Coca, Pepsi, egyre megy

kólateszt kólák cimlap
Vágólapra másolva!
Elgondolkozott már azon, hogy van-e különbség a két nagy és a számos kicsi gyártó üdítői között? Vettünk vagy tíz üveggel, és a cukorsokkot kockáztatva megkóstoltuk őket.
Vágólapra másolva!

Mi az a kóla?

Az, amit ma kólaként a boltok polcain árulnak, és az, amit egykoron Angelo Mariani receptje alapján a patikus John Pemberton palackozni kezdett Coca-Cola néven, kevéssé van köszönőviszonyban egymással.

Ezt nemcsak a(z egyébként teljesen legitim) "régen minden jobb volt" kezdetű nyavalygás mondatja velünk, hanem az olyan tények is, mint hogy az eredeti receptekben a koffein mellett volt kokain is (bár nagyon kevés), viszont nem volt benne magas fruktóztartalmú kukoricaszirup. Az ital eredetileg a vaníliától és a kokacserjétől nyerte a zamatát, az íze pedig közelebb állt a gyógyszerekéhez, mint a ma népszerű, agyoncukrozott üdítőkéhez.

Nem véletlen: a Coca-Colát eredetileg ideg- és agyserkentő tonikként árulták, de 1903-ban – amikor a kokaint is kivonták belőle –, visszavonták az addig nagy népszerűséget hozó egészségügyi állításokat.

Forrás: Táfelspicc/Péter Anna

A Coca-Cola már a megjelenésekor is csak egy volt a számos kokacserje-alapú ital között, és ez ma sincs másképp, igaz, az elmúlt száz év agresszív marketingjének köszönhetően uralja a világpiacot – a nála mindössze tizenkét évvel fiatalabb Pepsivel karöltve.

A hazai boltok polcain is több márka megtalálható, kezdve a különböző láncok saját márkás kóláitól egészen az olyan, ma már klasszikusnak számító brandekig, mint a Queen. Az italok közötti különbség minimális, de érezhető.

Összefoglaló

A legolcsóbb és legdrágább kóla között az árkülönbség majdnem ötszörös. A két legismertebb márka – Coca, Pepsi – messze a mezőny élén foglal helyet a literenként kétszáz forintot megközelítő árával, legkevesebbért a diszkontláncok saját márkás termékei között találunk tételeket.

Adódik a kérdés, hogy a legismertebb márkák kólái valóban ötször olyan jók-e, mint az olcsóbb darabok. Az biztos, hogy a Coca és a Pepsi íze jobbnak tűnik, hajlamosak vagyunk ezeket azonosítani "a" kólaízként.

Csakhogy ez csalóka.

Egyrészt azért, mert ezeknek az íze is gyökeresen megváltozott, amikor a cukrot szinte mindenütt kiváltották a kukoricasziruppal, másrészt mert a két vezető kólát ittuk életünk nagy részében, tehát alapból elfogultabbak vagyunk azzal az ízzel szemben.

Mivel szerintünk amúgy teljesen fölösleges bármilyen kólát inni, kivéve, ha nagy Big Mac menü vagy KFC-vödör mellé kell valami (mert ahhoz viszont tévedés mást inni kísérőnek). Teljesen fölösleges ötször annyit kifizetni egy liter kóláért, menjenek rá nyugodtan az olcsókra. A Big Mac és a KFC-vödör mellé meg úgyis a leboltolt márka kóláját kapják, nem kérhetnek egy Tesco Klasszikust.

Ha meg sokat akarnak érte fizetni, érdemes a kólával is kísérletezni: itthon egy-két helyen kapható például a High and Fentiman's Curiosity colája. Elég drága, de egy kóstolót megér, már csak azért is, hogy szembesüljünk azzal, mennyiféle kólaíz lehetséges. És a Fentiman'st aztán tényleg nem vádolhatjuk azzal, hogy azért van gyógyszeríze, mert spórolnak az alapanyagokkal.

A részletes eredményekért, árakért, kérjük, lapozzon!