Így gátolhatjuk meg a rosszullétet alkoholfogyasztáskor

2019.08.08. 10:38

Bár a legutóbbi WHO-jelentés alapján elmondhatjuk, hogy kevesebb alkoholt isznak a magyarok, mint néhány évvel korábban, még mindig problémát jelent a túlzott alkoholfogyasztás, különösen a nyári melegben. Ráadásul a számok azt mutatják, hogy a 15-24 éves fiatalok sokkal többször számolnak be az úgynevezett rohamivásról, tehát alkalmanként akár 4-6 ital elfogyasztásáról, mint a náluk idősebb felnőtt korosztály. Ha ennyire általános a rendszeres alkoholfogyasztás, akkor viszont érdemes legalább ésszel inni, hiszen nem mindegy, hogy egy-egy alkalommal mennyire sokkoljuk a májunkat és hogyan éljük túl a másnapot. Hogyan fogyasszunk felelősen alkoholt? Dr. Simich Rita egészségfejlesztési és prevenciós szakember segítségével adunk tanácsokat.

A 15-19 év közötti középiskolás korú fiatalok közül a lányok csaknem 20%-a, illetve a fiúk több, mint 56%-a számolt be arról a WHO legutóbb kiadott jelentése alapján, hogy a kutatást megelőző 30 napban része volt úgynevezett rohamivásban,

vagyis, legalább 4-6 pohár alkoholt megivott azzal a céllal, hogy lerészegedjen.

Mindez a 20-24 év közötti fiatal felnőttek tekintetében még elkeserítőbb, hiszen náluk a lányoknál több, mint 30, a fiúknál pedig csaknem 70% az arány.

Tartsunk szünetet két alkoholos ital között!Forrás: Shutterstock

A szakértők szerint az alkoholfogyasztási szokásainkat a környezetünk alakítja: egy 2016-os angol kutatás alapján a megkérdezett 11-15 évesek 74%-a azért kezdett inni, mert a barátaik előtt menők akartak lenni,

63%-uk egyszerűen a társaság részesének érezte ettől magát, ugyancsak 61%-uk pedig kifejezetten érezte a környezete nyomását, és ezért nyúlt alkoholhoz.

Ez pedig könnyen fokozódhat a nyári szünetben, illetve a fesztiválszezonban, amikor sokszor csak a rosszullét szab határt az elfogyasztott alkoholmennyiségnek.

A lazulás már általában az adott fesztiválon kívül (olcsóbban) elkezdődik. Van, akinek itt véget is ér a várva várt bulizás és mehet a kukába a megvásárolt belépő. Van, aki beér és még folytatja és ezt is túléli, de sokaknak idő előtt befejeződik a buli

– véli Dr. Simich Rita egészségfejlesztési és prevenciós szakember.

Félreértés ne essék, a prevenció nem az élvezetek teljeskörű tiltásáról szól. A cél csak az, hogy adott helyzetben a legjobb döntést hozza meg mindenki. Használd az eszed! – ez a felelős alkoholfogyasztás egyik legfontosabb alappillére.

Dr. Simich Rita néhány fontos tanáccsal, tippel látja el a fesztiválozókat.

1. Józan ésszel mérjük fel, hogy mennyit bírunk el!

Ha kezdők vagyunk, akkor azért igyunk lassan, ha pedig már többször próbáltuk az alkoholt, akkor a korábbi tapasztalatainkra alapozva gondoljuk át,

mi az a pont, amit még elbír a szervezetünk.

Tűzzünk ki egy határt még józanul, a buli elején és ne engedjük, hogy a szórakozás hevében vagy a társaság nyomására annál többet fogyasszunk, hiszen a szervezetünk és a másnap fogja bánni!

2. A fiúk és a lányok máshogyan működnek

Sokan hajlamosak tartani a csapat „tempóját", tehát azért inni, mert a többiek is ezt teszik. Pedig egyénenként változik, hogy ugyanaz az alkoholmennyiség hogyan hat. Különösen igaz ez a lányok és fiúk relációjára: a fiúk vízháztartása 20-30%-kal magasabb, így egy azonos súlyú fiú is jobban bírhatja az alkoholt ugyanakkora lány társánál.

3. Tartsunk szünetet két alkoholos ital között!

Az este ne csak az alkoholos italokról szóljon, hiszen a cél nem lehet a teljes lerészegedés, maradjunk inkább a szinten tartásnál.

Ezt pedig úgy érhetjük el, ha két alkohol közé beiktatunk egy alkoholmentes kört is, amivel a véralkoholszintünket valamelyest normalizálhatjuk.

Ezzel pedig megelőzhetjük, hogy kidőljünk a buli vége előtt.

4. Ne feledkezzünk meg az evésről!

Bulizás közben hajlamosak vagyunk úgy érezni, hogy az alkoholtól elteltünk és nem vagyunk éhesek, pedig a szervezetnek szilárd táplálékra is szüksége van, ha alkoholt fogyasztunk.

A fesztiválok tele vannak streetfood-standokkal, így finomabbnál finomabb falatokat kóstolhatunk, de magunkkal is tudunk vinni apró snackeket.

Hogy biztosan ne legyen baj: együnk ilyenkor magas fehérje- és zsírtartalmú ételeket, mint a csirke vagy a földimogyoró, amelyek segítenek abban,

hogy az alkohol lassabban szívódjon fel a keringési rendszerben, meggátolva ezzel a rosszullétet és a szervezet erősebb károsodását.

És persze végül, de nem utolsósorban, a buliban nem minden rólunk szól, éppen ezért fontos, hogy legyünk szociálisak és figyeljünk oda másokra is, de ne mi határozzuk meg mások alkoholfogyasztási szokásait. Ittas társunkat soha, semmilyen körülmények között ne hagyjuk magára, ha pedig mi, vagy társaságunkban valaki más rosszul van, kérjünk a 112-es hívószámon orvosi segítséget!

TOVÁBBI ÉRDEKES CIKKEK, RECEPTEK AZ ORIGO GASZTROROVATÁBAN: