A történet elmagyarázásának ára is van. Míg az eredeti programban gyakorlatilag bármit tehettünk a küldetések elvállalásától a szörnyek első és sokadik látásra céltalan vadászatáig, a Shadowlandsban egy meglehetősen lineáris játékmenetet kell követnünk, már persze ha meg akarjuk tudni a bolygó múltját átható titkokat.
Először nézzük meg, hogy mi is ez a hangzatos nevű Shadowlands, vagyis Árnyékföldek. Egy olyan területről van szó, mely ugyan kapcsolódik a fizikai világhoz, de valójában egy avval párhuzamos dimenzióban létezik. E dimenzióban éppúgy városok terülnek el, mint a normális világban, és e városokat emberek és egyéb élőlények lakják. A mi kalandjaink is e városok egyikében, a hatalmas Jobe-ban kezdődnek.
Hogy az élet véletlenül se legyen egyszerű, a Shadowlans nevű területet nem az Omni-Tek, de nem is a klánok, hanem egy Ergo nevű mesterséges intelligencia irányítja, mely az ősi időkben jött létre, mikor két nem emberi hatalom harcolt egymással, kik gyakorlatilag az Omni-Tek és a klánok őseiként lépnek a képbe. Mint később kiderül, a két ősi frakció máig az események hátterében áll, és mindkettejük végső sikerének kulcsa Shadowlands meghódításában rejlik.
De térjünk vissza Jobe városába. Itt a játékos akár új karaktert is indíthat, de persze a régivel is szerencsét próbálhat. Egy jó hír a táposabbaknak, hogy nem kell megelégedniük holmi kétszázadik szintű figurákkal, hanem mehetnek még húsz szintet felfelé, igaz, erre csak Shadowlandsben van lehetőségük. Akárhányadik szintűek legyünk is, a közlekedéssel meg fog gyűlni a bajunk a városban, mivel egyrészt nem működnek a repülő járművek, és a Rács sincs jelen, mely segítségével a megfelelő képzettségekkel rendelkező karakterek pillanatok alatt eljuthattak a világ egyik végéből a másikba.
.