Patrician III - kereskedelem a Balti-tengeren

A tizennegyedik és a tizenhatodik század között a Hansa városok szövetsége uralta a Balti-tenger kereskedelmét. Hogy miként tudtak a derék kalmárok meggazdagodni abban az időben, arról magunk is ízelítőt kaphatunk a Patrician harmadik epizódjában.

Noha a játék lényege nem változott a korábbi részekhez képest, vagyis ezúttal is arra kell törekednünk, hogy mielőbb megszerezzük kereskedőliga vezetőjének székét, aki már új városokat is építhet, illetve új kereskedelmi útvonalakat is megnyithat, számos kisebb-nagyobb újítás került a harmadik részbe. Ezek közül mindenképpen említésre érdemes, hogy könnyebben indíthatunk expedíciókat a távoli mediterráneumba, jobban rábízhatjuk magunkat az automatizált kereskedelemre, újabb civil épületeket emelhetünk városainkban, valamint a grafika is átment némi fejlődésen, annak ellenére, hogy maradt minden 2D-ben.

De lássuk az alapokat, hisz a vezető székéig hosszú út vezet. Az első dolgunk, hogy megpakoljuk a kezdéskor kapott, nem túl nagy teherbírású hajónkat áruval. A meggazdagodás kulcsa természetesen az, hogy az olcsón vett portékát drágábban adjuk el, így célszerű megfigyelni a tendenciákat, hogy mely kikötőben mely áru az olcsó, és melyért adnak jó pénzt. Ahogy haladunk előre a játékban, fokozatosan nyílnak meg újabb és újabb kereskedelmi vonalak, így egyre szélesebb területet teríthetünk be árunkkal.

Ugyan a legfontosabb eszköz, önmagában a pénz még nem elegendő, hogy valakinek megszerezze az áhított bőrfotelt. Ehhez többek között szükség van a társadalom elitjének elismerésére, sőt, még a polgárok szeretetére is. Ezeket a Patrician harmadik részében úgy szerezhetjük meg, ha például fejlesztjük a fontos középületeket, ünnepségeket szervezünk, vagy adományozásra is fordítunk vagyonunkból. Ha ezt eredményesen tesszük, indulhatunk a polgármester-választáson, ami még nem jelenti a Hansa vezérének titulusát, de rendkívüli beleszólást enged a térség kereskedelmi életébe.

A tengerek persze nem veszélytelenek, és most nem elsősorban a viharokra gondolunk. A hatalmas vizeken garázdálkodnak a kalózok, akik a békés kereskedők zsákmányára lesnek. A kalózoknak megvan az a kellemetlen tulajdonságuk, hogy hajóik tele vannak ágyúkkal, míg a mi kis, kezdetben kapott vitorlásunk nincs. Hogy mégse váljunk a tengeri rablók prédájává, csatlakozhatunk valamelyik nagyobb konvojhoz, igaz, ekkor nem mi határozzuk meg a végcélt. Későbbiekben a kalózokat nemcsak elkergethetjük, hanem akár fel is bérelhetjük, hogy ugyan küldjék már a tenger feneke alá a konkurencia rakományát.

Hogyha már kellően nagyra nőtt vállalkozásunk, igencsak macerás dolog minden egyes hajót, konvojt megpakolni áruval, melyek mellett egyre több és több részletre kell koncentrálnunk. Megijedni azonban nem kell, nem fog elmenni a kedvünk a játéktól emiatt, mivel átruházhatunk számos feladatot a számítógépre is. Meghatározhatjuk például, hogy melyik kikötőbe küldje az adott hajókaravánt, és hogy onnan mennyi árut szállítson egy másik kikötőbe. Persze azért nem árt időnként felülbírálni a parancsokat, mert az árak változnak, ha nem is annyira dinamikusan, mint a legjobb tengeri kereskedős játékban, a Port Royale-ben.

Mind a program  grafikájáról, mind a hanganyagáról elmondható, hogy nem kiemelkedő, de a szerepét tökéletesen ellátja. A megjelenítés maradt két dimenzióban, ami talán furcsa lehet a 3D-s játékok korában, de azt minden hasonló játékot kedvelő felhasználó nagyon jól tudja, hogy nem mindig előny a sok 3D-s objektum. A zene kétségtelenül hamar unalmassá válik, de ez aligha veszi el a kedvét bármely játékosnak.

A Patrician harmadik installációjának nincs könnyű dolga, hisz a már említett Port Royale-lal kellene felvennie a versenyt, habár a két játék teljesen nem egy kategória, hisz itt a kereskedelem, ott pedig inkább a kalózkodás kerül reflektorfénybe. A Patrician III mindenesetre színvonalas játék, és melegen ajánlható mindenkinek, aki kedveli a történelmet, és már beleunt a sok véres programba.

 

KAPCSOLÓDÓ CIKK