Nem mindenki szereti a csúnya gyümölcsöket

2016.07.08. 16:01

Lassan világméretűvé duzzad a kevésbé előnyös külsejű gyümölcsök és zöldségek elfogadása érdekében folytatott kampány, de a Walmart nem enged: csak szépet hajlandó árulni.

Az ételpazarlás senkinek nem jó hosszú távon, ebben szinte mindannyian egyetértünk. A szemétbe kerülő élelmiszer egy része pedig egyáltalán nem romlott vagy hibás, egyszerűen csak más. Nem annyira kerek, nem annyira piros.

A franciák nemrégiben zseniális kampányt indítottak a csúnya zöldségek és gyümölcsök megszerettetéséért, amire az európai média rendkívül pozitívan reagált. Sőt, a francia vásárlók örömmel meg is vették az olcsóbb, de kicsit kevésbé dekoratív árut. Az amerikai Walmart azonban egyelőre nem enged.  

csúnya zöldségForrás: Origo

Legyen több tökéletlenség!

Az Egyesült Államokban azonban pont, hogy a fogyasztók kérik, hadd vegyenek kicsit hibásabb vitaminforrásokat is az áruházakban. A százezres nagyságrendnél járó petíció azonban a legnagyobb amerikai áruházláncot úgy tűnik, nem hatja meg. Pedig akad már olyan kereskedő is Amerikában, mint az Imperfect Produce, ami kizárólag fura külsejű termények árusításával foglalkozik - sikerrel.

A Jordan Figueiredo nevű, kaliforniai környezetvédelmi aktivista által indított kampány rendkívül népszerű, de ahhoz nem eléggé, hogy az utóbbi időben csökkenő számokat produkáló Walmart számára is érdekes legyen. 

Pedig nem is olyan nagy a különbségForrás: endfoodwaste.com

A takarmány már nem pazarlás?

 „Odafigyelünk a teljes friss élelmiszer beszállítói láncra és hiszünk benne, hogy a pazarlást minden szinten figyelembe kell venni. Például megvesszük egy farmer egész termését és ennek keretében alternatív felhasználási lehetőséget keresünk a csúnyácska gyümölcsök és zöldségek számára. Emellett nagyon átláthatóak vagyunk a beszállítói hálózatunkkal kapcsolatban”

- állítja John Forrest Ales, a Walmart szóvivője. De az esztétikailag kihívásokkal küszködő termények árusítása elől ennek ellenére kitérni látszanak. „A más irányú céljaink miatt a legtöbb csúnya gyümölcs és zöldség általában nem jelenik meg a boltjainkban” - tette hozzá.

Van, aki csak csúnyát árulForrás: http://www.imperfectproduce.com/

Ami feltételezhetően a legtöbb esetben legfeljebb takarmánycélú hasznosítást jelent. Ez pedig a környezetvédők számára nem elég jó, mert a fogyasztói szokások alapvető átalakítását tűzték ki célul.

Ebben pedig a Walmart a legfontosabb szereplők egyike boltjai nagy száma miatt. „Mint az ország legnagyobb kiskereskedője, a Walmart hozza létre az iparági elvárásokat” - mondja Jess Levin, a Making Change at Walmart elnevezésű civil szervezet kommunikációs vezetője. „Így abban, hogyan kezelik a munkavállalóikat és a csúnya termények kezelésében is a Walmart felelőssége meghatározó, de időről-időre figyelmen kívül hagyják ezt” - tette hozzá a szakember.

Kíváncsian várjuk, meghajlik-e a közösség nyomása előtt a legnagyobb amerikai áruházlánc, ahogy ez korábban történt például a prémium termékeket áruló Whole Foods-szal a hámozott narancsokkal kapcsolatban.

KAPCSOLÓDÓ CIKKEK