2003: az internet, informatika egy éve

Szélessávú internet és állítólagos MMS-láz, spamáradat és Sulinet Expressz. Év végi számadás a számítástechnikai sajtó 2003-as termésének leggyakoribb témáiról, melyek jól megrajzolják az internet, informatika elmúlt egy évének főbb hazai vonulatait.

Internet-hozzáférések és online tartalmak alakulása

A Vizsla szerint a világ
Összesítés arról, kit és mit kerestünk idén leginkább a magyar weben. A teljességre törekedve.Vizsla 2003

Mind a közvélemény-kutatók, mind a szolgáltatók számai szerint az idei évben jelentős mértékű emelkedést mutatott az otthoni internetezők, illetve internet-előfizetések száma. A ITTK és az TÁRKI által elvégzett kutatás, a World Internet Project (WIP) magyarországi adatai szerint 2003 őszén a háztartások 12 százaléka kapcsolódott az internetre. Az évente elvégzett felmérés legfrissebb, november végén megjelenő számai a tavalyi álláshoz képest 5 pontos emelkedésről számolnak be. Az internetpenetráció növekedése gyorsulni látszik: míg korábban a növekedés üteme ezen a téren bizonyos szintű folytonosságot mutatott (2002: 8%, 2001: 6%, 2000: 4%), idén nagyobb volt az ugrás.

A szélessáv éve

Érdekes információk derülnek ki az otthoni hozzáférések minőségének vizsgálatából: fontos trend a szélessávú elérések markáns terjedése, ezen belül is a telefonvonalon gyors elérést lehetővé tevő ADSL-hozzáférések növekvő száma. A Matáv becslései szerint 2003 végén már az összes internet-előfizető 33 százaléka szélessávon csatlakozik a hálóra s ezen belül az ADSL-en internetezők 20 százalékos aránya pedig meghaladja a 19 százalékos európai uniós átlagot. A növekedés motorjai a kormányzati szándék és erőteljes kommunikáció mellett a piacon hozzáférhető akciók voltak. Utóbbira példa a Matáv, illetve az internetszolgáltatók év végi ajánlata, mely során nem csak a belépési díjat, de év végén több hónapig az előfizetési díjat sem kellett fizetnie az újdonsült netezőnek. A szolgáltató számai szerint a ADSL-vonalak száma az idei évben 200 százalékkal nőtt.

A szélessáv terjedését szintén megdobta a matávos kistelepülési ADSL-program, mely lényege, hogy meghatározott településeken a fogyasztói igények szerint történik az ADSL-internetszolgáltatáshoz szükséges műszaki fejlesztések ütemezése. Amennyiben tehát egy-egy településen az igénylők száma elér egy meghatározott küszöbszintet, a vállalat felgyorsítja az adott területen az ADSL elérhetővé tételét.


Online tartalmak: emelkedő népszerűség

Online audit
A weboldalak, online tartalmak nézettségének részletes ismertetése a Medián Webaudit honlapján.Hogyan mérnek?

Tovább bővülő tartalmak, növekvő népszerűség, ugyanakkor számos internetes szolgáltatás ma is tovább élő hiánya jellemezte a hazai webes tartalomszolgáltatás idei évét. Örvendetes, ugyanakkor természetes, hogy az internetezők számával párhuzamosan emelkedett a hazai online tartalmak fogyasztása. Míg januárban egy átlagos napon 1,48 millió látogatás (session) alatt 21 millió magyar nyelvű weboldalt töltöttek le a netezők, ugyanezek a mutatók novemberben meghaladták az 1,98 milliót, illetve a 29 milliót - derül ki a jelentős internetes tartalomszolgáltatók látogatottságát mérő Webaudit számaiból. Az év során a webes nézettség folyamatosan kúszott fel, ugyanakkor a változás - akárcsak korábban - most is magán viselt bizonyos jellegzetességeket. Éves szinten megfigyelhető, hogy a januártól áprilisig tartó erős netezési kedvet a nyár beköszöntével hirtelen zuhanás követi, mely a portálok nézettségére is rányomja a bélyegét. Az ezt követő "pangás" után augusztus utolsó hetétől gyors a növekedés, s bár idén a szeptember eleji viszonylag jó idő miatt ez lassabban indult meg, az ezután következő gyakoribb esős időjárás ismét "jót tett" az internetes tartalmaknak.

A Webaudit számai egy más típusú változásra is rámutatnak. A statisztikák szerint a napi internetezési csúcsidőszak egyre inkább a késő délutáni, esti órákra tolódik ki, a trend nyilvánvalóan az otthoni netezők növekvő számának tudható be. A februári munkanapok átlagos napi forgalom-grafikonját összevetve a novemberi hasonló adatokkal kiderül: a munkaidő első felében, 8:30 és 13:30 között a növekedés 17-20 százalék körül van, ezt követően pedig - délután fél kettő után - a növekedési görbe meredeken elindul felfelé, így este 7-8 órára már 30 százalék fölé kúszik. Az esti forgalomnövekedés jórészt az iskolából kiszabaduló diákoknak, valamint a munkából hazatérő, s otthonról is internetező felnőtteknek köszönhető.

A forgalommérési statisztikákban emellett az is tisztán látható: az esti televíziós főműsoridőben jelentősek kilengések az éppen internetezők számában, egy-egy népszerű tévéműsor nagy számban vonhatja el a számítógép elől az éppen netezőket.

Előző
Következő

KAPCSOLÓDÓ CIKKEK