A távközlési világnapra

Az elmúlt egy évtized alatt hatalmas utat tett meg a hazai távközlés. Olyan fejlett szakmai, műszaki, színvonalat ért el, mely ma méltán sorolja hazánkat az európai régió vezető távközlési országai közé.

A fogyasztók a hazai előfizetők szempontjából értékelhető pozitív változásban reménykedtek, több új és olcsóbb szolgáltatást vártak a hírközlési törvény életbelépésétől, a távközlés liberalizációjától.

Sajnálattal kell megállapítani, hogy most visszaköszönnek aggodalmaink, melyeket az előkészítők érdeklődésének hiányában nem fogalmazhattunk meg a hírközlési törvény vitájakor, és bár megfogalmaztuk, süket fülekre találtak a részterületeket szabályozó jogszabályok készítésekor. A távközlés liberalizációja eddig nem szolgálta sem a szolgáltatók sem pedig a fogyasztók, az előfizetők érdekeit. A szolgáltatók a jelek szerint nem a versennyel és az ügyfelekkel vannak elfoglalva, hanem minden korábbinál többet vitatkoznak egymással. Egyre szaporodnak a szolgáltatók közötti vitás ügyek és a bírósági perek, az érdekellentétek mind jobban szítják a feszültséget. Minden szolgáltató - bármi áron - megpróbálja saját érdekeit érvényesíteni. A társaságok egymással és a másik helyzetének nehezítésével foglalkoznak, nincs igazi verseny, csak veszekedés a távközlési piacon, és senkit nem érdekel a fogyasztó.

Géphang beszél velünk, ha reklamálni, vagy csak érdeklődni akarunk, előre kitöltött blankettaszerződést kell aláírnunk, ha új szolgáltatást akarunk rendelni, az igénybevett szolgáltatásaink számlázása rálátásunk nélkül történik, azt nincs módunk ellenőrizni, költségeink nem csökkennek, hanem egyre csak nőnek, a szolgáltatással össze nem függő díjak megfizetésére kényszerülünk, postaládáinkban, a médiákban ugyan szaporodnak a távközlési hirdetések, mi mégsem tudjuk, hogy számunkra mi a kedvező, mert az ajánlatok összehasonlíthatatlanok.

Március 15-én szerte az országban a fogyasztók heteit ünnepeltük. Köszöntsük ma, május 17-én, a távközlési világnapján a távközlésben dolgozókat, a szolgáltatókat, az őket támogató gyártókat, a szabályozást, ellenőrzést végzőket. Ünnepeljenek vidáman, de kérjük, ne feledjék el, hogy a nem is jelentéktelen hasznot szolgáltatásaik eredményeképpen a fogyasztók, s akár közvetlenül, akár más termékek, szolgáltatások áraiban a kisfogyasztók, az egyszerű telefonáló, internetező emberek fizetik. Ezért az eddig tapasztaltaknál sokkal, de sokkal jobban kell figyelniük az előfizetők igényeire, arra, hogy a fogyasztók csak elviselhető áron képesek igénybe venni a távközlési szolgáltatásokat, s nélkülük nem csak haszon nincs, szolgáltatás sem. Ez pedig egyértelműen a világtól való leszakadáshoz vezethet!

Országos Fogyasztóvédelmi Egyesület