral egyenletesen szórt pite. Két kb. 0,5 cm vastagságú, világossárga színű tészta között, sötétbarna színű töltelék. A töltelékben apró almadarabok és búzadara látható.

Állomány: a tészta kissé morzsálódós, omlós, a töltelék zselés, szemcsés állományú. A töltelékben néhány almahéjdarab érezhető.

Illat: enyhén almás-fahéjas illatú. Idegen illattól mentes.

Íz: az alma íze kevésbé érezhető. Kissé jellegtelen, édeskés.

KAPCSOLÓDÓ CIKKEK