Kávéfogyasztóként semmi sem tesz boldogabbá, mint az első csésze forró (vagy épp jeges) kávé. Vannak, akik az ízéért is rajonganak, míg mások inkább csak a koffein miatt fogyasztják. Aztán pedig végre energiától duzzadóan indíthatják a napot. Na, de mi van ezen túl? Milyen hatással van a kávé a testre?

A legtöbb tanulmány megállapította, hogy a kávé nem káros az egészségre –

mindaddig, amíg túlzásba nem visszük a fogyasztását.

Több mint hat kávé naponta azért már összefüggésbe hozható a szívbetegségek, a stroke és a 2-es típusú cukorbetegség kockázatával.

A lényeg: nem kell lemondanunk a kávéról, elég ha figyelünk a mértékletességre.Ám vannak kávéfogyasztók, akik kellemetlen tüneteket tapasztalnak, mint a gyomorproblémák vagy a remegés. Mi lehet ennek az oka?

Forrás: Shutterstock

Beszéljünk a koffeinről

Mindannyiónk teste és szervezete más, ami azt jelenti, hogy mindenki máshogy bontja le a koffeint. Tehát vannak, akik ebéd után még megisznak akár két csésze kávét is, este mégis vígan alszanak, míg másoknak már a reggeli kávé is sok.

Addig nem lehet tudni, hogyan reagál a test a kávéra, míg ki nem próbáljuk.

Ha pedig jelentkezik a remegés, az álmatlanság, a gyomorproblémák, esetleg azt érezzük, hogy kiugrik a szívünk, tudjuk mit kell tenni: kevesebb koffeint kell bevinni.

A koffeinnek számos fiziológiai hatása van. Az egyik, hogy stimulálja a szimpatikus idegrendszert, hogy adrenalint termeljen

– mondja Tamar Samuels táplálkozási szakértő.

Az adrenalin megnöveli a vérnyomást, a pulzusszámot, a légzés sebességét, amelyek hozzájárulnak a kellemetlen izgalmi állapothoz.

Minél magasabb a kávé koffeintartalma, annál valószínűbb, hogy ezeket a tüneteket tapasztaljuk.

Mi a helyzet a savassággal?

A gyomorproblémák hátterében bizony a savtartalom áll.

Amennyiben gyulladás van a nyelőcsőben vagy a gyomorban, különösen érzékenyen reagálhatunk a magasabb savtartalmú italokra, mint a kávé. Ez égő érzést okozhat az érzékeny szövetek esetén

– mondja Samuels.

Az egyik tanulmány megállapította, hogy az eszpresszó, a francia pörkölésű és egyéb sötét pörkölésű kávék kevésbé irritálják a gyomrot, mert a pörkölés során N-metil-piridinium keletkezik, amely gátolja a gyomorsavtermelést.

Forrás: Shutterstock

Az ízesítés dolga

Egyáltalán nem mindegy, hogyan isszuk a kávét. Például, ha sok tejet öntünk hozzá, az növeli a savasságot.

A cukor, a vaj, az MCT-olaj hozzáadása is jól hangzik, sőt az MCT fokozza az anyagcserét, ám emésztési zavarokat is okozhat.

A cukor pedig hozzájárul a súlygyarapodáshoz és a 2-es típusú cukorbetegség kialakulásához.

A kávé alternatívái

Abban az esetben, ha nem tapasztalunk semmilyen rendellenes hatást a testünkben a kávénak köszönhetően, akkor megnyugodhatunk. Ám amennyiben igen, és lecserélnénk a kávét valami másra, bátran tegyük meg.

Számos más ital van még, amely szintén élékítő hatással bír, természetes és jólesik a fogyasztása.

1. Matcha tea

A matcha porrá őrölt tealevelekből készült tea. Már két kanál is elég belőle, hogy energiától duzzadóan induljon a reggel.

Ráadásul: lassan szívódik fel,

ezért hosszú ideig élvezhetjük a hatását. Emellett antioxidánsokban gazdag, és még az immunrendszert is erősíti.

2. Zöld turmix

A turmixok eléggé elterjedtek az utóbbi időben. Bár nem is csoda, hiszen fogyasztásuk erősen ajánlott. Persze ebben az esetben sem mindegy, mi kerül a poharunkba. Azok, akik egyébként utálják a zöldségeket, a turmix egy jó alternatíva lehet: egy kis saláta néhány darab kivivel, és voilá!

A zöld leveles zöldségek tele vannak vitaminokkal és ásványi anyagokkal.

Ilyen a spenót, a brokkoli, a petrezselyem és a zellerszár.

A legjobb a zöld turmixokban, hogy az ízlésünkhöz igazíthatjuk őket.

3. Kókuszvíz

Hidratál és energetizál, önmagában és más italokhoz keverve is ihatjuk. Természetes cukortartalma miatt naponta csak egy pohár fogyasztása ajánlott.