Itthon is van kereslet a szélessávú net iránt

Online játékok, netes multimédiás könyvtárak, távoktatási modellek és egyéb komplex internetes tartalmak: egy felmérés szerint ezek lehetnek a mozgatórugói a szélessávú internet terjedésének a magyar lakosság körében.

A BellResearch és a Siemens A szélessávú internet-hozzáférésre épülő alkalmazások piacpotenciálja című tanulmánya szerint legalább 100 ezer modemes internetkapcsolattal rendelkező internetező háztartás váltana szélessávú elérésre, ha a nagyobb sebesség mellett fejlett, multimédiára épülő információs szolgáltatásokhoz, elektronikus távképzési formákhoz vagy audiovizuális szórakoztató tartalmakhoz is hozzáférhetne.

A nagyobb adatátvitelt lehetővé tevő, szélessávú hozzáférési megoldásokat - a háztartás részéről komolyabb beruházást igénylő ADSL-t, valamint a kábel TV-s megoldást - a megkérdezettek mindössze 10 százaléka vette igénybe az első negyedévben. A kutatás szerint a modemes vagy ISDN-kapcsolattal rendelkező magyarországi netezőket egyelőre a szélessávú hozzáférés alapvető előnyei, a nagyobb sebességű letöltés és adattovábbítás érdekli leginkább.

A kutatók a felmérés során arra is választ kerestek, hogy a modemes netezőket - a szélessávú hozzáférés triviális előnyei mellett - milyen alkalmazások ösztönöznék továbblépésre. A felmérés szerint a legnagyobb motiváló tényezőnek az információ- és tudásszerzéshez kapcsolódó szolgáltatások bizonyultak: tíz közül kilenc otthoni felhasználót érdekelné, hogy bizonyos szakterületekre vonatkozóan oktatási programokban vehessen részt. Hasonlóan kedvező fogadtatásra számíthatnak az olyan online archívumok, amelyek segítségével egy virtuális könyvtárhoz hasonlóan online módon férhet hozzá az egyébként nehezen beszerezhető dokumentumokhoz a felhasználó.

A szórakoztató célú alkalmazások iránt nagy érdeklődés mutatkozik: a hazai netezők 70-80 százalékát érdekelnék a virtuális videotéka-alkalmazások. A passzív szórakozás mellett minden második netező érdeklődik a szélessávú internet által multimédiás funkciókkal is felruházott játékhonlapok iránt, ahol akár egyedül, akár másokkal vehet részt a játékokban.

A tanulmány célcsoportját az otthoni internet-hozzáféréssel rendelkező háztartások képezték. A felmérés során 14 éves vagy idősebb személyeket kérdeztek meg, akik a PC és az internet legaktívabb felhasználói a háztartáson belül. A márciusi adatfelvétel során 635 telefonos interjú készült, az eredmény regionális elhelyezkedés és településtípus szerint reprezentatívnak tekinthető. A közlemény szerint az otthoni internetezők kétharmada analóg modemmel kapcsolódik a világhálóra.

Az analóg vagy ISDN vonalon keresztül internetezők közül minden második nyilatkozott úgy, hogy érdekelné a szélessávú internetkapcsolat: a válaszadók 28 százaléka biztosan, további 20 százaléka valószínűleg igényelné a szélessávú internet-hozzáférést, amennyiben azon keresztül új szolgáltatásokhoz jutna. A kutatók szerint a jövőben az a szolgáltató lehet nagyobb eséllyel sikeres, amely tartalom- és alkalmazásfejlesztő partnereken keresztül már nem csupán a hozzáférés-szolgáltatásra összpontosít, hanem a fogyasztók tágabb értelemben vett jövedelméért száll ringbe a hagyományos információszerzési, oktatási és szórakozási szokások megreformálásán keresztül.