Grillezzen egészségesen, de finomat!

2019.06.10. 11:11

Úgy tűnik, az időjárás végre kezdi ráncba szedni magát, és észhez tér. A naptár szerint már egy ideje tart a nyár, ám valójában még csak pár napja köszöntött be. Végre! Ebben a jó időben egyre többen vágynak a szabadba: kirándulni, piknikezni, sátorozni vagy egyszerűen a kertben grillezni. Ez utóbbit még a diéta alatt is megtehetjük, hiszen lehet jó grillételt készíteni egészségesen is.

Grillezési alapismeretek

Kezdjük a legelején. Épp most akar beruházni egy grillsütőre? Ne a gázgrillek háza táján nézelődjön! A füst ugyanis önmagában is egy összetevő; 

ettől lesz olyan különleges és sokoldalú az étel. 

A tiszta grill tapadásmentes. Ezért mindenképp fektessen be egy jó grillkefébe, és időnként tisztítsa meg a rácsot az odaégett, odatapadt maradványoktól. Különösen, ha nyers húst vagy halat grillezett. Azután mártson bele papír törlőkendőt egy kis olajba, és törölje át vele a rácsot.

A grillezést érdemesebb a zöldségekkel és a gyümölcsökkel kezdeniForrás: Shutterstock

Ha édes mártást vagy bármilyen édes szószt használ a húshoz, ne kenje meg vele túl korán, mivel a cukor hamar égni kezd. Várjon ezzel az utolsó néhány percig. 

Fontos továbbá, hogy ezeket a szószokat otthon készítse el, hiszen a bolti fajták rengeteg plusz cukrot tartalmazhatnak. A kalóriadús szósz pedig az egész diétát képes elrontani. 

A grillezést érdemesebb a zöldségekkel és a gyümölcsökkel kezdeni, de mindenképp tartsuk távol őket a nyers hústól és a haltól. Nemcsak a grillrácson, hanem a konyhában is.

Amennyiben nem használ hozzá túl sok zsírt vagy olajat, illetve körültekintően választja meg az alapanyagokat, akkor a grillezés lehet az egyik legegészségesebb módja az ételkészítésnek.

Aki a pikáns ízekért van oda, az nyugodtan használhat csilipaprikát is fűszer gyanántForrás: Red Lemon

Hogyan grillezzen egészségesen?

Válasszon sovány húsokat vagy halat, köretnek pedig friss salátát vagy grillezett zöldségeket. Isteni grillen sütve a cukkini, a hagyma, a citrom, a káposzta, a gomba, a padlizsán, a paprika, a paradicsom, a kukorica és az articsóka is. 

Ízesíthetjük ezeket borssal, friss rozmaringgal és zsályával. 

A húst és a halat pácolja be az előző nap, viszont ehhez csak kevés olajat használjon. A sót és a mézet ebben az esetben is lecserélhetjük az otthon szárított fűszerekre, a friss fűszernövényekre, a borsra vagy az összetört fokhagymára. Persze, aki a pikáns ízekért van oda, az nyugodtan használhat csilipaprikát is. 

A kukorica és a burgonya is finom vajjal megkenve, befűszerezve, alumíniumfóliába csomagolva és úgy megsütve. 

A halhoz használjon halrácsot, vagy csomagolja grillfóliába, így biztosan nem fog szétesni. Isteni citromlével meglocsolva, citromborssal megszórva. A húsnál továbbá figyeljen rá, hogy ne villával forgassa, mert amint beleszúrja, eltávozik belőle a nedvesség, így száraz lesz. Használjon inkább fogót! 

El akarja kerülni a sót? Dörzsölje át friss fűszernövényekkel a halat és a húst. 

Amennyiben így tesz, ne használja fel többet az adott fűszernövényt.

Már azzal is sokat tett az egészségéért, hogy nem a boltban kapható, előre pácolt alapanyagokat vette meg, hanem maga készítette elő a húst. 

Végül, de nem utolsósorban, két dolog van, amire mindenképp figyelnie kell: az étel hőmérséklete és az égett húsok. 

Nem árt egy jó ételhőmérő, hiszen így biztos lehet abban, hogy a hús kellőképp megsült. Ezzel megmenekülhet az ételmérgezéstől és a többnapos rosszulléttől. Az égett hús továbbá azért olyan egészségtelen, mert rákkeltő. 

A természetes cukrok hőre karamellizálódnak, így extra ízt, extra édességet adnak a gyümölcsöknekForrás: The Kitchn

Mi legyen a desszert?

Ha desszertről van szó, azonnal az omlós, habos-babos sütemények jutnak az eszébe? Pedig a grillrácson is lehet isteni desszerteket készíteni, méghozzá a gyümölcsökből. 

Finom például az avokádó, a barack, az alma, a dinnye, az ananász, a füge, a szilva, de még a banán is. 

Főleg, ha bűnözős napot tart, és megkeni egy kis mézzel. Ha mégsem, akkor sem kell lemondania az élvezetekről, hiszen a természetes cukrok hőre karamellizálódnak, így extra ízt, extra édességet adnak a gyümölcsöknek.

TOVÁBBI ÉRDEKES CIKKEK, RECEPTEK AZ ORIGO GASZTROROVATÁBAN: