Az IT-biztonsági termékeiről ismert Symantec cég magyarországi leányvállalata a többek között online direktmarketinggel foglalkozó Hírek Média Kft.-vel közös felmérést készített a kéretlen reklámlevelek hatásával kapcsolatban.
Az online kérdőíven keresztül végzett felmérésben az internetezők spam e-mailekkel kapcsolatos tapasztalatait és aggodalmait vizsgálták. Kéretlen reklámlevélként, azaz spamként a címzett jóváhagyása nélkül elküldött üzenetet tartja a válaszolók 49 százaléka - olvasható a felmérésben. 25 százalék szerint akkor minősül spamnek egy levél, ha annak feladója ismeretlen, a felhasználók 20 százaléka viszont kéretlen e-mailként deklarált minden olyan levelet, amelynek tartalma nem érdekli.
A válaszolók 89 százaléka gyakorta kap levélszemetet, 19 százalékuk pedig jelezte, hogy otthon és munkahelyén több mint húsz, 35 százalékok pedig öt és húsz közötti kéretlen levelet kap hetente. A kérdőív kitöltőinek hatvan százaléka egyetértett azzal, hogy a spam levelek károsak, 86 százalékuk pedig ezeket a leveleket magánszférájukba való betörésnek találja, mely a felhasználók idejét rabolja - derül ki a felmérésből.
Bár a válaszadók a munkahelyre érkező levélszemétre panaszkodtak, a felmérés kimutatta, hogy a nemkívánatos e-mailek többsége (42 százaléka) az otthoni számítógép-használóknak szól. A válaszadók 7 százaléka 10 percnél többet foglalkozik spamlevelekkel, 31 százalékuk pedig öt és 10 perc közötti időt fordít erre egy nap. A kitöltők 48 százalékának tapasztalatai szerint a kapott kéretlen reklámlevelek mennyisége növekszik, 6 százalékuk azonban ezek csökkenését érzékeli.
A felmérésben részt vevők 78 százaléka nem hallott a spamleveleket törvényen kívül helyező magyar jogszabályról. Bár csaknem minden válaszoló egyre növekvő problémának tartja a kéretlen leveleket, 74 százalékuk nem használ spamszűrő szoftvert. Ehelyett 60 százalékuk olvasatlanul törli a reklámleveleket, 19 százalék pedig megnyitja és elolvassa azokat. A felhasználók 17 százaléka kéri a küldőtől a terjesztői listáról való törlést, ami a Symantec szerint azért problémás, mivel ezzel a címzett visszaigazolja, hogy postafiókja aktív, s így több nemkívánatos levelet fog kapni a jövőben.