Kellemetlen, ha főzés vagy sütés közben döbbenünk rá, hogy hiányzik egy fontos alapanyag. Ha natúr joghurt nincs otthon, ne essünk pánikba és ne rohanjunk a boltba: nézzünk inkább alaposan körül, hátha találunk olyan helyettesítőt, amit nyugodtan használhatunk! – ajánlja a Mindmegette.

A joghurt az elmúlt évtizedben lett egyre népszerűbb alapanyag főzéshez, sütéshez. Egyrészt egészségvédő hatása miatt, másrészt sokkal lágyabb lesz tőle a tészta, és nem morzsálódik annyira – és az íze is krémesebb, teljesebb. Mint a legtöbb főzési alapanyag, a natúr joghurt is több mindennel helyettesíthető. Mutatjuk, hogy mi az, amikhez bátran nyúlhatunk, és melyeket jobb, ha inkább nem használunk fel.

  1. Tejföl
    Univerzális joghurtpótló. A legtöbb esetben ugyanis a natúr joghurt (vagy görög joghurt) jól használható tejföl helyett – és fordítva. A tejföl hasonló állagú, mint a joghurt, így bátran használhatjuk helyettesítőként 1:1 arányban. 
    A tejföl univerzális joghurtpótló.Forrás: Shutterstock
    Probléma akkor lehet, ha zsírszegény tejföl van csak otthon: ebben az esetben csak hideg ételeknél (pl. mártogatósokba, szószokba) működik a helyettesítés. Meleg ételeknél ugyanis „szétesik", „szétfolyik" a zsírszegény tejföl, így nem a kívánt textúrájú lesz a végeredmény.
  2. Görög joghurt
    A görög joghurt minden esetben tökéletesen helyettesíti a natúr joghurtot. Ugyanúgy viselkedik sütés, főzés során – sőt az íze még finomabb, az állaga még krémesebb lesz a végterméknek. Csakúgy, mint a tejfölt, a görög joghurtot is 1:1 arányban használhatjuk helyettesítésre.
  3. Író
    Savas tulajdonságai miatt az író jól helyettesíti a joghurtot, ám az állaga miatt nem lehet egy az egyben helyettesíteni. Íróból kevesebb kell, mint joghurtból, nagyjából kb. 50-60 százalékkal.
    Ezeket az élelmiszereket inkább ne használjuk a joghurt helyettesítéséhez
    1. Majonéz: kevés a savtartalma, ezért nem jó joghurtpótló, ráadásul az íze is erőteljes, így sütikhez adni eleve rossz ötlet, de sós ételekben sem működik a helyettesítés.
    2. Túró: mivel más az összetétele, teljesen más kémiai reakciókat vált ki az ételekben, és az íze és az állaga is teljesen más az ételeknek, ha túróval próbáljuk a natúr joghurtot helyettesíteni.
    3. Krémsajt: kerüljük a krémsajt használatát joghurtpótlóként, különösen sütésnél, ugyanis sem az íze, sem az állaga nem lesz tökéletes az ételnek.