Axelero: A szélessávú interneté a 2003-as év

Vágólapra másolva!
Az Axelero Internet tapasztalatai szerint az elmúlt egy évben leggyorsabban a szélessávú internetelérések piaca növekedett. A vállalat vezetői hétfőn pénzügyi eredményeik ismertetése és a hazai internetpiac értékelése mellett várakozásaikat vázolták.
Vágólapra másolva!

Drajkó László vezérigazgató szerint a cégnél az elmúlt időszakban a számszerű növekedés mellett a korábbi dial-up netezők ADSL-re történő vándorlása volt a jellemző: a szolgáltató 400 százalékkal tudta növelni ADSL-előfizetőinek számát. A lakossági, valamint a kis- és középvállalati piacon sok felhasználó a dial-up, illetve a bérelt vonali táborból vándorolt át - közölte Drajkó az internetszolgáltató hétfői sajtótájékoztatón. Az összes - dial-up, ADSL, kábelnet, bérelt vonali - szegmenst tekintve 2002-ben a vállalat 10,4 százalékkal növelte előfizetői táborát, ügyfeleinek száma jelenleg közel 170 ezer.

Az Axelero értékelése szerint a piacon még a dial-up típusú hozzáférés az uralkodó, ezzel párhuzamosan viszont megfigyelhető az alternatív technológiák terjedése is. A vállalat megbízásából a TÁRKI által végzett felmérés szerint 2002-ben az otthoni hozzáférések 56 százaléka analóg vonalon, 21 százaléka ISDN-kapcsolattal, 14,6 százaléka kábeltévés hálózaton és 3,1 százaléka ADSL-en kapcsolódott a netre. A piac egészét tekintve Drajkó a tavalyi évben megkezdődött trend folytatásaként a szélessávú elérések, ezen belül az ADSL dinamikus terjedését várja az idei évben. 2001 vége óta az ADSL-kapcsolattal rendelkező felhasználók száma megtízszereződött, a kábelnetes elérések száma pedig a háromszorosára emelkedett. A TÁRKI tanulmánya szerint a magyar otthonok 11 százaléka rendelkezett internetkapcsolattal 2002 őszén, az otthoni PC-ellátottság pedig 30 százalékosra tehető.

A hazai internetpiac jelen helyzetét leginkább az otthoni elérések határozzák meg - véli Simó György, az Axelero vezérigazgató-helyettese. Simó szerint ezen a területen lényeges a hozzáférések számának növelése, ehhez mind a kormányzat, mind az iparág határozott szerepvállalása, szándéka szükséges.

- Fontos a tájékoztatás, az internet iránt sokszor még hiányzó igény serkentése - közölte Simó, aki szerint erre jó példa az Axelero fókás kampánya, mely széles réteghez jutott el. A szolgáltató vezetői hangsúlyozták, hogy az internet terjedését ma már nem elsősorban ára, hanem az internetről szerzett tudás, a tapasztalat befolyásolja. A további terjedéshez a jelenleg nem internetező nyolc és félmillió lakosnak kell segíteni abban, hogy megtegyék az első lépést az online világ felé - hangzott el a rendezvényen.

Az Axelero az ADSL-piacon 4 százalékos növekedést ért el az elmúlt évben 51 százalékos piaci részesedést szerezve, míg a UPC által uralt kábeltelevíziós szegmensben 11 százalékos részesedéssel bír. 23 százalékosra bővült az Axelero értékesítésének aránya a bérelt vonali piacon, ezzel a cég maga mögé utasította a korábban piacvezető Elender-csoportot. Az Axelero 2001-ben 6 milliárd forint árbevételt ért el, ami 2002-ben 9,2 milliárd forintra növekedett. A csoport EBITDA-mutatója 2001-ben mínusz 3,4 milliárd forint volt, ez 2002-ben mínusz 1,1 milliárd forintra mérséklődött. Az Axelero mérleg szerinti eredménye a 2001. évi mínusz 4,3 milliárd forintról 2002-re mínusz 2,5 milliárd forintra javult. Az idei év első negyedévének végén a vállalat árbevétele 2 milliárd 680 millió forint volt.

(Az [origo] kiadója az Axelero Internet Rt.)