Édes kis hazugságok, avagy így rejtőzik el előlünk a cukor

2019.10.17. 13:54

A nagy mennyiségű cukorfogyasztás olyan megbetegedésekhez vezethet, mint a 2-es típusú cukorbetegség, különböző szívbetegségek és elhízás. Sajnos ennek ellenére sokan még mindig elképesztő mennyiséget fogyasztanak belőle. Ezt persze nem feltétlenül tudatosan teszik, mindössze nem figyelnek rá, hogy a csomagolt, feldolgozott élelmiszerek mennyi rejtett cukrot tartalmaznak.

1. Figyeljünk a névre

A cukor kifejezést annak a rövid szénláncú szénhidrátnak a meghatározására használják, amely az ételek édes ízét adja. A cukornak azonban számtalan neve van, mint a glükóz, a fruktóz vagy a szacharóz. 

De sok más, számunkra ismeretlen vagy már ismerős nevet is használhatnak az édesítőszerek és cukrok jelölésére a címkén, mint: 

malátacukor, répacukor, barna cukor, nádcukor, porcukor, kukoricaszirup, gyümölcslé-koncentrátum, pálmacukor, maltóz, magas fruktóztartalmú kukoricaszirup, agavészirup, malátaszirup, stb.

Forrás: Shutterstock

2. Nem mindegy a mennyiség

Az is megeshet, hogy a csomagoláson három vagy négy nevet is találunk a fent felsorolt édesítőszerek és cukrok közül. Lehet, hogy több összetevőt tűntetnek fel kevesebb mennyiséggel, ám ettől a termék még ugyanolyan sok cukrot tartalmaz.

3. Mindig nézzük meg a címkét!

Az édes ételek esetén evidens, hogy az elkészítéséhez használtak cukrot, mint a torták vagy a sütemények a boltban. 

De mi a helyzet a reggeli gabonapelyhekkel, a szószokkal, az öntetekkel, a péksüteményekkel, a joghurtokkal? És még sorolhatnánk. 

Ezekben is ugyanúgy ott a cukor – pedig nem is gondolnánk. Ezért ellenőrizzük mindig a címkét.

4. Inkább legyen természetes

Noha a természetes cukor is cukor, nem egyenlő azzal a finomított fajtával, amit megveszünk a boltban. Inkább ezt válasszuk a zöldségek és gyümölcsök elfogyasztásával! 

A mesterséges cukrokat úgy tudjuk a leginkább elkerülni, ha ételeinknek a lehető legtermészetesebb formáját választjuk. 

Például otthon készítünk szószt a spagettire, az előre panírozott hús helyett külön vesszük meg a csirkemellet, a salátaöntet sem a polcról jön, csipszet is inkább otthon sütünk ugyanúgy, mint péksüteményeket. Ez persze sok időt és energiát igényel, ugyanakkor az egészségünk biztosan meghálálja. Már azzal is sokat tehetünk, ha néhány alapanyagot és élelmiszert lecserélünk.

TOVÁBBI ÉRDEKES CIKKEK, RECEPTEK AZ ORIGO GASZTROROVATÁBAN: