Bár a nagy rokonlátogatásokról idén is le kell mondanunk, ettől még nem kell elfeledkeznünk az ünnepi hangulatról. Egy kis szervezéssel most is készíthetünk izgalmas húsvéti fogásokat, ráadásul mindebbe az egész családot is bevonhatjuk. A Rama szakértői megosztottak néhány praktikus tippet arról, hogyan készülődjünk és táplálkozzunk kiegyensúlyozottan ebben a különleges időszakban.

Egységben az erő

A húsvét a legtöbbünknek egyet jelent a családi találkozásokkal és a hatalmas lakomákkal. Bár az előbbiről a járványügyi korlátozások miatt le kell mondanunk, az ünnepi fogások – egy kis átalakítással – ugyanúgy az asztalra kerülhetnek.

Annak érdekében, hogy a készülődés ne legyen túl nagy macera, hanem izgalmasan és vidáman teljen, vonjuk be az egész családot, legyen szó a tojásfestésről, díszítésről vagy akár a konyhai feladatok felosztásáról.

Ha például süteményt készítünk, a gyerekek formázhatnak nyuszi-, tojás- vagy más húsvéti motívumot a nyers tésztából, és ezeket ki is díszíthetik ételfestékkel; vagy pedig a sütinyalókákhoz segíthetnek gombócokat gyúrni. A közös sütés az egész családnak izgalmas program, ráadásul utána még jobban esnek a finom falatok.

Egyedül az a fontos, hogy az étkezések során odafigyeljünk a megfelelő arányokraForrás: Origo

Kéznél a megoldás

Sütemények, majonézes kukorica, főtt sonka – a rengeteg ínycsiklandó étel mellett valódi kihívás tartani az egészséges étrendet húsvétkor. Pedig lehet úgy is kiegyensúlyozottan táplálkozni, hogy közben nem maradunk le egy finom fogásról sem:

egyedül az a fontos, hogy az étkezések során odafigyeljünk a megfelelő arányokra.

Hasznos technika, ha a kezünket vesszük alapul az egyes mennyiségek meghatározásakor: így könnyen kiszámíthatjuk mérleg nélkül is azt az 1-2 adagot, amit az adott ételcsoportból célszerű elfogyasztani.

Így például egy ökölnyi mennyiség legyen gabonából, nyers zöldségből vagy gyümölcsből; párolt zöldségből, köretekből 1 maréknyi szükséges; húsból, halakból 1 tenyérnyi; zsírból, olajokból 1 ujjbegynyi; sajtból, tejfölből pedig elég egy hüvelykujjnyi egy-egy étkezés alkalmával.

Számítanak az alapok

A sütés-főzésnél az sem mindegy, milyen alapanyagokat választunk, hiszen ezek az étel íze mellett a kiegyensúlyozott táplálkozásra is hatással vannak. A vegetáriánus, laktózmentes vagy más speciális étrendet folytatóknak különösen fontos,

hogy megnézzék az egyes termékek összetevőit, hiszen könnyen előfordulhat, hogy számukra nem megfelelő összetevők is megtalálhatóak benne.

Vásárláskor mindig figyeljünk oda, olvassuk el a címkéket, hogy olyan természetes, fenntartható élelmiszereket, köztük margarint válasszunk, amelyek beilleszthetőek az étrendünkbe.

Kreatív újrahasznosítás

A húsvéti készülődés gyakori következménye, hogy felhalmozzuk az ételeket – hiszen kis adagot semmiből sem lehet készíteni –, majd az elkészült fogások egy része végül a szemetesben landol. Annak érdekében, hogy ne pazaroljuk az élelmiszert, már a vásárlásnál, előkészületeknél

gondolkodjunk előre, és mérjük fel, hogy biztosan szükség van-e például egy ötödik féle süteményre.

A megmaradt alapanyagokból pedig egy kis kreativitással - és persze az élelmiszerbiztonság szem előtt tartásával - újabb izgalmas fogásokat készíthetünk: a főtt burgonyát például felhasználhatjuk medvehagymás pogácsához; a maradék raguból, húsokból, leveszöldségekből egy kis margarinnal összekeverve izgalmas szendvicskrémet készíthetünk; a száraz brownie pedig remek alapja lehet egy pohárkrémnek, sütinyalókának.